muziekles???

toonladders moet je gewoon blijven oefenen. ik ken een jongen die heeeeeeel goed jazz piano kan spelen, en hij kan elk willekeurig melodietje met zijn ogen dicht naar een andere grondtoon transponeren. Hij zegt dat je dat leert door gewoon die toonladders heeel goed te oefenen zodat je vingers zich automatisch aanpassen over de toonladders. Dit is trouwens ook een van de meest belangrijke vaardigheden om goed te kunnen improviseren.

Origineel geplaatst door slash
oh ja en toonladdertjes zijn lullig, maar als je weet dat de grondtoon E is, E groot... weet je dan welke toetsen zwart zijn en welke wit? dat is ook erg handig om te weten voor het uitzoeken van nummers...

Oh ja en staar je niet blind op te veel in een keer! :D

Re: Re: Re: muziekles???

Re: Re: Re: muziekles???

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Rustig, Raymond, rustig... Denk wat de dokter gezegd heeft ;-)
Trouwens, Raymond, ik zou je wel eens willen ontmoeten. We zitten beide in Den Haag.
Wout

Wist je trouwens dat de postcodes in Den Haag beginnen met 25?
Kijk eens naar je adresgegevens in het profiel.

Ben weer in de lucht na een gigantische virusaanval, die nu afgeweerd gaat worden met Kaspersky.
Norton liet wel het een en ander door. Ook ondanks alle updates per dag!!!

Raymond

Ik heb twee weken geleden m'n eerste piano les gehad.
Ook ik heb zitten puzzelen wat ik zou moeten doen. Er is bepaalde theorie die heel handig is, zoals waaruit akkoorden zijn opgebouwd, en hoe je deze kan uitbouwen. Het eerste wat ik kreeg opgedragen waren de toonladers uit m'n hoofd leren. Je kan zelf (tenminste in mijn geval) opgeven wat je precies wilt leren, das ook belangrijk om te weten.
Ik wilde geen noten schrift kennen.

Als je een akkoorden boek wilt kopen kan je het beste zo'n akai chord finder bij feedback bestellen.
Daar staan zo'n 2000 piano akkoorden in. 't ding kost +/- 10 euro, en je steekt hem zo in je broekzak.
Daar staat alles gevisualiseerd op een displaytje.

En als je wilt kan ik je m'n theorie ook wel opsturen per pb.
Dan kun je alvast oefenen.

@mindscan

2000 piano akkoorden? zoveel? Ik dacht dat er een aantal combinaties waren.. maar zoveel?

En tja ik ben wel benieuwd naar zo'n theorie lesje piano.. kijken hoe 'droog' en hoe 'te doen' de stof is...

K'heb vandaag maar even een tapeje geplakt met de nootletters op keyboard.... alsvast een mooi begin..

K'bedenk me nu dat Casio van die coole keyboardjes had met lichtgevende toetsen... kon je lekker meespelen met de track en gewoon de toetsjes indrukken waaronder het lichtje aanging... ook handig voor in het donker :)

Zien er nog best space uit btw.....

Attachments

• casio.gif
    casio.gif
    33,8 KB · Bekeken: 160
Echt pianoles is moeilijker en het duurt langer voordat je resultaat hebt.
Je gaat daar ook niet direct met akkoorden aan de slag maar met toonladders en vingerzettingen. Het is saaier dan keyboardles, het leerproces voordat je iets lekkers kunt spelen duurt langer (dit komt door het feit dat je leert om met twee handen tegelijkertijd te spelen ipv links alleen maar een grondtoon of akkoord te pakken) en het is meer gericht op het individueel bespelen en beheersen van een instrument. Je kunt het niet vergelijken met een keyboard leren bespelen.

Keyboardlessen zijn geijkt op het snel leren van favoriete simpele melodietjes en het snel onder de knie hebben van akkoorden. Echt spelen leer je hier niet mee maar je hebt wel veel sneller de akkoorden onder de knie en knut sneller begeleidend spelen.

Als je wat haast hebt en wilt produceren zou ik voor keyboardles kiezen. Dan leer je sneller hoe je je producties van allerlei akkoorden en melodien kunt voorzien. Wil je écht leren spelen, dan is pianoles de keuze. Hier ga je op een gegeven moment ook wel leren om begeleidend te spelen maar dat komt pas nadat je alle toonladders en vingerzettingen uit je hoofd hebt geleerd. Pianobegeleiding is ook meer geijkt op klassiekere (en moeilijkere) vormen van begeleiding.

Ik neem aan dat het je om produceren gaat dus dan zou ik voor keyboard les kiezen.

Dure keyboardlessen nemen of akkoordenboekjes kopen?
Akkoordenboekjes zijn goedkoper en duurt langer.
Keyboardles nemen is duurder maar leert sneller.

Wat wil je en wat heb je ervoor over. Dat is jouw keuze. Succes met die keuze!

gr. Tom;)

Ik zou juist wel notenschrift leren als ik jou was. Notenschrift is namelijk de enige manier om snel te leren spelen en om echt het spelen in je vingers te krijgen. Het is niet zo moeilijk om noten te leren lezen.

