M-Audio Firewire 410

ibeatza

Rock the disco...
Beste muziekanten,

Ik vraag me af of iemand al enige ervaring heeft met de M-Audio Firewire 410 interface?
Vind het wel een gaaf apparaat, maar zijn de drivers ok? M-Audio heeft nogal eens last van buggy drivers hoor ik.
Is de geluidskwaliteit goed?
Werkt de kaart goed met Cubase SX/VST5.1?
Lage latency?

Als iemand ervaring heeft met deze toch vrij nieuwe kaart hoor ik het graag!

(((IBEATZA)))

--
Zie: http://www.m-audio.nl/firewire_410_2.htm

Ik zag de m-audio 410 firewire staan in het feedback krantje. Dus ik bellen met feedback en music house, maar helaas, duurt nog 1 a 2 weken voordat de 410 leverbaar is.

Bummer! Wat slecht zeg.. Ja ik zag hem ook staan in het krantje van Feedback.
Ik heb er nog niet zoveel van gehoord, dus vandaar dat ik hier mijn vraag stelde.
Moet ook een nieuwe suondcard hebben dus ben me een beetje aan het orienteren.

Maar goed, dan nog maar even wachten denk ik.

In elk geval bedankt!

Re: M-Audio Firewire 410

Origineel geplaatst door ibeatza
Ik vraag me af of iemand al enige ervaring heeft met de M-Audio Firewire 410 interface?
Vind het wel een gaaf apparaat, maar zijn de drivers ok? M-Audio heeft nogal eens last van buggy drivers hoor ik.
Is de geluidskwaliteit goed?
Werkt de kaart goed met Cubase SX/VST5.1?
Lage latency?

Draai al 2 jaar met veel plezier een M-Audio Delta 44 met Omni I/O break-out box. Die lijkt wel wat op deze. Wel een groot verschil: dit is firewire, dus geen gedoe met een kaart plaatsen, interrupts en dat ouderwetse computergezeur. Gewoon de stekker in het poortje steken en muziek maken.
Ik ken deze doos niet maar ik zou hem bij wijze van spreken blind kopen.
Wat de drivers betreft: goede reputatie voor Windows, regelmatige updates.
Als het interieur van deze lijkt op de Delta-series dan is de geluidskwaliteit van de pre's en de converters uitstekend. Twee onafhankelijke headphones is heerlijk als je zang opneemt. De latency zal ook zeker prima zijn. Onhoorbaar laag.
Enig minpuntje voor mij: waarom zo weinig inputs? Nu heb je toch nog een externe mixer nodig.
Als je ooit besluit met een laptop te gaan werken is zo'n firewire-boxje natuurlijk prachtig. Midi erbij, s/pdif, volgens mij heeft dit wel de toekomst.

Herbert

Ik heb zelf een apple G4 en ik wil ook graag op firewire over. Maar ik twijfel tussen deze, de MOTU 828 (MKII) & de presonus firestation.

Aleen de prijzen liggen nogal uit elkaar:

Motu 828 MKII = 950 euro in Duitsland
Presonus Firestation = 798 euro in Duitsland
M-Audio firewire 410 = 533 euro in Duitsland

Alleen vind ik het aantal inputs van de firewire 410 erg beperkt, en ook vind ik een half 19"inch module erg vervelend. Wat me ook tegenvalt is dat er nog steeds geen fatsoenlijke gebruikers / productreview te vinden is op het internet of in "de bladen".
De Presonus Firestation is eigenlijk hetzelfde verhaal er is ook weinig informatie/gebruikersreviews over te vinden. Aangezien ik het toch zonde vind om veel geld ui te geven aan een product waar ik nog niks van weet qua betrouwbaarheid (zeker qua drivers) spaar ik nog maar effe door voor de MOTU 828 MKII. Ik heb ondertussen ook de edirol da2496 voor 498 gezien en dat had me even aan het twijfelen gebracht, maar ik spaar toch door voor een firewire audio interface !

