Hoe leer je de patchbay op de synths naar waarde te gebruiken?

Hier een gouden tip!

Minder op dit forum rondhangen en meer knoppen draaien en je oren gebruiken..

Mijn geweten heeft gesproken :eureka:

De ms20 is zowat 't verste dat ik richting modular wou (/ ben ge) gaan. Half 't forum weet dat ik anders maar blijf kopen en die weg wil ik niet uit. 'Hou geld over om schoenen te kopen voor je kinderen' lees je dan. Laat dat maar zo dan. Ben ook een sucker voor zwart witte toetsen bovenop een draadjeskermis. Het oog wil ook wat.
Zo, en nu de gear opstarten. Laterz en dank voor de raad, allen.

Laatst gewijzigd:
Een begin: luister naar diverse golfvormen ongefilterd (filter helemaal open, zodat er niets achterblijft in je filter), neem die klanktypen goed in je op, dit kan heel goed op een ms20. Bekijk ze op een gratis osciloscoop die je kan downloaden voor jouw besturingssysteem. Draai dan iets aan je lowpass-filter, ietsie dicht dus, luister wat er met het geluid van die ene vco gebeurt en bekijk welke invloed het LPFilter heeft op je golfvorm, dat jun je zien op je scoop. Draai het LPF weer open en draai je HighPassFilter iets dicht, luister en kijk. Onderzoek de diverse golfvormen, en de invloed van de HPF en LPF, zowel auditief (oren)als visueel (scoop).

Heb echter één ding niet gedaan toen: de oefening toepassen op je synth ipv op de software. (en dat was dom want die soft heeft enkel uiteraard een heel andere layout)
Het idee is uiteindelijk dat je weet dat de filter cutoff op een plugin of een MS20 of SH101 of wat dan ook hetzelfde doet in elk van de gevallen (mits je de LPF selecteert natuurlijk); wat verschilt is het uiteindelijke karakter en zaken zoals "parameter scaling" -m.a.w. als je de knop op 50% zet kan de ene synth nog wat doffer klinken terwijl de andere dan al bijna openstaat of zo.

het meest stoort me dat je tijdens het prutsen totaal geen track opneemt. En daar ben ik weer even aan toe.
Het ligt er helemaal aan wat je voorkeur is. Leren en componeren kun je van elkaar scheiden; soms is dat ook juist zinnig omdat je juist niet tijdens componeren verzand wil raken in leren van synthese.

Tja, handigheid er in krijgen lukt niet in korte tijd. Wat wel helpt is als het aantal variabelen en afhankelijkheden gereduceerd kunnen worden (daarom is een SH101 ook zo mooi). Met afhankelijkheden bedoel ik bijv. dat bepaalde knoppen niks lijken te doen tenzij iets anders op een bepaalde waarde staat - bijv. filter cutoff en envelope > filter amount (gezien de envelope bij de cutoff iets optelt knal je dan tegen het plafond van de waarde aan).

Voor het leren reproduceren van geluiden is het uit je hoofd leren van oscillator-golfvormen en combinaties daarvan (op verschillende volumes, met oscillator 2 op verschillende toonhoogten gestemd) geen slecht idee. Een hoop geluidjes zijn als ze simpel zijn al heel charmant, zeker met een beetje reverb, chorus of delay.

Effecten hebben vaak ook trigger of CV in. Ik gooi wel eens wat CV patroontjes in de FOOT 2 van mijn LXP-15 waarmee ik snel de grootte van mijn early reflections wijzig. Een van de eerste dingen die ik met een MS-20 mini ga proberen is dat met een envelope te doen zodat ik een oplopend effect krijgt samen het filter. Toen ik mijn Matrix-6 en DRS-78 nog had triggerde ik dingen ritmisch, bijvoorbeeld en extra envelope trigger terwijl ik een pad vast hield met de SY85 (poly after touch) of het switchen van de delay snelheid.

Stel dat je bijvoorbeeld een bak hebt met een mooie basis brass klank maar hele beperkte envelopes. Dan zet je je basis envelope naar de filter en het volume, geef je een extra sweep aan het begin naar de pitch met ext env 1 en laat je langzaam het volume en het filter weer een beetje op lopen met een langzaam openende ext env 2. Dus wat meer leven in een klank blazen.

Maar je kunt ook gewoon dingen doen die je niet hoort te doen. Oscillators naar modulatie inputs, zelfs als ze digitaal zijn kunnen dingen aardig overstuur maken.

Les heeft alleen zin als je het zelf leert.

Luister eens naar de begin sound van Air - All I need en probeer dat eens na te maken met de MS20
Probeer te horen welke modulaties er te horen zijn en ga er eens een avond voor zitten.
Het zal je niet lukken om deze sound exact na te maken, maar het is wel erg leerzaam om goed te luisteren en te bedenken
hoe je deze modulaties met de MS20 moet doen.
Daar komen in ieder geval zeer interessante sounds uit!!

Ben al dagen bezig met midi patchbays en net de darktime aan de patchbay. die midi met beetje DEP5 op de ms20(mini) en het kwijl loopt uit mijn oren.
Nu nog ontdekken hoe ik moet mergen en dan kan ik hopelijk eindelijk iets sequencen en opnemen.
Dank alweer allen voor de replies, die air check ik zeker - heb 'm op vinyl: dat wil wat zeggen :)

Ik wacht tot 12-12, Mono! ;)

Laatst gewijzigd:
Fuck yeah :)
Ben totaal aan 't flashen momenteel 8o)
Ik hoop dat ik dit zodadelijk kan opnemen, ik ben totaal gehypnotiseerd haha.

Even later…
Hier hebben we wat opgenomen. O, helemaal niet je opdracht… Dat komt nog wel een keer!
http://soundcloud.com/tired-ears/dark-times-live

Haha, is geen opdracht hoor ;) Meer mijn manier om gericht met een synth te gaan zitten spelen.
Het is zo makkelijk om op een zijspoor weg te spacen als je geluiden aan het maken bent. Voor mij is het dan soms gewenster om een duidelijk doel voor ogen te hebben zodat je jezelf weer terug op het hoofdspoor kan zetten ;)

Wel Lekkere spacy opname :D

Maschine triggert de drum - een jomox 888 die naar de midas gaat alles apart
2 send fx er op
ms20 en polysix krijgen samen noten vd dark time. Ik verander enkele keren de patch vd polysix, verder handen te kort. Ik speel continu met de ms20 en tweak ook 2 a 3 knoppen vd darktime, die loopt een sequence van 3 noten terwijl ie ook een sequence van 16 stappen doet en ook noten uitspuwt. Dat gaat opnieuw naar de midas met de fx.
Drum lijkt eentonig hé? Is nochtans een hele flinke copy van neon judgement - tv treated maar dan tegen veel lagere snelheid.
Dat ontleden was een dag werk, het instellen vd midi patchbays dagen. En ik denk dat ik vandaag bijna ben waar ik wou komen. Nu de zaquencer er nog ergens in lijmen… Maar dat is niet voor morgen.
Ben al 10 dagen hiermee bezig. Dagen idd. Heb hopelijk veel geleerd dat blijft kleven...

Back