Welke betaalbare oscilloscoop gebruiken

Ook maar de dso150 gehaald voor thuis, gaan we de dso138 wel bij het synth-monster op het hacklab inbouwen :)

Da's raar dat die acryl case niet past, de mijne past juist prima? Heb ik niks bij hoeven schaven of boren. Heb wel een aantal keer het instructie filmpje bekeken (tip: kijk 'm eerst helemaal omdat hij wat fout doet waardoor de case uiteindelijk breekt) en fits like a glove...

Dit filmpje dus:
http://youtu.be/j2afyLUu5Vs

Zonder dat filmpje had ik er weinig van gebakken... :D

Ik zie de case nergens breken in deze video. Of snap ik het niet?

En hij gebruikt allebei de 2 panelen die hetzelfde zijn. Ik heb er daar 1 van niet gebruikt omdat ik dacht dat die spare was.

En bij mij ging dat acryl helemaal krom staan als ik niet die gaten uitboorde. En als ik de moertjes tegen de bovenkant aandraaide deden de helft van de buttons het maar omdat het te strak zat. Maar dat kan komen omdat ik 1 paneel niet gebruikt heb. Alleen denk ik wel dat bij mij met 2 dezelfde panelen die knoppen en schuiven niet genoeg eruitsteken om in te drukken etc. Want nu steken ze er net genoeg uit om normaal te gebruiken.

Maar misschien heb ik een nep dso138 ofzo.

Ik zie de case nergens breken in deze video. Of snap ik het niet?
Sorry, verkeerde filmpje gepost, ik had 'm aan de hand van dit filmpje gebouwd:

Het is echt een gepuzzel om 'm goed te krijgen, maar voor die prijs ga ik er niet over klagen... Je hebt trouwens wel alle panels nodig, die zitten er geen spare bij (knoppen wel).

Ik heb niet de hele topic gelezen maar ik wil graag wat informatie geven over oscilloscopen.
Er zit nogal verschil tussen de één of de ander.
Ik zou in jouw geval gaan voor een analoge beeldbuis scoop.
Waarom?
Bij een digitale scoop heb je altijd last van vertraging.
Hoe goedkoper de scope des te trager de beeld-weergave.
Voor een beetje digitale scope waarme je audio goed kunt meten ben je snel meerdere duizenden Euro's kwijt.
Je komt dan terecht bij Tektronix TDS3000 series etc.
Ik heb diverse Rigol getest en er was er niet ééntje goed genoeg voor wat ik ermee wil.

Ik ga ervan uit dat dat wat je hoort ook gelijk wilt zien.
Dat kan eigenlijk alleen met een analoge beeldbuis-scope.
Ik gebruik hiervoor bijvoorbeeld een Tektronix SC502. (Zit in een TM5006A mainframe samen met een FG5010 en een DC5010 in mijn geval).
Verder heb ik een Fluke PM3394B. Dat is een hybride. Het is een digitale beeldbuis-scope maar die kun je ook analoog gebruiken. Heel handig.
De scope die ik on-the-road gebruik is een Tektronix TDS3014B met een aantal opties.
Dit is een dure digitale scope en ondanks dat is het beeld telkens iets trager dan het geluid.
Moet echt niet trager zijn want dan zou ik er niets aan hebben.

Voordeel wat je uit dit verhaal kunt halen:
Een oude analoge beeldbuis-scope is heel erg goedkoop.
Voor een professionele scoop hoef je inmiddels niet meer kwijt te zijn dan 50 Euro.
Dat is goed nieuws toch?
Ik heb hier nog een Telequipment D61A staan. Doe ik niets mee.
Als die het doet mag je hem komen ophalen tegen een pak hagelslag (puur).

Sorry, verkeerde filmpje gepost, ik had 'm aan de hand van dit filmpje gebouwd:

https://youtu.be/9vtHZP2_KAU

Het is echt een gepuzzel om 'm goed te krijgen, maar voor die prijs ga ik er niet over klagen... Je hebt trouwens wel alle panels nodig, die zitten er geen spare bij (knoppen wel).

Deze heb ik ook gebruikt. En zeker voor het geld boor ik graag wat bij. Maar ik heb hem dus zonder die 2 identieke panelen op elkaar gebouwd. Dan steken de schuiven ook weer meer uit en dat is erg fijn.

Coax achtige aansluiting op pcb zat trouwens dat lcd paneel wel in de weg. Voor spanning aansluiting heeft dat paneel van mij een uitsparing. Voor die coax niet, dus drukt die coax ook tegen dat lcd paneel aan en dat vond ik niet heel netjes. Die 2 jumper achtige verbindingen sluiten bij mij dus ook niet naadloos aan. Maar het werkt allemaal zoals het hoort dus ik ben blij.

Ik heb het dingetje binnen, en hij werkt in middels.

