EMS Synthi 100

En dat is :? bleeb bleeb.
Ik hoor niets maar dan ook niets bijzonders.

Ik denk dat je de fout maakt te verwachten dat omdat deze uniek is (weinig in omloop) daarmee
dan meteen unieke muziek te maken is. Misschien toendertijd wel, maar nu kan je natuurlijk
ook gewoon ongeveer hetzelfde doen met een Eurorack Doepfer setje neem ik aan.

De sjeu zit em in het formaat en looks imo. Zie het als museumstuk.

Niet helemaal
Het zit hem ook in de basisklank , layout en kwaliteit
M'n bij wat extremere settings laat ems doepfer het nakijken

@Nicolas:
Zie de dingen in de tijd. Een muzikant bestaat niet enkel uit ratiionaliteit.

OK, maar de Synthi 100 is een 12VCO monster met 2 duofone keyboards. Qua specs iets in de lijn van de Formant muur die ik had, maar dan met nog veel meer mogelijkheden voor bv LFO. En in alle demo's van een Synthi 100 die ik kan vinden, hoor ik het simpelweg niet terug. Ik hoor een enkele VCS3 spannender dingen doen dan een 100 die 3 keer een VCS3 is en meer. Vandaar mijn vraag naar een demo die wél duidelijk het potentieel van de 100 laat horen.

Dat het een museumstuk is en niet de meest efficiënte manier naar een bepaald muzikaal resultaat, is evident. Maar er moet toch ergens iemand zijn die "the long road" genomen heeft en opgenomen wat er dan uit dit bakbeest getoverd kan worden.

The Synthi 100 circuits zijn niet dezelfde als de VCS3 en er zijn veel buffers.
De Synthi 100 geluid is dus minder extreme, minder wild, minder onvoorspelbare zelfs in complex patches dan de VCS3.
Persoonlijk geef it de voorkeur aan meerdere Synthi A of VCS3 samen spelen dan de Synthi 100, hij is nog steeds erg leuk om te gebruiken natuurlijk en is wel een EMS (niet als de Logik).

Hij heeft dus de kwaliteiten van een slechte VST. :D (geintje, minofmeer). Desalnietemin, vind ik het erg mooi dat deze gerestaureerd wordt en gebruikt wordt. Al is het objectief gezien dan misschien niet de beste bang for the buck synth, het blijft een interessant historisch museumstuk. De klinische analoge monstersynth. En die moet gewoon werken zoals het hoort, anders is het ook maar een raar meubelstuk.

Nog heel veel succes met de reparatie en heel veel speelplezier met de toch wel unieke mogelijkheden gewenst!

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van veel spelen op dat ding voordat je er vette geluiden uit gaat krijgen. Het instrument heeft een hele andere interface dan de meesten mensen gewend zijn en ook nog eens een miljoen mogelijkheden. Ik kan me voorstellen als je een paar uur met dat apparaat mag spelen dat je er nog niet zulke interessante klanken uit kan halen.

Die formulieren zullen inmiddels wel vergeeld en vintage zijn en zijn inmiddels ook dik geld waard. Dus aanvragen kan niet meer.

Back