Eerste modular => levensvatbaar?

Heb 'm gisteren de hele avond proberen te calibreren en denk dat het laatste keer gelukt is (niet makkelijk met een A4. C2 op de A4 is géén 1 volt denk ik).

Probleem bleef bestaan na elke poging.

Gesproken met Olivier van MI.

Heeft blijkbaar niet met calibratie te maken. Zo reageert clouds blijkbaar als ie signalen ontvangt waarvan de gate sneller uitgestuurd wordt dan dat de pitch helemaal gevormd is (onhoorbare supersnelle portamento). Blijkbaar doen aardig wat cv- keyboards en sequencers dit. Bij een vco zou dit onhoorbaar zijn omdat de pitch zich heeeel snel goed zet. Bij clouds wordt echter een sample gelanceerd met een pitch die vastzit op de exacte frequentie van de cv op het moment dat de trig in iets ontvangt.

Is blijkbaar op te lossen via een firmware update van clouds die inkomende trigs 1 tot 2 milliseconden vertraagt.

En, wat vinden we van de Rings easter-egg die dit weekend bekend is geworden?
Vet hoor - 'n chords mode en reverb/formant filter/chorus fx.
De handshake is tricky maar uitpuzzelen zeker de moeite waard...

Klinkt te gek in demo's. Met dat hele clouds-gedoe dit weekend ben ik er nog niet aan toegekomen, maar dat zal wel niet lang meer duren :p.

Ik dacht dat Olivier op een of ander forum heeft laten vallen dat hij bij deze easter egg serieus overweegt om er een standalone module van te maken.

P.s. die firmware die Olivier doorstuurde, fixt het probleem inderdaad. Blijf me toch altijd verbazen hoe hij er in slaagt om MI als eenmansbedrijf te runnen en tegelijk ook goede klantenservice biedt.

Nog eens aan het dromen geweest :)

In mijn hoofd lijkt dit me wel een leuke 2U om naartoe te werken: https://www.modulargrid.net/e/racks/view/246217.

Qua sequencer kan ik dan m'n A4 gebruiken of deze verkopen. Mogelijke vervangers zouden de Social Entropy Engine of mijn pittsburgh cell 90 (Tempi, brains, 2x PP en René) zijn.

Leuk, helemaal geen filters, dat is wel origineel :) Die Engine lijkt me ook super maar hoe krijg je die hier in NL? Wordt een hele dure grap denk ik. A4 werkt wat mij betreft heel fijn als sequencer, en je hebt er dan ook nog wat extra voices/fx bij. Wat ik ook wel eens doe is voices van de a4 door de modular heen halen. Als je er 1 links panned en 1 rechts, heb je 2 extra voices die je kan processen in de modular.

Ps: het modulargrid plaatje is 6u aan modules niet 2 :)

Netjes rackje! Maar op die Toppo mixer zal t nog wel even wachten zijn denk ik.

Oei, ik bedoelde 6 u ja :D.

Er zitten twee (niet-resonante) filters verstopt in Streams, maar ik ben momenteel helemaal niet zo filter-minded.

Ik vrees ook dat Engine duur gaat worden om te importeren... 700+ dollar + 21% BTW + extra kosten = veel :(.

Het tofste lijkt me een Cell 90 met tempi, brains, pressure points en rené... Maar daar wordt mijn spaarboekje ook niet meteen vrolijk van :).

Ik vind de A4 heel tof om te sequencer, maar ik ben belange niet zo verliefd op de interne engine als ik op het geluid van m'n modular ben.

En ja, die mixer... Topobrillo zegt al een tijdje dat ie er spoedig zou zijn, maar komt precies weinig beweging in :).

Ik vind het een leuk rack, maar ik zou nog eens goed overwegen wat de meerwaarde is van een Phonogene vs. een Clouds qua audio mangling. Meer als sampler vond ik Phonogene dan weer te beperkt.
Je zou nog kunnen kijken of een Radiomusic wat voor je is.

Ik vind de A4 heel tof om te sequencer, maar ik ben belange niet zo verliefd op de interne engine als ik op het geluid van m'n modular ben.

Helemaal mee eens. De a4 klinkt beetje dunnetjes vergeleken bij het eurorack geweld. Heb hem zelfs heel lang alleen als sequencer gebruikt maar nu weer beetje herontdekt. Dat dunne kan soms van pas komen voor achtergrond geluidjes, en als je 'm door warps heen gooit verdwijnt dat dunne ook snel. Doe 'm voor de gein maar eens door de warps wavefolder :)

Ik wilde voor de A4 gaan maar twijfel nu toch! lijkt mij een beetje duur om hem alleen te kopen voor de sequencer.

Ik wilde voor de A4 gaan maar twijfel nu toch! lijkt mij een beetje duur om hem alleen te kopen voor de sequencer.

Mwoa voor een goeie sequencer betaal je ook al gauw honderden euros, met de a4 heb je 4 cv uitgangen, je kan de envs en lfos gebruiken, p-locks, probability trigs, de fx zijn goed en als bonus nog wat Poly analoge voices erbij. Er zijn echt wel bruikbare geluiden uit te halen alleen de rauwe oscs en filters zijn geen eurorack kwaliteit.

