Channelstrip EQ, aandachtspunten

Enzo.F

vrijwillig lid
Ik begeef me sinds een tijd in het muziek-creëer domijn. Ik ben autodidact en erg geïnteresseerd in het verbeteren van de dingen die ik nu met plezier maak op soms onorthodoxe manieren.

Ik merk dat de stukken die ik maak zoal plat zijn en weinig dynamiek bevatten. Het klinkt niet open. Ik werk in hoofdzaak met oude Roland spullen en wat late seventies, early eighties spullen. Ook de mixer is analoog. Mooie 16 kanaals mixer met een uitgebreide EQ sectie; high, sweepable high, sweepable mid en een low.

Ik heb het idee dat daarin een sleutelrol ligt, en mijn beperkte kennis van (de kracht van) de EQ. Ik realiseer me dat pet muziekstuk en dar het per te bereiken effect verschilt hoe de EQ ingesteld dient te worden.

Ik ben dus eigenlijk opzoek naar een paar EQ for noobs / EQ - 101 hints.

Ooit de "gouden regel" gehoord dar de EQ niet verder dan het "tien-over-twee" bereik gedraaid dient te worden.
Maar ook ooit eens gehoord dat je de kick de ruimte moet geven door alle andere instrumenten die ook onder de 80 hZ meespelen moet weg Ooit eens gehoord dat als je op slechte monitoren EQ't het niet goedkomt met de mix-balans.
Ooit eens gehoord dat als het goed op de transistorradio klinkt, op de autoradio, dat het op serieuze systemen ook goed klinkt.

Dat Elvis dood is weet ik zeker, de EQ-vuistregels kan ik niet staven. Hebben jullie adviezen, hoe EQ'en jullie de instrumenten voor dat de masterbus bereikt wordt?

Ik begin vanaf de kick, rest drums, bas en dan de rest. Vaak is het niet alleen EQ, maar ook volume en panning wat een hoop ruimte/dynamiek kan geven. (Gainstaging) Wanneer dit goed staat kun je met een EQ hier al veel beter op in spelen.

Qua afluistering begin ik vaak op mijn goeikope mono "auratone-achtige" speakertje (logitech z50), zodat de midfrequenties wat beter in balans is, om daarna op de monitors verder te kneden.

Denk ook na wat of welke bv 3 elementen het belangrijkste zijn in het nummer op bepaalde momenten. Ik hanteer daarnaast voor mijzelf altijd de regel. EQ om het geluid op te schonen (cuts) dit doe ik vaak als eerst. Hiermee bedoel ik dan ook de HP filters op alles wat geen laag nodig heeft. En een muzikaal EQ waarbij je ruw het hele geluid kneed tot hetgeen wat je in gedachte hebt.

Verder moet je er eigenlijk niet al teveel over nadenken maar vooral luisteren, als het goed klinkt, klinkt het goed!

het probleem met low-cut filters is, dat ze faseverschuivingen introduceren, ook in de doorlaatband.
Hoe steiler dit filter, hoe sterker de verschuivingen.
Pas wanneer je last hebt van de lagere frequenties zou ik gaan filteren.

Als ik mij niet vergis, staan er in de manual van de Fabfilter Pro-Q plugin wat goede tips.

Lekkere hands on tips! Levert stof tot uitzoeken en verder lezen, dank! Kan ik waarderen!!

Soms kan het goed pannen van je instrumenten al een heleboel problemen wegnemen.

Ik sluit mij aan op de adviezen van Sjeff en Elektrovolt.

Maar het probleem zit hem vaak niet in het EQ-en alleen, maar de bredere werkstramien (akoestiek, afluisterniveau, gainstaging, etc.).

Aangezien het akoestiek verhaal al vaak is besproken, zal ik deze nu maar overslaan.

Afhankelijk van het materiaal, de rol van het instrument binnen het arrangement, kwaliteit van de opname, en zo voort..., zal telkens een andere EQ aanpak vereist zijn; subtiel danwel extreem, subtractive danwel additive eq-ing (vaak beide).
Daarom is inderdaad het enige zinvolle advies, onbevooroordeeld luisteren naar het ruwe materiaal (zoals Elektrovolt ook aangeeft m.b.t. klakkeloos HP filteren).

Om een situatie voor jezelf te creëren waarin je goed kunt oordelen wat jouw mix nodig heeft en goede EQ beslissingen te kunnen nemen, hier een simpele werkstrategie:

1. Goede akoestiek (zoals afgesproken, slaan we die even over).
2. De allereerste stap voor elke mixsessie; de gain van al jouw kanalen zo afstellen dat jouw pieken rond de '0'VU uitkomen.
(bij elke latere EQ aanpassing dien je de gain dienovereenkomsting te her-afstellen).
3. Zorg voor een goede referentietrack in dezelfde stijl en verlaag het qua niveau, zodat het ook op '0'VU markeert op jouw
mengtafel (zo kun je beter het geluid/mix refereren zonder de niveauverschillen).
4. Met al jouw panning 'in centre', mono dus, ga je nu, geholpen door de referentierack, een fadermix maken en een zo mooi
mogelijke balans te creëren met alleen de faders (als je de hierboven beschreven gainstaging consequent toepast, zul je
merken dat deze faderposities gedurende de rest van de mix, ook na eq, compressie, etc., nagenoeg onveranderd zullen
blijven.
*Voor een goede balans werkt vaak op zeer lage volume en/of kleine speakertjes, als aangegeven door Sjeff.
5. Vervolgens ga je met de complete mix spelend en af en toe de referentie beluisterend, jouw tracks eq-en (denk aan
gainstaging).
Hierbij probeer je niet de referentie na te maken, maar bepaalde elementen, de sterke elementen van de referentie als
maatstaf te gebruiken:
- in welk frequentiegebied zit de kracht van de kick, of die van de bass.
- hoe hoog zijn de hihats ge-EQ.
- klinkt jouw mix doffer dan de referentie, heb jij meer laag of meer high end vergeleken met de referentie.
6. Nadat je jouw mix "in the ballpark" hebt gekregen met de referentie, qua impact en spectrale balans, kun je de rest van de
elementen naar jouw eigen smaak en inzicht gaan inkleuren.

Tot slot toch nog een EQ tip:
Met een redelijke boost sweep je over de frequenties en onthou bij welke frequentie het geluid echt lelijk ging klinken en welke frequentie de klank mooi maakte.
Doe hetzelfde en let nu op waar het geluid krachtig ging klinken en welke frequenties geen effect hebben op het impact van het geluid.
Aangezien er elementen in de mix zijn die mooi dienen te klinken, andere meer voor de power en sommige voor beide, geeft dit jou een roadmap om de verschillende instrumenten, naar gelang hun rol binnen de mix/arrangement, effectief te EQ-en.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Succes.

Echt fijne replies! Geweldig!

Het pannen moet ik zien als kiezen of het signaal in t midden staat óf dat er een hogere amplitude van een instrument naar kanaal L gaat of naar R?

Thanks!

Back