En wat ik nog een belangrijke reden vind om niet op die M-Audio over te schakelen is dat ze de mac ondersteunen vanaf OS 9.2, dit terwijl alle andere firewire audio interfaces alle versies van OS9.x ondersteunen (en ik heb geen zin om ook weer te upgraden naar 9.2 als 9.1 prima werkt. Ik zit steeds meer te denken aan die presonus. Ik vind de MOTU 828 MKII nog erg duur.

Origineel geplaatst door C-Code
Ik zit steeds meer te denken aan die presonus.

Ik lees op de Yahoo Logic user group regelmatig dat gebruikers dol zijn op de geluidskwaliteit van de Presonus AD/DA's. Wat dat betreft een goede keuze.

Bedankt voor de antwoorden mensen!
Ik gebruik alleen M$ Windhoos dus wat dat betreft geen compatibiliteitsprobleem hier.
Ik denk ook dat mobiele bakken de toekomst hebben. Je ziet steeds meer USB en Firewire bakken op de markt komen.
Ook denk ik dat de bandbreedte van USB 1.x toch iets te beperkt is voor deze apparaten. USB 2 (Edirol UA-1000) is al een stuk beter, maar Firewire spant toch nog de kroon denk ik.
Of het de toekomst heeft durf ik geen uitspraken over te doen aangezien de ontwikkeling van computerhardware zo enorm snel gaat.
Maar de M-Audio Firewire 410 is nog redelijk betaalbaar voor een hobbyist zoals ik. De andere kaarten zoals jullie noemden zijn me gewoon te duur. Ik moet ook nog een mixer betalen =(

Ik hoop dat er snel mensen zijn die de M-Audio Firewire 410 testen of dat er bladen zijn met tests. In beide gevallen hoor ik het graag!

(((IBEATZA)))

Ja dat is ook een hoop geld, vooral die MOTU. Daarom vond ik de presonus een goede tussenoplossing, ook dat mLan concept van presonus sprak me erg aan. Ik hoop dat er steeds meer firewire audio interfaces op de markt komen, zodat de prijs van die apparatuur snel naar beneden kan.

Wat overigens ook vreemd is, is dat de MOTU 828 MKII in duitsland over het algemeen te krijgen is tussen de 950 en 995 euro, terwijl het ding in nederland 1299 is (of zelfs boven de 1300).

Dit is wat ik vond:

http://studio-central.com/phpbb/viewtopic.php?t=2555

De review:

I am using a Presonus Firestation with my laptop (Sony Vaio GR). The key thing is that its connected via firewire at 200 Mb/sec (only uses half the firewire bandwidth for some reason) which blows away USB and makes the laptop usable as a DAW. It uses Yamaha's mLan, so I get 8x8 24/96 audio and midi over a single cable to my machine. Its so nice.

The only down side so far I've seen is that it took me about 6 hours to get the drivers installed correctly. I was just about to give up and gave it all a final reboot and everything started working =) YMMV.

If you can get the drivers working, its pretty sweet. Tho there is a lot of complaining on the web from people who never were able to do so.

At the moment I am only using it to connect my synths to my laptop for audio and midi, but its also got 2 preamp inputs that I will test with my mic and guitar someday soon.

Picked one up at the Guitar Center Memorial Day sale for $499. Decent enough discount that I had to give it a try. I am happy with it so far, tho I really hope they improve the driver situation. I am afraid to reinstall =)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Even later staat er ook in de topic een stukje dat de problemen van de drivers voornamelijk te maken hebben met Windows & de firewire poorten op een PC, en dat het op de mac een kwestie van plug & play is..........dus mijn besluit staat vast, nog 1,5 maand en ik koop de presonus.

Looks nice die Presonus, alleen de prijs staat mij totaal niet aan!
Ik ben maar een simpele hobbyist en ik zoek een goede kaart voor +/- 500 euro.

@C-Code

Die motu is wel wat duurder, maar heeft wel veel meer in en uitputs. 20/22 tegenover 8/8 (adat schijn je niet tegelijk met analoog te kunnen gebruiken) Reden voor mij om ff door te sparen, bovendien vind ik 10 analoge inputs ook net iets lekkerder.

