Ik heb daar nog een ervaringsvoorbeeldjevanr.
Ik zat tegelijkertijd op pianoles met een meisje van een jaar of 10/12 terwijl ik al 19 was.
Ik was verder dan haar in het lesboek maar ze leerde veel sneller en ging mij op een gegeven moment voorbij.
Mijn leraar ging op een gegeven moment voor zichzelf beginnen en nam een paar leerlingen mee waar ik er één van was maar niet dat meisje wat zo hard ging.
Ik vond dat vreemd want ze leerde heel snel.
Hij vertelde dat ze speelde wat er 'stond' en niet speelde.
Ik heb de daarop volgende keren een paar maal geluisterd naar haar pianospel en inderdaad; foutloos speelde ze wat er stond maar er zat geen gevoel in, niets. (ik heb de eerste menselijke sequencer horen spelen).
Natuurlijk niet gezegd dat elk talent wat snel door die lessen heen vliegt niet met gevoel speelt maar er is duidelijk verschil tussen muziek leren en muziek leren (be)spelen.
Ik denk dat dit ook in sommige gevallen opgaat voor het conservatorium.
Ik heb het nooit gedaan omdat ik pas laat de juiste keuzes in m'n leven gemaakt heb maar ik heb er heel lang spijt van gehad. Totdat iemand die het gedaan had zei dat ik er blij mee moest zijn dat ik het niet gedaan had.
Buiten dat er veel saaie theoretische lessen over alles en nog wat gegeven werden, wordt je in een keurslijf gedouwt en moet je het allemaal volgens die richtlijnen leren. Weg muzikaliteit...
Natuurlijk geldt dit ook weer niet voor iedereen want je leert er een heleboel goede dingen maar dit soort leerscholen zijn dus niet altijd heilig en kunnen voor sommige individuen zelfs tegenwerken.
Het gaat nog steeds om je 'eigen' muziekaliteit. Voorbeelden te over van grote mensen die zichzelf alles aangeleerd hebben en geen noot kunnen lezen.
gr. Tom