M-audio
M-audio
Gebruik sinds 6 maand een M-audio 1010 LT (10 I/O, spdif,...)
Ik heb deze interface gekozen omwille van de goeie middenweg tussen kwaliteit en prijs. Heb nog 500 euro betaald - ze zijn nu +/- 300 euro)
Bijkomend koos ik voor de LT versie omdat de 19" doos die bij de 1010 zit niet meer is dan een domme ijzeren doos en dat oogt iets mooier dan een breakout kabel. Maar daardoor is een Motu of Digi001 ook 2x zo duur
En dat wil ik maar zeggen. Los van alle lichtjes en knoppen vind ik het dynamisch bereik van een interface nog het meest belangrijke. Immers, frequentiebereik, sampelclock of soorten aansluitingen is nagenoeg voor alle interfaces hetzelfde.
Je ziet dan ook dat er nauwelijks audio-interfaces zijn die meer dan 108 db halen, of ze zijn pokkeduur.
USB, PCI of Firewire is maar een type aansluiting en komt voor mij op de 2de plaats.
Het is intussen geweten (dacht ik) dat M-audio in zijn prijscategorie bijzonder goed klinkt. Geen enkel probleem met de standaard drivers. Waarom voor mij geen Motu of Pro Tools ? Te duur en het verschil in klankkwaliteit is nagenoeg nihil tenzij je in de toprange zoekt en bereid bent duizenden euro's uit te geven.
Hou er dan ook rekening mee dat het eindresultaat is dat al die dure interfaces worden aangesloten op mengpanelen, versterkers en of monitors die in de meeste gevallen niet eens de tech specs ( ongeveer max 96 db ? ) halen van de betreffende audio-interfaces. Een doorsnee hifi CD-speler haalt in het beste geval 90 db...
http://www.m-audio.com/products/m-audio/1010lt.php
Tot slot de doorvoersnelheid van Firewire. Op zich geen probleem. Maar hoe zit het met de snelheid van je audio harddisk ? Average read /write tijden ?
Die bepaalt namelijk hoeveel audio tracks je tegelijk zonder hakkatakka kan spelen.
Al eens gebrobeerd 64 of meer audio tracks te laten spelen ? Fire wire in het beste geval 400 M/ sec, SCSI 360 Meg/sec (indien 10.000 rpm UW2 disk en Adaptec 29160 kaart) en SATA 150 meg/sec.
Deze disk gebruik ik, tesamen met een Adaptec 29160 :
http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10020
Op die manier wordt het ook mogelijk om samples niet via het geheugen van de PC, maar rechtstreeks van audiodisk te triggeren.
Met andere woorden : niet alleen de audio-interface, maar heel het hardware-verhaal er rond moet een beetje in evenwicht zijn.