Linndrum faders

matrixxx

Ouwe rot
Iemand een tip waar ik voor de Linndrum Mk2 faders kan kopen ( jaja ik weet het zeldzaam) of een vervangend type? Ik heb er 1 staan waarvan er echt 3 stuk zijn.

Ik heb ook een Linndrum (LM2) staan waarvan het sliderboard los moet. Ik zal onderhand eens gaan opmeten wat de preciese demensies zijn van die sliders want daar ga ik ook nog wel mee te maken krijgen.
Hoe stuk is stuk eigenlijk? Heb je er al een open gemaakt?
Vintage Planet al geprobeerd of die gast in de USA die alles me de LIN9000 doet en ook de Linndrum service?

De geleiders intern waren afgebroken en ik heb ze met wat pleisterwerk wel weer werkend gekregen maar dat zal niet lang mee gaan. Vervangen is beter of van 2, 1 goede maken.

Ik heb geen van beide nog aangeschreven voor faders. Volgens mij moet er ook wel een vervangende voor te vinden zijn zodat ik alles kan vervangen.

Foto van de faders komen er aan maar eerst moet ik die voeding aan de praat krijgen, na wat meten en doen denk ik dat de LM1605 het begeven heeft. iemand een idee waar ik deze kan kopen of als er een vervangende voor is?

Die op Ebay is qua prijs niet misselijk (en nog de verzendkosten) EN het is een gebruikte.
Je zou ook eens kunnen kijken naar een kleine geschakelde voeding die 10A kan leveren. Dan een kleine board erbij voor de 7805, diode, weerstand en NiMH of NiCad oplaadbare batterij - een litium (geen laadcircuit!) kan ook.
Niet vergeten dat die LM1605 ook onderdeel uit maakt van een geschakelde voeding.

"De geleiders intern waren afgebroken en ik heb ze met wat pleisterwerk wel weer werkend gekregen"

Bedoel je dit?

Attachments

• 03 slider repair4.jpg
    03 slider repair4.jpg
    53,2 KB · Bekeken: 89
Ja dat klopt Marc, alleen bij mij was deze bij de 2 bevestiging punten los geraakt, dus ik heb met wat warme plastic de boel proberen vast te zetten wat wel werkt maar ik weet niet voor hoelang.

@matrixxx:
Dat was bij mij ook.
Ik heb de zaak eerst goed schoon gemaakt - het plastic iets opgeruwd en vervolgens zowel onder als boven het metaal de lijm gezet (onder heel dun - boven een dot uitlopend naar de opstaande zijkanten). Na harding van twee dagen gepoogd het los te trekken om te kijken of het sterk was: dat was het.

Ik heb vandaag een nieuw powerboard van D-tronics geĆÆnstalleerd en de Linndrum gaat aan en werkt, positief nieuws, nu het volgende.

Ik heb deze machine getest/bespeeld en er zijn toch wat vervelende mankementen die opgelost moeten worden.

De push buttons reageren slecht, niet of dubbel, zijn daar vervangers voor of is dat makkelijk zelf te fixen door ze open te maken en te reinigen?

Fader probleem is al besproken en die soldeer alle er uit en maak ik schoon even als de potmeters. (ik zal foto's maken)

De transformer die heeft een vervelende HUM, ik heb simpel een EQ plugin geopend waar de vervelende frequency zit en dat is rond de 50/60 hz. Nieuwe transformator?

Forat en syntaur al gechecked?

bij syntaur hebben ze iig die pushbuttons en zelfs ook de drumpads maar dan wel alleen met cijfers erop, maar die zou je kunnen verven of zo.

https://syntaur.com/oberheim_dmx.html

't is allemaal voor de dmx maar bijna al die amerikaanse bakken gebruikte toen veel dezelfde spullen, pin me er niet op vast.

De push-buttons zijn te reviseren.
Daartoe moeten ze losgesoldeerd worden. NIET proberen op het kapje er af te trekken terwijl ze nog op het board zitten. Daarmee verniel je ze. Ook NIET aan trekken bij het lossolderen - echt met een zuigpomp doen of zuiglint dat ze er zonder kracht zijn uit te halen.

Het open maken is een crime als je niet een speciale tool hebt.
Ik koop altijd onmogelijke dingen waarvan ik nog niet weet wat ik er mee moet.
Zo ook een metaalpasser. Dat is een passer speciaal bedoeld voor op metaal een crikel te trekken.
Die had benen die van dik naar dun uitliepen naar de punt. Ook zit er een stelschroef aan waarmee de in te stellen diameter vast blijft staan.
Je stelt de diameter zo af dat de twee punten precies onder het kapje passen. Dan druk je de punten als een wig er tussen en popt de kap op een gegeven moment open.

De revisie:
Het binnenwerk zal gitzwart zijn van de zilveroxidatie,
Enkel de twee contactdelen die elkaar raken hoeven schoongemaakt te worden.
Dat doe je door met een viberpen een paar keer op en neer te bewegen tussen de twee contacten.
Dan moet je het slijpsel van de viberpen eruit zien te krijgen zonder te blazen (het is zeer fijn glasvezel dus niet best voor je longen). Je kan ze in een HF badje doen. Dan lost het op in het gedistileerd water. Daarna kan je ze wel onder lage druk uitblazen.

Met een heel fijn penseeltje kan je wat contactsmering (ik gebruik 2-26) zo minimaal mogelijk tussen de twee contacten 'schilderen.

Kapjes er weer op en terugsolderen.

De brom in de trafo (50Hz) komt omdat ie eigenlijk voor 60Hz is gemaakt (USA).
Je kunt de brom er enkel uit krijgen door er een VARIAC voor te plaatsen en die dan op 180VAC te zetten NA de opstart met 230VAC.
Als je aan de weerstand van 273K een 1M parallel soldeerd dan start die wel op op 180VAC.
De weerstand kan je vinden in het schema van de voeding. Hij zit op het voiceboard ergens aan de linker bovenkant.

De pads heb ik alle schoongemaakt en dat probleem is opgelost, het uit elkaar halen van de button moet je wel een slimmigheidje voor verzinnen, van af onder werken en met een botte punt voorzichtig duwen aan 1 kant en de andere kant kan je hem zo los maken met een plastic schroevendraaier, eitje.

Weer een probleem opgelost. Dat van die brom vind ik wel vervelend want dat hoor je in je opnames al valt het wel redelijk goed te verbergen in een track.

Back