Welke synth(s) heb jij helemaal niks mee..

:okdan:
Yamaha CS serie heb ik ook niks mee, heb het idee dat ik daar alleen Vangelis achtige pads uit kan halen en suffe basjes of dat er een boel FX achter moet, hoe die bakken er uit zien helpt me ook niet echt er een te willen. Zie ik iets over het hoofd hier?

Je ziet inderdaad iets over het hooft, de CS serie (polyfoon) KAN zeker geweldig klinken bij de juiste instellingen.
En de ringmodulator is in mijn oren ongeevenaard, nog nooit één gehoord die zulke apparte dingen kan doen.
In tegenstelling tot de monofone CS serie zien ze er met hun orgel likisch uiterlijk inderdaad een beetje suf uit.
Vangelis heeft de CS80, Jarre de CS60 en ik de CS50 en alle drie vinden we ze geweldig ;)

In de CS serie zit nog wel wat verschil tussen de Mono synths en de Poly synths ;)

Hoe bedoel je :?
Uiteraard hebben de monofone CSen meer modulatie mogelijkheden maar ontberen die fantastische ringmodulator zoals op de polyfone CSen :eureka:

Kawai K4 ... ik wilde lang geleden liever een Korg M1 maar die was te duur voor mij toen. Helaas bleek de K4 een flinke tegenvaller.

Nu gebruik ik (o.a.) een Korg Kronos, nog lang niet op uitgekeken.

:
Uiteraard hebben de monofone CSen meer modulatie mogelijkheden maar ontberen die fantastische ringmodulator zoals op de polyfone CSen :eureka:

Even tussendoor, ik begrijp niet waarom ring modulatie zo weinig is en werd toegepast op de meeste (analoge) synths.. Wat zou daar de reden van zijn?

Ik heb ooit de K4R gehal en vooral de vocal like sounds vond ik eruit springen.
Ik vind de M1 weer niets.
Maar goed dat al onze smaken verschillen, anders hadden we allemaal hetzelfde staan ;)

Daar ben ik het mee eens, vocals en bv. cello waren erg mooi. Helaas klonk piano, orgel etc nergens naar (terwijl ik toen meer op zoek was naar realistische instrument-simulaties).

Wat is een soft synth, alleen voor softies of voor arme sloeberts die alleen maar kunnen dromen van de real thing.

Als je alleen synths in een studio wil gebruiken (niet live) dan kunnen soft-synths best een prima oplossing zijn. Heb er overigens zelf geen, speel vooral live.

Ik heb echt helemaal niks met syntherklaas. Wat een eikel, en wat een kutfeest.

Weinig? Ik heb bijna geen synths gehad waar het niet op zit. Alleen heet het vaak AM toch?

Begrijp je mijn verhaal wel goed :?
Ik weet heus wel dat er op meerdere synth ring (of cross) modulatie zit, zo ook op de monofone varianten van de CS, maar die zijn anders opgebouwd en totaal niet te vergelijken met die op de CS50/60/80.
DIE ZIJN UNIEK.

Geen klik met een synth? Nog nooit gehad. Wel synths gehad met een flinke leercurve, of synths die veel te veel geld waard waren voor de sound die ze produceren... Maar dat is en zeldzaamheid. Vaker creeert de synth een klik met mij waarvan ik niet wist dat ik er behoefte aan had :)

Hij had het over Arv's vraag. Hoeveel koffie heb jij al op vandaag?

Ik lus geen :koffie: vinieq (ook geen :biertje: overigens), ik had het in het algemeen over het onderwerp ringmodulator.
Op mijn ex MKS80 zat er ook één, maar echt niet te vergelijken met die op mijn CS50.

Geen klik met een synth? Nog nooit gehad of synths die veel te veel geld waard waren voor de sound die ze produceren.

Of je kunt ze niet bedienen :engel:
Wat een synth waard is bepaald de gek en schijnbaar lopen er daarvan nog voldoende rond om voor bijboorbeeld een Juno 60 1200 euro of Synthex 6000 euro te willen betalen :?

