Channelstrip EQ, aandachtspunten

Enzo.F

vrijwillig lid
Ik begeef me sinds een tijd in het muziek-creëer domijn. Ik ben autodidact en erg geïnteresseerd in het verbeteren van de dingen die ik nu met plezier maak op soms onorthodoxe manieren.

Ik merk dat de stukken die ik maak zoal plat zijn en weinig dynamiek bevatten. Het klinkt niet open. Ik werk in hoofdzaak met oude Roland spullen en wat late seventies, early eighties spullen. Ook de mixer is analoog. Mooie 16 kanaals mixer met een uitgebreide EQ sectie; high, sweepable high, sweepable mid en een low.

Ik heb het idee dat daarin een sleutelrol ligt, en mijn beperkte kennis van (de kracht van) de EQ. Ik realiseer me dat pet muziekstuk en dar het per te bereiken effect verschilt hoe de EQ ingesteld dient te worden.

Ik ben dus eigenlijk opzoek naar een paar EQ for noobs / EQ - 101 hints.

Ooit de "gouden regel" gehoord dar de EQ niet verder dan het "tien-over-twee" bereik gedraaid dient te worden.
Maar ook ooit eens gehoord dat je de kick de ruimte moet geven door alle andere instrumenten die ook onder de 80 hZ meespelen moet weg Ooit eens gehoord dat als je op slechte monitoren EQ't het niet goedkomt met de mix-balans.
Ooit eens gehoord dat als het goed op de transistorradio klinkt, op de autoradio, dat het op serieuze systemen ook goed klinkt.

Dat Elvis dood is weet ik zeker, de EQ-vuistregels kan ik niet staven. Hebben jullie adviezen, hoe EQ'en jullie de instrumenten voor dat de masterbus bereikt wordt?

Ik begin vanaf de kick, rest drums, bas en dan de rest. Vaak is het niet alleen EQ, maar ook volume en panning wat een hoop ruimte/dynamiek kan geven. (Gainstaging) Wanneer dit goed staat kun je met een EQ hier al veel beter op in spelen.

Qua afluistering begin ik vaak op mijn goeikope mono "auratone-achtige" speakertje (logitech z50), zodat de midfrequenties wat beter in balans is, om daarna op de monitors verder te kneden.