200 akkoorden??? Er zijn echt nog wel meer akkoorden dan 200.pas als je je echt in de muzietheorie verdiept zie je pas wat een enorme wereld aan mogelijkheden er liggen onder die 12 toetsen per octaaf.

Origineel geplaatst door bobaphat
... pas als je je echt in de muzietheorie verdiept zie je pas wat een enorme wereld aan mogelijkheden er liggen onder die 12 toetsen per octaaf.

Dus wat te denken als je die 12 toetsen vergeet en iedere frequentie gebruikt die mogelijk is?
Dat wordt een leuke harmonieleer ;-)

Wout

Re: Re: Re: Re: muziekles???

Re: Re: Re: Re: muziekles???

Origineel geplaatst door Raymond
Wist je trouwens dat de postcodes in Den Haag beginnen met 25?
Kijk eens naar je adresgegevens in het profiel.

Vandaar dat er nooit reactie komt op al die contactadvertenties die ik plaats...
Dus voor mij geen akkoorden-, maar een postcodeboek en die zijn nog gratis ook!

Trouwens, zou er een maniet kunnen zijn om een postcode om te zetten in een melodielijn of harmonische ontwikkeling?

Wout

Ik zou juist wel notenschrift leren als ik jou was. Notenschrift is namelijk de enige manier om snel te leren spelen en om echt het spelen in je vingers te krijgen. Het is niet zo moeilijk om noten te leren lezen.

200 akkoorden??? Er zijn echt nog wel meer akkoorden dan 200.pas als je je echt in de muzietheorie verdiept zie je pas wat een enorme wereld aan mogelijkheden er liggen onder die 12 toetsen per octaaf.

Er staat 2000 akkoorden..:)

Niet helemaal mee eens ligt eraan hoe ver je bent met piano spelen.
Ik kan geen noot lezen maar heb wel akoorden leer gehad.
Heb het meest emezelf aangeleerd.
En inderdaad 200 akkoorrden is geen groot aantal.
Juist het leuke is om zelf akoorden te ontdekken en die niet uit een boek of een machine te halen.
Heb me zelf alles aangeleerd met hier en daar wat hulp.
Gevolg is wel dat mijn vinger zettingen en techniek niet goed zijn en dat is jammer.
Ooit poging gedaan om noten te gaan leren.
Vond het te moeilijk.
Men had het idee om alles af te breken en bij nul te beginnen dat heeft dus gevolgen voor je tot dan toe ontwikkelde eigen stijl.
Ik had geen zin om kinderversjes te gaan leren spelen op piano terwijl je thuis met jazzachtige dingen bezig bent.
Ik ben toen volledig afgeknapt.

Origineel geplaatst door Exzit
Men had het idee om alles af te breken en bij nul te beginnen dat heeft dus gevolgen voor je tot dan toe ontwikkelde eigen stijl.

Ja en toen ze voorstelden om Errol Garner pianoles te gaan geven...dus met alle toonladders en akkoordenleer... zeiden de lieden uit zijn omgeving: Don't!! want dan verziek je zijn muzikaliteit! Lees de biografie eens, staat in de biep. Leerzaam en echt onderhoudend.

Wat die Errol wel deed, was spelen, spelen, proberen, proberen, nog eens over doen, tot zijn vingers blauw zagen, en hij had een opmerkelijk zuiver gehoor en geheugen voor geluid.

Raymond

Origineel geplaatst door Raymond
Ja en toen ze voorstelden om Errol Garner pianoles te gaan geven...dus met alle toonladders en akkoordenleer... zeiden de lieden uit zijn omgeving: Don't!! want dan verziek je zijn muzikaliteit! Lees de biografie eens, staat in de biep. Leerzaam en echt onderhoudend.

Wat die Errol wel deed, was spelen, spelen, proberen, proberen, nog eens over doen, tot zijn vingers blauw zagen, en hij had een opmerkelijk zuiver gehoor en geheugen voor geluid.

Raymond

Eeen fantastische pianist met eigen stijl die Errol.
Het wil niet zeggen dat ik tegen piano les ben, juist als je vroeg daar mee begint en nog weing ervaring hebt is niets beters om noten te leren.
Als je jezelf dingen leert kan je wel op een doodspoor komen te zitten.
Dat had ik op een geven moment ook.
Ik heb dan ook een grote voorsprong gemaakt toen mijn buurman die prof jazzpianist was mij wat akoordenleer heeft bijgebracht. Zijn benadering was dan ook anders. Hij luisterde eerst naar wat ik kon.
En stemde daar zijn programma op af.

Techniek en vingerzetting leer je alleen goed door van blad te spelen helaas. Je hoeft dan niet naar je keyboard te kijken. Noten lezen is echt niet moeilijk, als je maar afentoe eens een deuntje van blad speelt. En mischien had je geen relaxte leraar dat kan ook natuurlijk. Ik heb zelf ook nog geen leraar gevonden die betaalbaar is dus ik leer het allemaal een beetje thuis, en ik ga echt vooruit.