Voordat je alleen al vergelijkbare sequencer functies in eurorack hebt ben je duurder uit.

Ik probeer de A4 gewoonlijk in te zetten als sequencer, effectenbak en bron van glitchy percussie. Wat ik ook echt tof vind is dat ie modulaire signalen aankan in de inputs.

Een degelijke euro sequencer (1 of 2 cv outs) is al snel 500 euro (en dan heeft die soms nog geen interne clock). Met een tweedehands A4 heb je veel waar voor je geld.

Maar qua pure sound heeft ie niet de diepgang van modules zoals bijvoorbeeld rings.

Ik vind het een leuk rack, maar ik zou nog eens goed overwegen wat de meerwaarde is van een Phonogene vs. een Clouds qua audio mangling. Meer als sampler vond ik Phonogene dan weer te beperkt.
Je zou nog kunnen kijken of een Radiomusic wat voor je is.
Ik heb de Phonogene, Clouds, Radio Music en GrandPa in m'n rack zitten. Allemaal modules die wat met sampling of samples doen, maar allemaal met een eigen karakter. Phonogene vind ik over het algemeen meer een hoofdrol opeisen in een in een patch. Clouds blend wat dat betreft wat makkelijker met andere geluiden. Maar Radio Music is bij beide modules inderdaad een aan te bevelen aanvulling, erg leuk! Ik zou zelf in het systeem wat je op ModularGrid bij elkaar hebt gezet de Phonogene (nog even) weglaten en iets meer control of utility modules er in zetten.

Thx voor de tips ivm phonogene.

Ik zag in deze meer echt een soort voltage controlled sampler, waar clouds naar mijn gevoel meer geschikt is voor drones en texturen.

Radio music lijkt me te gek, maar ik heb momenteel geen computer. Vandaar dat een module die effectief kan samplen me handiger leek.

Welke utilities zou je aanraden?

Er komt waarschijnlijk binnen afzienbare tijd nog een boel Eurorack sample geweld op de markt, check bijv. eens de Orthogonal Devices ER-301 en de Dave Rossum Assimil8tor.
Misschien nog even wachten (ook niet erg...) maar dat lijkt allemaal echt nogal next-level te worden.

Qua utilities zou ik es kijken naar de Mutable Shades, Links en Kinks.
De Intellijel Buffmult heb ik zelf ook in gebruik maar vind ik toch wat minder goed.

Die Circuit Abbey module begrijp ik niet helemaal, maar ligt natuurlijk ook aan het beoogd gebruik.
Je wilt specifiek gitaar gaan processen? Ergens vind ik het een beetje dubbel met die Mikrophonie contactmic module (die me wel erg tof lijkt!). Binnen 6U blijft het toch al snel woekeren met ruimte...

Net zoiets met die Malekko noise source, maar de 3hp zal daar wel mee te maken hebben denk ik?
Ik zou haast denken dat je noise wel 'economischer' elders kan vinden, geen idee eigenlijk.
Maar voor random CV doeleinden doet de Batumi al een heleboel (zeker met de Expert firmware erin) en anders ook wel de Tides met Parasites firmware.
Wil je toch 'n dedicated noise/random, dan zou ik even de Qu-Bit Nano Rand checken, die vind ik toch wel heel sexy.

Als je geen pc hebt, zorg dan absoluut dat je de uitgebreide (Clouds, Tides, Warps Paradites en Batumi Expert) alt firmwares er door iemand op laat zetten! En daarna een nette donatie aan Matthias Puech natuurlijk... :halleluja

Laatst gewijzigd:
Bedankt voor de tips. Ga ik zeker mee aan de slag :).

Axis gebruik ik om 'n elektrische bas te processen. Microphonie heb ik nog niet, maar leek me leuk om rings te triggeren.

Wanneer de brain seed niet als sequencer gebruikt wordt, is het overigens ook een leuke random source (beetje als een S&H met recordfunctie).

Als je precisie zoekt in het samplen dan is Phonogene sowieso niet echt wat je wil. ;)
Je kunt 'm inderdaad wel met CV aansturen, maar is nooit super accuraat. Plopjes en tikjes blijf je ook heel vaak houden.

Die Assimil8tor van Dave Rossum ziet er inderdaad super uit, maar geloof dat er ook wel een pittig prijskaartje aan hangt. Maar ja, beter 1 hele goede module dan meerdere die het net niet zijn. De tip van Hanz om ook even te wachten en te kijken wat die nieuwe modules brengen is misschien nog wel de beste. Niet meteen alles tegelijk kopen en rustig aan opbouwen is een goede manier om alles te leren kennen en te zien wat je mist.

Edit: een andere tip is misschien meteen maar voor een grotere kast te gaan, want als je deze 6U nu al vol hebt gepland dan heb je gegarandeerd over een half jaar een paar modules naast je kast liggen omdat ze er niet meer in passen...

Laatst gewijzigd:
Back