Welke synth(s) heb jij helemaal niks mee..

Korg MicroKorg XL wat een inteelt PVV tokkie synthesizer

(maar ben groot fan van de orginele Microkorgs :okdan: :koffie: )

Ben ik met je eens alleen heb ik er wel eentje (ahum).
ik was er ingestonken zeg maar.
Alleen heb ik hem toch gehouden omdat ik hem als controller gebruik.
Misschien toch maar eens ruilen voor een oud modelletje.

Paar synths die mij niet konden bekoren:
Roland Jupiter 6 (zag er wel prachtig uit, vooral in het donker maar de sound vond ik karig)
Nordlead idd ook.. toch heb ik mooie producties gehoord met Nordleads (de orgels van Nord vind ik wel vet)
Er zijn er te veel.. er zijn eigenlijk maar een paar synths die ik echt mooi vind klinken.

Nou bijna iedere niet modulaire synthesizer.
Ik heb gewoon niks met klavieren en toetsen spelen ken ik ook gewoon niet.
Verder ben ik helemaal niet zo kapot van 5U formaat modular modules.
Hoewel een oude moog systeem met 901 vco's wel lekker is of een Hordijk systeem.
Maar over het algemeen als ik kan patchen is het gewoon leuk!

Toen ik nog toetsen synths had vond ik de Prophet 5 rev3 echt mega tegen vallen.

Korg.

Heb ik nooit wat mee gehad.....
De ER1 vnd ik wel leuk, maar ook veel te beperkt. Mono/Poly vond ik ook tegenvallen.

Ik denk dat ik het wel met elke synth kan. Heb mijn puristen kant maar nu al zo vaak lullige shit in mijn handen gehad waar ik toch wat leuks uit krijg dat ik over echt purisme niet meer kan spreken. Ding is gewoon dat elke synth een sweetspot heeft.

Al heb ik wel mijn voorkeuren natuurlijk. Veel VA's komen er hier niet in. Maar dat zegt meestal niet iets over de synth zelf. Het is meer de hype er omheen die ik niet echt zie.

Minimoog moet je gewoon funk en boogie basslijnen uit halen.
303 moet je juist niet tweaken. Alleen als bassmachine is ie geweldig. Die punch. Dat ronde analoge. En je hoeft er niks voor de te doen. De standaard patterns zijn als te gruwelijk.
Waldorf Q = geen bass synth. Maar die chord stepping met die ppg wave achtige sounds = instand library muziek

En zo kan ik nog wel een tijdje door gaan. Een synth = programma/sound + wat je hem voert qua noten en hoe je hem bespeeld.

Is hetzelfde als een vrouw. Je moet aan de juiste knoppen zitten en de juiste tune spelen en dan komt het slangetje uit haar mandje. Hehehe

Iedere synth heeft wel bruikbare klank(en) voor mij,maar ik denk dat de meesten wel bij hun merk blijven als er iets nieuws uitkomt.

Novation KS en nieuwer spul. wat een dunne, plastic sound. talloze functies maar niets klinkt echt stevig.

DSI prophet 08. op papier een prima polysynth, maar word niet geïnspireerd door de 'veilige' klank. niets avontuurlijks.

Arturia minibrute en microbrute. karakterloos, daagt me niet uit...

Ik heb er ook nog 1:
Novation Nova: hartstikke mooi apparaat om te zien maar wat een laffe dooie sound zonder ballen! En de encoders + knoppen die hun eigen leven gaan leiden.

Het mooie van dit draadje is dat je soms met kromme tenen zit te lezen omdat je een totaal andere mening hebt, maar dan gewoon niet reageren...dat is mooi!