Akkoorden haal je trouwens niet uit een boek maar uit je hoofd. Akkoordenleer moet je alleen gebruiken om inzicht te krijgen in de opbouw van akkoorden zodat je ze kunt transponeren enzo.

Heb me zelf alles aangeleerd met hier en daar wat hulp.
Gevolg is wel dat mijn vinger zettingen en techniek niet goed zijn en dat is jammer.
Ooit poging gedaan om noten te gaan leren.
Vond het te moeilijk.
Ik had geen zin om kinderversjes te gaan leren spelen op piano terwijl je thuis met jazzachtige dingen bezig bent.
Ik ben toen volledig afgeknapt.

Techniek en vingerzetting leer je alleen goed door van blad te spelen helaas. Je hoeft dan niet naar je keyboard te kijken. Noten lezen is echt niet moeilijk, als je maar afentoe eens een deuntje van blad speelt.

Ik ken iemand dat als je het muziekblad voor hem, weghaald hij niet meer kan spelen.
Dat lijkt me ook weer niet de bedoeling dan ben je net een machine. Een levende pianola.
maar inderdaad akoorden vind je zelf uit.
Ik denk gemiddeld niet na bij wat ik anderss de lol er op eengegeven moment ook af.
Ik speel ook meer op mijn gehoor.

dat zal dan een klassieke pianist/muziekant zijn... ni ?

in dat opzicht vind ik dat je dan beter wat meer energie in harmonieleer kan steken.
Maar daar zitten we denk ik dan bij het verschil klassiek/jazz, waarbij in de klassiek alles heel concreet gedefinieerd is & bij jazz staat de improvisatie binnen een bepaald schema centraal.

realtime componeren is voor mij de boodschap

grz jzz

Origineel geplaatst door JazzMann
dat zal dan een klassieke pianist/muziekant zijn... ni ?

in dat opzicht vind ik dat je dan beter wat meer energie in harmonieleer kan steken.
Maar daar zitten we denk ik dan bij het verschil klassiek/jazz, waarbij in de klassiek alles heel concreet gedefinieerd is & bij jazz staat de improvisatie binnen een bepaald schema centraal.

realtime componeren is voor mij de boodschap

grz jzz

Was inderdaad vij klassiek geschoold.
Maar realtime componeren?
Ik hou er van om een nummer te maken maar daarna helemaal te gaan uitwerken basspartij drums etc
Daar kan ik uren mee bezig zijn. Dat is niet echt realtime.
Staat het nummer eenmaal vast dan is het wel leuk om daar realtime overheen de improviseren met piano solos etc. Maar bij realtime componeren weet eigenlijk niet wat ik me daar bij moet voorstellen.

Het is een kwestie van oefenen, veel oefenen...
Die vingens moeten getraint worden
en er moet een snelweg worden aangelegt die
van je vingers naar de hersenen gaan.
Leuk is iets anders. 300 keer het zelfde riffje of solo of whatever spelen
komt aardig je strot uit te hangen. Maar...PIJN LIJDEN zult ge...

Als je het allemaal zelf wilt doen en geen les neemt (auto-dictact)
dan leer en ontwikkel je een eigen manier van spelen.
Als je in een band speelt gaat het spelen wat sneller dan als je thuis in een home-studio
wat beatje's in een computer duwt.
Wel is het zo dat je dan de vingerzetting niet maximaal benut.
Op muziek scholen krijgt je helemaal uitgelegd welke vinger op welke toets hoort
en zo het maximale eruit krijgt.
Ben je auto-didact zijn er altijd wel
bepaalde vingers op verkeerde toetsen waardoor er andere en vreemde riffs en solo's ontstaan.

Uit beperkingen van het kunnen onstaan er nieuwe stijlen.(eeerg belangerijk lijkt me)
Noten lezen (ik kan dat niet) werkt wel sneller zeker als je in een band speelt.
Je schrijft de muziek even op papier en thuis werkt je het, op het gemakkie met een bakkie, uit.:koffie:
Dus les nemen is wel verstandig (zeker als je begint).
Het wordt moelijker als je al een auto-didact bent en je gaat dan les nemen.

Coverbands die oefenen zich te pletter aan bepaalde riffs; reken maar dat die kunnen spelen.
:)

Last edited by a moderator:
Ik ken iemand dat als je het muziekblad voor hem, weghaald hij niet meer kan spelen.
Dat lijkt me ook weer niet de bedoeling dan ben je net een machine.

Helemaal niet. Ook dat antwoord dat het dan een klassieke pianist zou zijn, klopt niet.
Ik kon ruim twee uur spelen (dus een recital van twee uur) zonder een enkel blaadje papier.
En allemaal klassieke stukken, sonates, preludes, impromptus en nog meer klassiek.
Maar tegenwoordig lijkt het alsof niemand meer uit z'n koppie kan spelen.

En weet je wat: ze vroegen vroeger eens aan de meesterpianist Richter waarom hij niet uit zijn hoofd speelde [hij had nl. altijd de partituur op zijn standaard staan]. Hij antwoordde heel gevat: ïk ben niet blind".

Raymond

Back