coole gear, coole tracks?

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Wat produceren jullie nu concreet? De meesten van jullie hebben synths, sampers en andere studio gear, maar wat haal je hier nu uit? Maken jullie tracks af, en met welke regelmaat?

Ik maak vooral patterns die zijn gebasseerd op een coole melodie die ik heb verzonnen, maar ik werk het gewoon niet uit tot een nummer. Een van de redenen hiervoor is dat het arrangeren veel werk kost, een andere reden is dat ik vaak niet weet hoe ik een adere melodie voor coupletten van mn hoofdmelodie moet afleiden.
Dat ben ik dus nu aan het oefenen.

Ik wil graag tracks af maken.. of ze nu superwreed of k*t zijn, ik wil naar afgemaakt tracks gaan. Probeeseltjes van 4, 8 of 16 maten brengen me geen voldoening... afgemaakte tracks wel..

Hoeveel van jullie poepen er nu wel hele tracks uit? Herkennen jullie dit, voldoening halen uit je afgemaakt producten?

het arrangeren tot een lopende track vind ik zeker niet het meest leuke deel van een track maken, eerder zo ongeveer het minst leuke.

Maar het is nodig om je idee om te zetten in een eindproduct, dat je verheugd aan andere mensen kunt tonen, en hun mening kunt vragen. En als ie uiteindelijk toch af is, en ik luister de eindversie ben ik toch wel voldaan ja :)

in dance muziek is het vaak toch een kwestie van loopjes aan/uit zetten. niet per definitie slecht maar qua songstructuur erg oninteressant.

als je een nummer af wil maken moet je toch anders denken. niet van "waar kan ik deze coole melodie kwijt", maar een insteek waar je moeite voor moet doen, misschien nog wel meer dan het maken van de melodieen en geluiden.
een goede track is een reis die je maakt en waar je als muzikant de luisteraars moet leiden of moet verrassen.
de reis is in principe helemaal aan jou om te bepalen, dus doe er iets leuks mee.
je kan in feite altijd dezelfde reis maken (of niet, tiesto? :)) of je kan binnen 1 reis zoveel aspecten laten zien dat de diversiteit op zich al een enorme belevenis is (bohemian rhapsody bijvoorbeeld).

dus... wil je de rest van je leven loopjes maken of durf je het aan om ook daadwerkelijk iets te zeggen? dat is een beetje de vraag.

je kan ook een basis gebruiken en die verder uitwerken.
Neem mijn track zetatron nu. simpel akkoorden schema met 4 akkoorden. Mellotron speelt constant het zelfde. Volgens de muziek regels (4 maats regel) komt er telkens wat bij. daarna die square lead. is simpel iets. gewoon de noten van het akkoord pakken en overlopen :) erg simpel. De manier van werken en arrangeren komt voort uit het Genesis B-side nummer Submarine. Dat fluitige leadje speelt ook op de manier zoals ik dat deed. Je kan alle kanten op en nergens speelt hij het zelfde. heb ik ook. is niet eens zo moeilijk maar wel effectief. kan zetatron nog wel langer maken (doe ik niet hehe) op deze manier...

Misschien kan je een comdinatie maken van sequencen met je rm1x en cubase ofzo?

Een loopje maken is vrij makkelijk , het uitbouwen naar een track heel wat moeilijker.
Helemaal als je bv met coupletjes bruggetjes en refreintjes werkt.
Bepaalde soorten dance , house , enz ,(minimal?) kan je erg simpel houden qua opbouw waardoor dat dan weer vrij makkelijk te doen is.
(bv eerste 16 maten kick - daarna 16 maten hihats erbij - break met een stemmetje die "motherfucker" zegt - 24 maten kick hhts en bassloopje en clap enz...)

een opbouw maakt of kraakt ook echt een track . zo zou ook het raarste loopje met de slechtste sounds opeens helemaal tot zijn recht kunnen komen. of juist dat geinige bassloopje onwijs gaan vervelen .

Laatst gewijzigd:
Een dikke studio en 8 hele tracks afgemaakt in 3 jaar! Volgens mij geldt dit voor het grote deel van de mensen op dit forum :D

Maar gelukkig zijn er ook andere dingen dan alleen tracks afmaken.

Mijn probleem is dat ik te snel in detail ga werken. Heb ik een leuk deuntje, loopje of wat dan ook. Wil ik er iets mee gaan maken, dan ben ik soms al uren bezig met het overgangetje van intro naar hoogtepunt 1, alleen maar omdat je denkt dat je superloopje er niet tof genoeg uitknalt. Of je zit tijden aan dat ene geluid te tweaken omdat het het net niet is...
Vaak ook het probleem omdat je al uren naar hetzelfde loopje luistert!

Met m'n mpc kan ik weer heel snel te werk gaan en klan je snel iets leuks in elkaar, maar dan vind ik het qua opbouw weer te simpel en saai worden.

Het compromis is moeilijk en kost veel tijd. en knoppendraaien kan uren lang ZO leuk zijn dat een nummer nooit afkomt.

Ik vermaak me in de studio en daar gaat het om. Dat is mijn hobby.

Maar iets meer nummers afmaken zou ik best leuk vinden...

(bv eerste 16 maten kick - daarna 16 maten hihats erbij - break met een stemmetje die "motherfucker" zegt - 24 maten kick hhts en bassloopje en clap enz...)

Ik heb zo'n hekel aan voorspelbare muziek. Maar het is wel het makkelijkst :D

Een track is wat je zelf wilt, er hoeft heus geen songstructuur in te zitten. Als jij vind dat een loop van 10 minuten een track is dan is dat een track. Je niet in de weg laten zitten door peer-pressure das belangrijk....anders krijgen we alleen maar gladde laxeer TMF YORIN 538 boerelullen jock honingstront pop structuurtjes en dat is zoooo saai..."tracks omdat het moet" zo een track gaat vaak nergens heen....en die loop die je voor 10 minuten herhaald gaat misschien wel ergens heen....

Back