Ik zie net in Duitsland bij Music Store Koeln ofzo een Edirol DA-2495 voor Eur. 495 (incl. 16% VAT, maar goed dat word dus iets meer maar niet heel veel).
Is dat een beetje een goede kaart?

Ben al wat aan het zoeken naar reviews, maar heb nog niet veel.

Thnx!

Ik zie net in Duitsland bij Music Store Koeln ofzo een Edirol DA-2495 voor Eur. 495 (incl. 16% VAT, maar goed dat word dus iets meer maar niet heel veel).
Is dat een beetje een goede kaart?

Ben al wat aan het zoeken naar reviews, maar heb nog niet veel.

Thnx!

Die 16% vat hebben ze al erin meegerekend zag ik pas toen ik bijna ging uitchecken, er komt alleen iets van 10 euro verzendkosten bij...........ik weet dat er wel een aantal gebruikers op dit forum zijn die hem hebben.

Origineel geplaatst door BDeep
@C-Code

Die motu is wel wat duurder, maar heeft wel veel meer in en uitputs. 20/22 tegenover 8/8 (adat schijn je niet tegelijk met analoog te kunnen gebruiken) Reden voor mij om ff door te sparen, bovendien vind ik 10 analoge inputs ook net iets lekkerder.

overview.jpg

Ik zie er maar 8 in 8 uit, en ik gebruik geen adat ;)
Als je die 2 inputs op de voorkant meetelt heb je er inderdaad 10, maar dat heeft de presonus ook ;)

Hmm, ik lees net een review waaruit blijkt dat de noise floor nogal hoog is.

Stel dat je vanuit je sequencer bouncet naar disk, dan is deze S/N niet zo rampzalig. ZOlang de inputs maar ruisvrij en kraakhelder zijn.
Wat ik zorgelijker vind is het gedoe met de firewire drivers. Als je zoiets koopt maak dan de afspraak met de winkel dat je het ding retourneert als het met de drivers niet wil vlotten. Je blijft je er anders aan ergeren en dan is het telkens maar wachten op stabielere versies terwijl het probleem misschien wel op je moederbord zit. Als ze je 6 ms latency beloven moet dat er ook uitgehaald kunnen worden.

A propos ruis: mijn SoundCanvas 8850 geeft zoveel ruis :frons: op de gewone outputs dat ik de headphone output gebruik voor opnames. Deze is veel stiller... en er zit een extra gain op.

diagram_small_front.gif

diagram_small_back.gif

firestation.jpg

Specs:

• Two Dual-Path Tube/Solid State Preamplifiers
• -20 dB Pad
• 48V Phantom Power
• Twelve-Channel Analog Mixer
• MIDI I/O
• Two High-Speed FireWire™ Ports
• Eight Channels of Analog I/O
• Eight Channels of ADAT™ I/O
• S/PDIF I/O
• Control Room and Headphone Outputs
• External Recording Punch Input
• Expandable to 40 Channels of I/O
• Mac™ and PC Compatible

• Easy interface into the computer without having to install additional PCI cards
• Bidirectional audio, MIDI and word sync information – together on a single FireWire bus
• Zero-latency monitoring of recording sources while overdubbing
• Accepts multiple formats of analog and digital inputs and outputs: balanced/unbalanced analog, ADAT, and S/PDIF
• Expandable up to 40 channels I/O
• May be used as a stand-alone A/D and D/A converter as well as an 8x2 analog line mixer
• Dual-Path preamps provide a tube or solid state audio path to give maximum tonal flexibility
• Built in 1x1 MIDI port to interface keyboards or other MIDI devices
• Compatible with Yamaha mLAN
• Mac and PC compatible; ships with ASIO drivers for use with today's hottest audio software

mmm maak het allemaal nog maar wat moeilijker,,
firestation, 828 II, Waarom niet de tweedehands versie de 828 I? die is toch ook goed.
Firewire en al?
Misschien krijgen we wel groepskorting, als we allemaal het zelfde willen althans/.

Back