Of je kunt ze niet bedienen :engel:
Wat een synth waard is bepaald de gek en schijnbaar lopen er daarvan nog voldoende rond om voor bijboorbeeld een Juno 60 1200 euro of Synthex 6000 euro te willen betalen :?[/QUOTE]

Haha, ja dat kan ook. uiteindelijk verandert dat voor mij niet veel. Als ik er geen 1000 euro sound uit kan halen, is het voor mij geen 1000 euro waard :D

Yamaha CS serie heb ik ook niks mee, heb het idee dat ik daar alleen Vangelis achtige pads uit kan halen en suffe basjes of dat er een boel FX achter moet, hoe die bakken er uit zien helpt me ook niet echt er een te willen. Zie ik iets over het hoofd hier ? :D

Waar ik ook niks mee heb zijn gammele bakken, ik heb een voorkeur voor bepaalde vintage gear omdat daar een sound uitkomt die me ooit geraakt heeft en wat ik ook zelf wil hebben, die bakken zijn niet in alle gevallen de meest stevige / onkwetsbare synths, maar vanwege het geluid wat er uitkomt mogen ze niet de deur uit hier. Maar ielige en wiebelende schakelaartjes (Korg Maxikorg) en knoppen die elk moment af lijken te kunnen breken of frontpanels die van 1mm plaatstaal zijn en makkelijk doorbuigen (EDP Wasp deluxe) daar kan ik heel slecht tegen.

Gammele zooi, hoe gaaf ook, daar heb ik dus niks mee!

Nu ja, ik heb zonder gek te doen 2 kapjes los weten te laten springen van het schakelaartje waar ze op zaten.
Ik drukte hem naar beneden en weg vloog die, dag later had ik dat met nog 1.. toen zat de schrik er wel in bij mij. Verder is dat ding loodzwaar uitgevoerd inderdaad, maar rondvliegende schakelaartjes, daar houd ik niet van. Ik heb ze wel weer terug gelijmd maar echt heel stevig voelden ze daarna nog niet aan, verder ergerde ik me er ook aan dat alles precies omgekeerd werkte als bij een normale synth. Moet je niet doen bij. Hup weg. :D

Nee nooit gehad , bij geen van de maxikorgs die ik ben tegengekomen
Of je hebt een maandagochtendmodel of je moet minder spinazie eten
Tav de omgekeerde werking: da's juist inspirerend, beetje als bij hammond drawbars vind ik

Wat is een soft synth, alleen voor softies of voor arme sloeberts die alleen maar kunnen dromen van de real thing.

Hangt er vanaf wat je onder 'de real thing' verstaat natuurlijk. Sommige softsynths als Omnisphere 2 zijn veelzijdiger en dieper dan welke hardware synth dan ook, en je haalt er klanken uit die je met geen enkele hardware bak voor elkaar krijgt. Een andere favoriet van mij, Chipspeech, heeft volgens mij niet eens een hardware equivalent die ook maar vaag in de buurt komt. Verder zijn er softsynths met een eigen karakter zoals Serum, Hive of Massive (wiens wobble bass bijna net zo kenmerkend was voor dubstep als de Juno hoover voor oude house) die helemaal niet proberen een bestaande synth na te doen. Verder is er natuurlijk nog het gemak dat je het geluid direct in je DAW hebt, meerdere instances kunt openen, instant recall in je projecten, etc.

Dus er zijn een stuk meer redenen te verzinnen dan dat ze relatief goedkoop zijn. Ik snap best dat sommige mensen er niet veel bij voelen (ik hou zelf ook van de tactiele kant van hardware, vandaar dat ik nog lang niet van plan ben software-only te gaan), maar afschrijven als inferieur of 'poor man's alternative' lijkt me erg kortzichtig.

Ik zie toch teveel de term "gemakkelijk" in dezelfde zin gebruikt worden als soft synths..
Waarom moet muziek maken "makkelijk" zijn?

Zo. Die knuppel is in het hoenderhok. Doe ermee wat je wilt. :D :D

Ik zie toch teveel de term "gemakkelijk" in dezelfde zin gebruikt worden als soft synths..
Waarom moet muziek maken "makkelijk" zijn?

Zo. Die knuppel is in het hoenderhok. Doe ermee wat je wilt. :D :D

Andersom kun je je net zo goed afvragen waarom het moeilijk zou moeten zijn? Veel mensen geven in dit draadje bijvoorbeeld aan dat ze gegraaf in menu's verfoeien en liever een duidelijke hands-on interface hebben, dat is ook een vorm van gemak, toch?

Persoonlijk vind ik al dat geklooi met draden en aansluitingen en allerlei meuk synchroon met elkaar laten lopen eerder een noodzakelijk kwaad dan het het inspirerende deel van mijn hobby.

Back