Oberheim OB-X

Pro-Logic kan jij nou is niet zo een partij onzin posten ieder keer.
Een OB-X is een prima synthesizer die niet barst van de obscure onderdelen op de cem3310 na.
Gewoon een geweldige synth, eigenlijk een soort van polyfone SEM.

Gewoon een geweldige synt.

Dat melde ik al eerder, op zijn onberekenbaarheid na dan.
Jij mag ontkennen en denken wat je wilt, als merken na een jaar na het uitkomen van een bepaald type al roady kits op de markt brengen heeft dat niets met ouderdom te maken en ook niets met onzin van mijn kant.
Ze waren, zijn en blijven onbetrouwbaar en dat zuig ik niet uit mijn duim.

@Pro-Logic:
Het kan best zijn dat je helemaal gelijk hebt. Echter, ik heb het nog niet meegemaakt. Ik kan je melden dat ik de nodige OBXen heb gedaan aan reparatie. Ik ben mogelijk hierin in gebreken omdat dat niks bewijst.

Ik heb ook nog nooit mee gegemaakt dat een processorchip kapot was. Toch, op wereldwijde schaal gezien is de verkoop van Vintage Planet op dit vlak aanzienlijk naar het schijnt.

Maar de Monopoly die ik nu heb staan irriteert me mateloos vanwegen de afregeling waarvoor je de dashboard gemonteerde boards moet losmaken om bij de instelpots te komen ;)

Da's jammer, en dat terwijl de Maxikorg zo bereikbaar opgebouwd is. dat hebben ze zichzelf dan snel afgeleerd. :frons:

Het kan best zijn dat je helemaal gelijk hebt.

Het gaat mij helemaal niet om gelijk of ongelijk, er zijn hier alleen altijd mensen die het beter weten en denken dat ze de wijsheid in pacht hebben :eureka:
Ook al heb je al jaren een OB-X die geen krimp geeft bewijst dat nog niets.
Ik had ooit een Synthex met om de haverklap kuren, van anderen die ook een Synthex hadden hoorde ik dat ik waarschijnlijk een maandagmorgen monster had omdat die van hun nog nooit manko's hadden gehad.
Onlangs bijna weer één gekocht maar na het lezen van vele recenties waaronder die van ontwerper Mario Maggie himself (waarin hij toegaf wat steken bij het ontwerp te hebben laten vallen omdat Elka hem te weinig tijd had gegeven om het ontwerp naar behoren te klaren) maar besloten om hem toch niet weer aan te schaffen.
Hij seviced zelf Synthexen en past sommige dingen aan die beter konden.
Voiceboards schijnen vaak problemen te leveren.

joh, meen ja dat nou allemaal?

je moet gewoon niet geloven wat er allemaal op internet neergeplept wordt....

synthexen met een ontwerpfout waardoor de voiceboards onbetrouwbaar werken:D

als ik het zou willen, an zou mij dat als ontwerper niet gaan lukken...

:peukie:

als jullie er steeds aandacht aan blijven geven, blijven die wijsheden uit het oosten van het land komen. grotendeels van internet geplukt en zo ontstaan de verhalen. kan me ook nog wel herinneren dat iedereen de polymoog een opgeblazen orgel vond. terwijl er van elke 100 mensen die het vonden, er misschien 2 of 3 ooit met hun poten aan hadden gezeten.

leuk als iedereen op een forum uit zijn hoekje een stukje kennis of ervaring bijdraagt, maar dat oeverloze meelullen met elk onderwerp nadat je eerst even hebt gegoogled.... dat skiet niet op.

terwijl er van elke 100 mensen die het vonden, er misschien 2 of 3 ooit met hun poten aan hadden gezeten.

Dit. Mythes worden vooral gepropageerd door zij die het niet bezitten/meegemaakt hebben. Ik rij ook met "de meest onbetrouwbare, slecht gebouwde oldtimer ooit". Merkwaardig genoeg zijn het bijna altijd degenen die de auto niet bezitten en zelfs nog nooit mee gereden hebben, die er zoveel miserie mee hebben. "ja maar een vriend van een kennis...". Zucht. Ondertussen draai ik het contact om, vroem en weg ermee.

Natuurlijk zijn er ook gewoon echt zwakke punten in bepaalde ontwerpen, daar moeten we ook niet blind voor zijn. Red glue bv, of de soms beenhard geworden aftertouch bij Roland, of de soms uitvallende velocity en aftertouch op toetsen bij de D50 generatie klavieren...Dat zijn gewoon zaken die inderdaad voorkomen. En daar valt dan wel weer een mouw aan te passen.

De ik hier heb staan deed het gisteren nog.. alle 8 stemmen.
Had toen ik em net kocht wel wat kuurtjes.. voornamelijk door draadbreukjes, of solderingen ervan die loslieten.. die zijn toen vervangen.
Het waren iig geen dure componenten die vervangen hoefde te worden gelukkig. Sindsdien ook geen echte klachten meer..
Daarnaast blijft het afentoe calibreren wel iets waar je rekening mee moet houden.

De service is nu 6 en half jaar terug. :)

Dat is dan jullie ervaring, talloze voorbeelden op het net te vinden van gebruikers die problemen met o.a. voices die al dan niet werken, met de gehele OB serie trouwens.

Bedoel je niet dat een voiceboard uitgeschakeld wordt ofzo tijdens het tunen? Is vaak gewoon een teken dat je moet calibreren.. of tunen als ie warm is kan soms ook al schelen. :)

Er is met veel apparatuur natuurlijk ook nog een selectie-bias op problemen. Niemand begint een thread op, zeg, synthforum, over de problemen die hij niet heeft met een synth. Het meeste volume gaat op aan mensen die ze wel hebben. Zeker bij populaire artikelen is dat verneukeratief, je krijgt dan al snel een scheef beeld van de situatie.

Denk, na dit allemaal gelezen te hebben, mijn OB-X, Xa en 8 toch maar weg ga doen, iemand interesse ?
Allemaal zijn het 8 voicers met Encore, volledig geserviced en allemaal zijn ze mint met orginele manuals.

Ik denk Erwin dat het vooral te maken heeft, de problemen die jij leest, met achterstallig of geen onderhoud
en 30 - 35 jaar oud, een Xa of 8 die vol met CEM's zitten daar kan er natuurlijk altijd een van weigeren maar
dat kan dan in bv een Jupiter 6 net zo goed.
Verder vind ik ze goed gebouwd, de constructie laat toe dat je er heel goed bij kunt als je wilt servicen,
paar schroeven eruit en je klapt de motorkap zo open.
De potmeters voelen redelijk vaak wat ongelijk of stroef aan, die zou je open kunnen maken maar dat is best
wel wat werk als je een hele OB wilt doen.
Voeding recap en bij een OB-X wat zwaardere rectifiers monteren....de tantaals eruit, ik denk dat je dan weer
lang vooruit kunt als er verder geen problemen zijn maar alles zit zo'n beetje op sockets behalve op de
voiceboards dus dat allemaal (preventief) vernieuwen is ook niet heel moeilijk.

Back