Linndrum faders

@matrixxx:
Ik snap dat een handige methode hebt gevonden.

Het is wel risicovol dus extra opletten met hoe je de krachten zet:

Als je dat doet terwijl de 'pads' nog op het board gesoldeerd zitten, dan loop je het risico dat bij een asymmetrische beweging een van de zijden van de onderkant omhoog getrokken wordt en daarmee trek je een van de twee contacten binnenin naar de mallemiezen.
Het voordeel van die metaalpasserwig is dat je symmetrisch werkt en je de uitgesoldeerde 'pad' in een hand en de passer in de andere hebt.

De foto's van de faders

Attachments

• Foto 12-02-16 13 26 38.jpg
    Foto 12-02-16 13 26 38.jpg
    35,4 KB · Bekeken: 74
  • Foto 12-02-16 13 27 32.jpg
    Foto 12-02-16 13 27 32.jpg
    33,5 KB · Bekeken: 77
  • Foto 12-02-16 13 28 02.jpg
    Foto 12-02-16 13 28 02.jpg
    30,9 KB · Bekeken: 78
Wat ik me trouwens nog afvraag is het niet mogelijk om er een andere transformator in te zetten om die vervelende brom weg te krijgen.

Natuurlijk kan je nieuwe trafo's inzetten. Dat had jezelf ook wel kunnen bedenken.
Wel moeten het er twee zijn.
1) voor de +/- 15V
2) voor de +5V.

Je zou twee ringkerntrafo's op elkaar kunnen stapelen met een tapeind M6 of M5.
Rubbers er tussen die bijgeleverd zijn.

Het enige dat je moet doen is even meten hoeveel stroom er nodig is en uitrekenen hoeveel VA dat is en dan wat ruimer nemen.
Voor de +/- 15V is dat niet zoveel.
Voor de +5 echter wel. Hier zou je de beiden secondaire windingen parallel kunnen schakelen.
Een trafo van 7.5 volt zou ideaal zijn en dan eens kijken hoeveel VA de grootste is die past.
Hierbij wordt uitgegaan van een stabiele netspanning zoals die in NL is. Anders dien je een 9VAC te nemen om voldoende overhead te krijgen.

Voor de +/- 15V is het gebruikelijk een 2x18VAC trafo te nemen hoewel is zelf leiver een 2x15VAC neem die dusdanig zwaar is dat dat de gelijkgerichte spanning ruimschoots is.

Helaas is er nog niemand die mij dat heeft laten doen, dus weet ik niet de exacte spec's

Ik heb het laatst wel gedaan bij twee Prohets-5 versie 2. ook zo'n zoembak --> groot succes.

Back