Yamaha CS serie heb ik ook niks mee, heb het idee dat ik daar alleen Vangelis achtige pads uit kan halen en suffe basjes of dat er een boel FX achter moet, hoe die bakken er uit zien helpt me ook niet echt er een te willen. Zie ik iets over het hoofd hier ? :D

Waar ik ook niks mee heb zijn gammele bakken, ik heb een voorkeur voor bepaalde vintage gear omdat daar een sound uitkomt die me ooit geraakt heeft en wat ik ook zelf wil hebben, die bakken zijn niet in alle gevallen de meest stevige / onkwetsbare synths, maar vanwege het geluid wat er uitkomt mogen ze niet de deur uit hier. Maar ielige en wiebelende schakelaartjes (Korg Maxikorg) en knoppen die elk moment af lijken te kunnen breken of frontpanels die van 1mm plaatstaal zijn en makkelijk doorbuigen (EDP Wasp deluxe) daar kan ik heel slecht tegen.

Gammele zooi, hoe gaaf ook, daar heb ik dus niks mee!

In de CS serie zit nog wel wat verschil tussen de Mono synths en de Poly synths ;)

Ik heb verder twijfels over de Waldof Q. Hij klinkt wel als iets waar ik wat mee kan, maar als ik dan weer een demotje hoor ga ik weer heel erg twijfelen :\... de sound lijkt net iets te klein voor wat ik zou verwachten.
O en de PPG Wave. Die sound snap ik totaal niet :S...

Ik heb de Maxikorg nooit als gammel gebouwd ervaren. Het is het soort synth waar je een eland mee dood slaat en vervolgens zijn begrafenismuziek op speelt. De schakelaartjes zijn geen milspec monsters, maar anderzijds is op mijn beide Korgs die in totaal toch wel erg veel van die schakelaars hebben er nog geen enkele stuk gegaan na veertig jaar! Bij Korg en gammele knopjes denk ik eerder aan de MS2000, wat een schrale plastic minidraaiertjes waren dat zeg. Helaas de voorbode van bijna alle budgetsynths die na hem kwamen...

JX-8P deed het niet voor mij. Ik had er geen PG bij en vond hem daardoor niet vlot genoeg werken. Makkelijk op zich wel, maar teveel knopjes duwen om resultaat te bekomen. Jammer want klankmatig hou ik wel van die creamy bakken.

In de CS serie zit nog wel wat verschil tussen de Mono synths en de Poly synths ;)
Dat klopt, maar geen enkele CS is er voor mij op een of andere manier voldoende uitgesprongen soundwise dat ik denk dat ik er een klik mee ga hebben, van de mono's denk ik dat ik die niet nodig ga hebben wegens genoeg mono's hier die me zeer kunnen bekoren, qua poly, tsja.. ik weet het niet, het blijven grote lelijke lompe bakken die volgens mij ook nog 's veel onderhoud nodig hebben. En qua sound.. ja, wel mooi, toch niet wat ik zoek denk ik.

True... de CS80 vind ik zo'n bak waar alles wat je er van hoort al een x door Vangelis gemaakt/gebruikt is :P.
Mijn CS15 vind ik erg nice. maar ook alleen maar omdat hij door een cheapy Stereo Delay heen gaat, wat m erg vet maakt.
Zonder effect klinkt t naar nix... :(

Ik heb de Maxikorg nooit als gammel gebouwd ervaren. Het is het soort synth waar je een eland mee dood slaat en vervolgens zijn begrafenismuziek op speelt. De schakelaartjes zijn geen milspec monsters, maar anderzijds is op mijn beide Korgs die in totaal toch wel erg veel van die schakelaars hebben er nog geen enkele stuk gegaan na veertig jaar! Bij Korg en gammele knopjes denk ik eerder aan de MS2000, wat een schrale plastic minidraaiertjes waren dat zeg. Helaas de voorbode van bijna alle budgetsynths die na hem kwamen...

Nu ja, ik heb zonder gek te doen 2 kapjes los weten te laten springen van het schakelaartje waar ze op zaten.
Ik drukte hem naar beneden en weg vloog die, dag later had ik dat met nog 1.. toen zat de schrik er wel in bij mij. Verder is dat ding loodzwaar uitgevoerd inderdaad, maar rondvliegende schakelaartjes, daar houd ik niet van. Ik heb ze wel weer terug gelijmd maar echt heel stevig voelden ze daarna nog niet aan, verder ergerde ik me er ook aan dat alles precies omgekeerd werkte als bij een normale synth. Moet je niet doen bij. Hup weg. :D

Back