Hoe leer je de patchbay op de synths naar waarde te gebruiken?

klinkske

boeketje voor de vrouw
Ok laat 't ons eens hebben over de

ms20(mini)
dominion 1
sherman filterbank
kenton spul
patchbays
MFB tanzbar

al die patch toestanden, hoe begin je ermee?
Volg je een cursus, denk je gewoon na over wat 't zou kunnen doen, experimenteer je lukraak of …?
Ik merk dat er plankenkoorts is om er gebruik van te maken. Ik had een cursus synthese gedaan (syntorial) en Papen zijn boek ligt hier ook, dream of wires was niet bepaald educatief…
Is het een kwestie van boeken met preset patches te patchen en zo te leren? op YT is wel iets te vinden hoe je de ms20 zijn filter en ESP gebruikt zonder de synth maar veel verder kwam ik niet.
Is dat geen gat in de markt? Of mis ik iets

het zal voor iedereen anders zijn, maar ik geloof in nadenken, uitproberen, nadenken, uitproberen, nadenken....
in het begin lukte mij weinig, daarna veel aha-erlebnissen en daarvan zullen er nog wel meer volgen.

Attachments

• synthiA.jpg
    synthiA.jpg
    79,8 KB · Bekeken: 141
... Ik had een cursus synthese gedaan (syntorial) en Papen zijn boek ligt hier ook, dream of wires was niet bepaald educatief…
Is het een kwestie van boeken met preset patches te patchen en zo te leren? op YT is wel iets te vinden hoe je de ms20 zijn filter en ESP gebruikt zonder de synth maar veel verder kwam ik niet.
Is dat geen gat in de markt? Of mis ik iets
Hoewel ik die cursussen en boeken niet ken (= gebruik of volg), begrijp ik niet dat je een MS20 enzomeer, dan nog niet kan hanteren ...
Ik heb al verscheidene cursisten gehad die hun MS20 stuk was, door onkunde vernield of reeds stuk bij aankoop. Ze wisten niet wat of hoe al die dingen horen te werken.
"Is dat geen gat in de markt? Of mis ik iets"
Je mist gewoon een degelijke cursus, zoals deze.

Ik moet zeggen dat een ms20 patchen voor mij altijd erg onduidelijk voelde. Met eurorack heb ik dat hele probleem niet omdat je in kleine stapjes aan het ontdekken bent. Iedere module die je koopt check je eerst van wat deze kan. Ik zou het eerst bij 1 "merk" houden. Eurorack spul heeft weer andere standaarden dan ms20 en sherman.

De tanzbar, dominion 1 en eurorack zijn wel te combineren. Het idee is dat alles bestaat uit voltages, meestal in een golfvorm. Alle outputs kan je in alle inputs steken.
Een golfvorm welke heel snel speelt en in de audio-range komt kan je horen, beneden de audio range is het bijvoorbeeld te gebruiken als lfo. Een golf die maar 1 cyclus doet is te gebruiken als envelope, etc. Alles is dus te zien als een golfvorm die door de verschillende modules getransformeerd worden in andere golven. Dat is het hele idee eigenlijk. Er zijn verder geen regels, Probeer gewoon wat er gebeurt wanneer je de ene output in de andere input stopt. Wie weet wat voor leuke experimenten je tegenkomt!

Als je de basis van (subtractieve) synthese een beetje snapt dan is het een kwestie van vlieguren maken en toepassen wat je geleerd hebt. Veel doen en vooral proberen te begrijpen hoe bv de geluiden die je mooi vind opgebouwd zijn. Als iets niet doet wat je verwacht, duik er dan nog eens in om uit te zoeken waarom dat zo is. Ik ben op mijn MS-20 destijds (pre-internet) begonnen met overal kabels in te steken en te luisteren wat dat precies met het geluid deed. Het begrijpen ervan kwam pas (veel) later. Je kunt je misschien beter een tijdje toeleggen op het uitzoeken van de mogelijkheden van 1 apparaat dan van 20 apparaten.

@ audiocollage: zo'n lessenpakket is quasi onmogelijk te volgen als je volcontinu shift werk van 7 dagen incl weekends en feestdagen…
Doen jullie iets met keymusic momenteel? Ik zag dat die les gaan geven maar is ver van huis.

Zullen vast wel boekjes zijn die het eea uitleggen over analoge synthese. En lekker op internet zoeken naar voorbeeldpatches.

@ audiocollage: zo'n lessenpakket is quasi onmogelijk te volgen als je volcontinu shift werk van 7 dagen incl weekends en feestdagen…
Doen jullie iets met keymusic momenteel? Ik zag dat die les gaan geven maar is ver van huis.
Je kan ook individueel les krijgen.
De uren en dagen worden dan afzonderlijk besproken, overdag en/of 's avonds.
Er wordt enkel verwacht dat je twee lessen per week doet van telkens 3 uur. Meer info via de website (contact pagina).

Wij werken onafhankelijk.

Gratis ja, maar me wel GAS bezorgd naar je tapedelay toen haha :engel:
Ik kom nog wel eens keertje langs hoor :mega:

Het is trouwens absoluut de bedoeling niet aan de modulars te gaan. NIET.

Herken wat je bedoelt, Klinkske. Ga niet wachten op meer antwoorden in deze draad, ga meer lezen; Hans De Vries - Synthesizers, te vinden op marktplaats of vraag op SF. Beetje lezen, veel doen. Ga niet met effecten werken maar met golfvormen (toongeneratoren) en filters en versterkers (vca's). Als je daar wat grip op hebt stap je verder, andere modifiers, modulatie. Download een software oscilloscoop, kijk wat elke modificeer met je basis golf doet.

Succes!

Ik geef zelf vaak lessen en workshops op het gebied van muziektechnologie, waaronder software programmeren en modulaire synthese. Mijn ervaring is dat mensen in een paar uur les meer leren dan dat ze zelf op onderzoek uit gaan.

Natuurlijk, als je al een behoorlijke basis hebt dan is dit makkelijke materie en kun je dmv van trail en error ver komen maar dat gaat vaak langzaam en levert niet altijd het gewenste resultaat op. Heb je die basis niet dan raad ik je aan een of twee lessen te volgen. Scheelt enorm veel tijd en je wordt meteen in de juiste richting gestuurd.

Ik heb zeker een maand gedaan aan syntorial (elke dag) en dat is ahv software patches namaken door knoppen af te stellen, waarna je punten krijgt en men je fouten toont. Als je niet voldoende haalt in een hoofdstuk, mag je niet verder.
Erg frustrerend soms, ben dan ook na een hele tijd gestrand. Heb echter één ding niet gedaan toen: de oefening toepassen op je synth ipv op de software. (en dat was dom want die soft heeft enkel uiteraard een heel andere layout) Het moest namelijk nog een beetje opschieten - maand elke dag was al lang zonder synth. Maar ben wat bang om opnieuw te moeten beginnen met die soft en te zien dat alles vergeten is haha - het meest stoort me dat je tijdens het prutsen totaal geen track opneemt. En daar ben ik weer even aan toe.

@ RSB: nee, die re201 is er nog niet…

... Het is trouwens absoluut de bedoeling niet aan de modulars te gaan. NIET.
Raar dat je dit zegt als je met een MS20 wil werken, dat is reeds een semi modulaire synth.
Het klinkt als iemand die wil leren koken en zegt "ik neem een pannekoek...".
Neen, je leert eerst de ingredienten kennen en dan iets samenstellen.

Soit. Ieder zijn ding.

Back