Moet je internetprovider geld afstaan aan de buma stemra?

anoniempje

hobby knooier
Hoi,

Heb hier een discussie met me vader en die beweert dat van de kosten van elke internet aansluiting een gedeelte na de buma stemra gaat omdat we via internet allemaal makkelijk aan muziek kunnen komen.

Dit lijkt mij erg sterk maar hij is erg zeker van z'n zaak ook omdat ze een hoop gedoe hebben gehad bij de sport vereniging. Ze moeten daar 800 euro per jaar aan de buma stemra betalen voor alleen maar een omroep installatie neer te hangen.

Wel zouden ze muziek kunnen afspelen als ze een internet aansluiting krijgen in het clubhuis, omdat de kosten voor de internet aansluiting via de provider geld afstaat aan de buma stemra.

Ik heb gezocht op Google maar kan er niets over vinden en het lijkt me erg sterk.

Wie kan dit eens goed uitleggen zodat me vader (oud eigenwijs beestje) weet hoe het echt zit?

Bedankt!

Hoe het zit in Nederland weet ik niet, maar in België heeft Sabam onlangs nog de rechtszaak daarover verloren.
http://www.hln.be/hln/nl/4125/Inter...ridische-strijd-tegen-internetproviders.dhtml

Ik denk dat het in Nederland niet anders is, maar waar je vader wellicht fout denkt is dat het de internetproviders zijn die betalen aan Buma Stemra. Ik denk dat het de internetradio's en consoorten zijn die rechtstreeks akkoorden hebben met de auteursrechtenverenigingen. Zoals Spotify, LastFM of Deezer bijvoorbeeld. Waardoor je inderdaad muziek vanop het web kan gaan afspelen op de geluidsinstallatie van je sportclub.

De vereniging betaalt aan Buma Stemra een vergoeding voor het gebruik van muziek in de sportkantine en tijdens evenementen. Van de kosten van de internetaansluiting gaat, voor zover ik weet, (nog) geen deel ook nog naar deze club. Buma Stemra had een aantal jaren geleden wel zo'n soort idee: een abonnement waarmee je wél mocht filesharen.

Wordt er niet iets als een systeem als Alcas of Eazis oid bedoeld? Dat zijn van die 'handige' muziekcomputers voor de horeca waar je een keer op start drukt en de rest van de dag gewoon met drank kunt bezig zijn.
Er zijn nog veel meer van dit soort markteteers die de horeca met kant en klare abonnementen bestoken. Dacht dat hier juist BUMA wel bij in zat.

Verder mag je wettelijk geloof ik niet met een Spotify '9 nog wat' account muziek draaien in de horeca.. moet je alsnog betalen aan BUMA/SEMA.

Als je muzikant bent en je hebt je muziek geregistreerd (betaald per geluidsdrager voor elke track die je hebt gepubliceerd) kun je geld krijgen van deze stichting door het gedraaid te krijgen of zelf ergens uit te voeren, da's best wel weer lief.. :D

Voor alleen de omroep installatie hoef je niks aan de BUMA/Stemra af te dragen, tenzij je die gebruikt om muziek af te spelen natuurlijk.

Back