Even opletten bij het monteren, de schroefjes van de case zou ik meteen verwisselen voor wat betere en misschien wat smaller of de gaten wat groter voorboren, ze gaan er erg moeizaam in en de hardheid van de schroef is niet voldoende om het vol te houden tot aan vast. Ik heb het opgelost door het hoekje vast te lijmen met secondelijm, als je dat niet doet zit en blijft er dus 2 a 3 mm ruimte tussen de boven en onderkant. Schroef wil er natuurlijk niet meer uit of verder in dus een andere oplossing had ik niet, uitboren met plastic lijkt me niet zo handig.

Dan, het kalibreren, de eerste stap met de eerste regelbare condensator ging prima. De tweede stap met de tweede regelbare condensator leek er niks te gebeuren met de pot. Het scheelde dat de blokgolf al compleet recht was dus er viel ook weinig af te stellen.

Al met al een leuk ding voor de heb, ik denk dat ik hem hang aan een output van m'n geluidskaart, kan ik alle synths en drums checken.

Waarom niet een oude beeldbuis scope? Het enige nadeel is dat ie geen geheugen heeft.

Die heb ik staan :okdan: Een mooie zwarte Philips, maar die heeft wel onderhoud nodig. Ik vermoed dat er heel wat caps aan vervanging toe zijn. Onder de 10mV wordt het erg onduidelijk allemaal.

Daarnaast is het maar de vraag hoe lang die nog blijft werken uberhaupt, en zodoende is een investering in een moderne scoop misschine geen slecht idee. Al is het maar om weer wat zakelijke uitgaven te doen. En 4 kanalen zeg ik ook geen nee tegen.

Maar, is die Rigol nu wel of niet wat?!

Heb zelf 3 Philips scopes staan uit vervlogen tijden, een uit 1967 (dikke buizenhybride met neonindicatorlampjes voor voedingsstabilisatie!) en 2 uit eind jaren '70. 10, 15 en 20Mhz wat voor audio meer dan genoeg is. Ik gebruik ze zeer regelmatig, zelfs in lijneindtrappen waar de kilovolts lopen (met verzwakker natuurlijk :peukie: ) qua betrouwbaarheid pricewise gezien vind je niks beters!! Heb voor de drie bij elkaar een tientje betaald. Aanrader dus. :okdan:

In de latere philips scopes zitten smerige RIFA-bommen, vervang deze direct als je ze ziet!! (Bewaar ze voor oudjaarsdag en hang ze aan de 220V buiten, lekkere rookbommen :) ) Verder kunnen de caps bij de tijdsbasis een beetje capaciteitsloos worden.

Laatst gewijzigd:
Met een Rigol doe je echt geen miskoop. Heb er zelf ooit eentje op mijn toenmalige werk aangeschaft en veel mee gewerkt.
Ze zijn best prettig in bediening en er zitten meer dan voldoende functies in.

In de latere philips scopes zitten smerige RIFA-bommen, vervang deze direct als je ze ziet!! (Bewaar ze voor oudjaarsdag en hang ze aan de 220V buiten, lekkere rookbommen :) ) Verder kunnen de caps bij de tijdsbasis een beetje capaciteitsloos worden.

Naar aanleiding van dit bericht nog eens gekeken in de scope, maar alles keurig netjes Philips. Dus vol goede moed dat ding voor het eerst sinds jaren waarschijnlijk langer dan 30 minuten aan. En ja hoor, poef stank rook.

Ik heb denk dik een half uur gezocht, maar alles wat tip top in orde en toch zat de stank overal. Blijkt er dus één achter een verdomd kartonnetje te zitten, ver weg gestopt, waar de 230 binnenkomt en een beetje afgeschermd is. Logisch natuurlijk.

(plaatje)

Gelukkig een simpele fix, en nog redelijk goed schoon kunnen maken. Scope weer in orde!

Kon het uiteindelijk toch ook niet laten om een RigolDS1054z aan te schaffen, en ik moet zeggen: ik ben blij met allebei. Ik werk ook sporadisch met digitale signalen en er gaat een wereld voor me open. De Rigol bevalt overigens erg goed, voor mensen die twijfelen over het apparaat.

Attachments

• IMG_20170102_182428.jpg
    IMG_20170102_182428.jpg
    63,9 KB · Bekeken: 145
Ja. Als ik een groot minpunt moet noemen met de Rigol, (bij mijn type gebruik) dan is dat de fan inderdaad. Ik heb regelmatig een koptelefoon liggen om audio te previewen vanaf het breadboard, en om goede redenen zet ik die niet op mijn hoofd als ik een circuitje test. In die specifieke gevallen is de fan uiteraard goed hoorbaar, maar het meest vervelend vind ik de fan toch vooral als het stil is. Het voelt onnodig. Toch weet ik niet of ik de moeite ga nemen om de fan te vervangen, ook al is dat een makkie. Zoals ik hem gebruik is het zeker werkbaar. En er staat dus altijd nog een analoge scope.

Back