Vraagje over filters

Re: Eigenlijk..

Re: Eigenlijk..

Origineel geplaatst door CraZ
Het simpelst mogelijke muzikale filter heeft een 'slope' van 6dB per Octaaf. Dit noemt men ook wel een '1 Pole' filter. De meest voorkomende filters hebben 2 (Oberheim) of 4 (Moog)poles.. en hebben daarmee een slope van respectievelijk 12 en 24 dB/Oct. Het verschil tussen deze laatste twee zie je op het volgende plaatje.

De TB-303 is een van de weinige synths met een 3-pole filter (18dB/Oct).
Dit klopt niet helemaal, er geldt wel 1 pool is 6dB/octaaf maar dat wil niet zeggen dat ook geldt 4 polen is altijd 24dB/octaaf. De voorwaarde hiervoor is dat de polen samenvallen, dus iedere filtertrap moet hetzelfde kantelpunt hebben. Het 303 filter heeft 4 polen maar een karakteristiek van ongeveer 18dB/octaaf. Dat komt doordat de polen niet exact samenvallen waardoor er sprake is van een andere curve. ( 1 van de condesatoren heeft ongeveer de halve waarde van de overige 3 waardoor het kantelpunt een octaaf hoger ligt en de 4 filter stages belasten elkaar)

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Ik heb nog een vraagje over de resonance..

Is het een vermenigvuldigingsfactor? Waar ik probeer achter te komen is het volgende...

Er zijn zelf oscillerende filters en niet zelf oscillerende filters. Oscillerend is in mijn ogen dat ie zonder inputsignaal al een toon geeft. Hoe kan dat? Is dat een versterking (resonance open) rond het cutoff punt van inkomende ruis? Is het een feedback loop?

Kan iemand er iets zinnigs over zeggen?

Voor zelfoscillatie heb je een frequentie nodig waarbij de terugkoppeling >1 (feedback lus dus). Volgens mij ga je door de resonance open te draaien allerlei sinussen creeëren rond de cutoff frequentie, als de voorwaarde voor oscillatie (barkhausen criterium) voor één van die sinussen geld gaat het ding bij die frequentie oscilleren.

Origineel geplaatst door Toon
Voor zelfoscillatie heb je een frequentie nodig waarbij de terugkoppeling >1 (feedback lus dus). Volgens mij ga je door de resonance open te draaien allerlei sinussen creeëren rond de cutoff frequentie, als de voorwaarde voor oscillatie (barkhausen criterium) voor één van die sinussen geld gaat het ding bij die frequentie oscilleren.
Dat klopt, maar ik denk dat je niet zozeer sinussen gaat opwekken maar dat het filter een selectieve versterker voor een smalle band wordt. De frequenties van het ingangssignaal (witte ruis) in deze band worden steeds meer versterkt(omdat de versterking van het filter groter is dan 1). Voor de frequentie waarbij de fasedraaiing van het uitgangssignaal ten opzichte van het ingangssignaal 0, 360 graden of een veelvoud daarvan is, is de frequentie van zelfoscillatie. Het filter komt in een evenwicht en blijft oscilleren. Maar voor de creteria van barkhausen geldt eigenlijk dat de versterking 1 is. Want bij een versterking groter dan 1 blijft de amplitude groter worden. Sommige filters hebben hier ook de neiging toe bijvoorbeeld filters met een sallen en key topology zoals in de korg ms-20. Wat zorgt er in de meeste filters voor dat de amplitude gelimiteerd wordt en dus in evenwicht komt?

Van die white noise snap ik eigenlijk niet zo goed. Als ik het goed begrijp is white noise niks anders dan alle tonen van 0-20Khz, dit zijn dus alle sinussen tussen 0-20Khz (fourrier). Enkel wanneer de resonance opengedraaid wordt kan zo'n filter gaan oscilleren(sinusoscillator) rond de resonantie frequentie, wordt hierbij dan een white noise signaal gegenereert van 0-20Khz? (lijkt mij nogal vreemd) Hoe komt het eigenlijk dat de frequenties rond de resonantie frequentie helemaal niet gehoord worden, is die amplitude van die signalen dan nog zoveel kleiner dan de amplitude van de resonantie frequentie?

Origineel geplaatst door Toon
Van die white noise snap ik eigenlijk niet zo goed. Als ik het goed begrijp is white noise niks anders dan alle tonen van 0-20Khz, dit zijn dus alle sinussen tussen 0-20Khz (fourrier). Enkel wanneer de resonance opengedraaid wordt kan zo'n filter gaan oscilleren(sinusoscillator) rond de resonantie frequentie, wordt hierbij dan een white noise signaal gegenereert van 0-20Khz? (lijkt mij nogal vreemd) Hoe komt het eigenlijk dat de frequenties rond de resonantie frequentie helemaal niet gehoord worden, is die amplitude van die signalen dan nog zoveel kleiner dan de amplitude van de resonantie frequentie?
Ik bedoelde het anders ,ik denk dat je voor de start van oscillatie iets nodig hebt. Het filter gedeelte kun je denk ik als een intergrator zien. Zolang er geen signaal de integrator ingaat verandert ook de uitgang niet. Omdat een filter niet perfect is en de uitgangssituatie niet exact 0 is door DC offset of ruis(alsgevolg van toegepaste componenten) Kan oscillatie ontstaan. Ik denk te veel in het analoge domein waarschijnlijk. Digitaal moet het ook werken. Bij het verhogen van de resonantie verschuiven de polen en komen ze op de y as te liggen en ontstaat oscillatie toch?
De reden dat de opgewekte sinus redelijk zuiver is komt volgens mij doordat de q factor van het filter dan heel hoog is, het filter wordt dus zeer selectief.

Back