Programmeer taal...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
c++ is de beste programmeertaal en voor windows.

wat wil je precies doen 6? muziek proggie maken? kan je net zo goed met pascal ofzo doen hoor. veel dingen worden met visual basic of delphi gemaakt dus...

owja en als je wat makkelijker aan wilt doen dan kan .net ook nog een uitkomst zijn...

Iedereen die BASIC leert is voor de rest van z'n leven waardeloos als programmeur.. Delphi is wel een leuke optie - of anders Java, dat kan ook nog wel leerzaam/spectaculair zijn. Wat wil je er mee doen?

Je wordt bedankt Yoozer :( Ik verdien er mijn brood mee 8o)

No hard feelings :) Ik ga *ooit* ook nog wel eens aan Delphi denk ik :)

Groetjes,
Vincent

Origineel geplaatst door ironfreq
Je wordt bedankt Yoozer :( Ik verdien er mijn brood mee 8o)

No hard feelings :) Ik ga *ooit* ook nog wel eens aan Delphi denk ik :)

Groetjes,
Vincent

Da's niet van mij, maar van Edsger Dijkstra :D. En die had 't vooral over de GOTO-cultuur :).

Origineel geplaatst door Yoozer
Da's niet van mij, maar van Edsger Dijkstra :D. En die had 't vooral over de GOTO-cultuur :).
Maar goed... je moet het wel eventjes in een andere tijd plaatsen...

Vroeger, en dan praat ik over 15 jaar geleden, kon ik nog geen JAVA op mijn Apple II draaien.. :)

Maar inderdaad 6, wat wil je gaan doen?

en niet aan .net beginnen...

de .net programmeer talen zijn de nieuwste van microsoft. zijn vorig jaar op de markt gebracht. doel is meer efficenter programmeren en makkelijker programmeren als mede meer dingen met internet en spl databases integratie. heb er vorigjaar als afsluiting lezing (was geen donder aan ik zag niets en niemand wist waar hij het over had...) over gezien/gehoord/geslapen.

het komt er ook deels op neer dat microsoft al diverse blokken code heeft geintregeerd in de GUI van je project waardoor je dus makkelijk code blokken kunt oproepen. Een grafisch programma met een vergroot procedure bijvoorbeeld. Dat het vergroot stukje al erin zit. hoef je niet eerst je kop te breken hoe een vergroting moet worden geprogrammeerd. gewoon ff code aanroepen en je vergroot... dat is .net :)

Er is nog een poosje GFA-basic voor windows geweest hoor.
Maar Frank Ostrowski is er mee opgehouden.
Wellicht dat je ergens nog een freeware versie kunt scoren.

Maar Delphi is leuk om mee door te gaan. De Pascal die erachter zit is goed om mee te werken.
Visual Basic of .Net Visual Basic lijkt heel veel op Delphi (voor de leek) en da's ook geen ramp om mee te werken.
Daar loop je al snel tegen dingen aan die niet werken zoals jij wilt trouwens.

Java is leuk en gratis, maar ook even doorleren voordat je er wat zinnigs mee kunt. Alleen het concept van object georienteerd programmeren zul je goed door moeten hebben eer je verder komt dan 'Hello world!'

En C/C++/C# is niet voor beginnelingen. Dat kost je nog meer tijd als Java (niet veel meer tijd overigens) maar als je dit onder de knie hebt dan kun je redelijk je weg vinden lijkt me.

Dus als ik objectief kijk denk ik dat Delphi zeer interessant is, maar dat kost geld tenzij je een freeware versie scoort.

Trouwens dat hele .Net is overgehyped door microshaft maar ondanks het rampenscenario zul je er vast wel leuke dingen mee kunnen maken. En ik denk wel dat dit een stevige concurrentie tegen Java is waardoor deze het nog moeilijk gaat krijgen. (dat was ook de opzet van M$)

Zelf vind ik Java de leukste taal van allemaal, maar als ik echt wil programmeren dan pak ik liever C++. Maar als je echt kunt programmeren maakt het geen bal uit welke taal je gebruikt, het gaat erom dat je ermee kunt doen wat je wilt.

In Entreprise JavaBeans we trust :biertje:

overigens alle talen zijn gratis. Je kan met notepad heel simpel programmeren. sla je bestanden op en haal ze door de compiler. syntaxis fouten worden erzo uitgehaald... Echter object georienteerd programmeren zit er op deze manier niet in ;)

Hihi,

Ga jij assembler in notepad inkloppen?

Programmeren is dom en vervelend werk. Dat moet je aan computers overlaten. ;)

Persoonlijk kies ik ook voor Java, vooral voor de portabiliteit. Je programma werkt op Windows, Linux, Mac OS X, FreeBSD en nog een paar zonder dat je zelfs hoeft te hercompileren.

De Java user interface 'Swing' voelt wat weird aan. Dit is omdat ze 'light weight' is, tekent zelf de widgets op het scherm, en is soms wat raar en trager. (Uitgenome bij OSX, Apple heeft ervoor gezorgd dat de Java widgets toch worden gemapt naar het OS).

IBM heeft wel een alternatief: SWT. Deze GUI toolkit laat het tekenen van de widgets over aan het OS. Je kan dus programma's schrijven die cross platform werken, maar toch de user interface van het OS gebruiken en dus niet anders of trager aanvoelen dan een native applicatie.

IBM heeft met deze user interface trouwens een prima gratis ontwikkelomgeving gemaakt: Eclipse http://www.eclipse.org).

wxWindows werkt ook zoals SWT, en daar is nu ook een Java versie voor : http://wx4j.sourceforge.net/.

Niet dat .NET niet goed is, maar MS ketent je zo wel vast op het Windows platform...

Groeten,

Peter (Java fan)

Origineel geplaatst door fuse
Hihi,

Ga jij assembler in notepad inkloppen?

Programmeren is dom en vervelend werk. Dat moet je aan computers overlaten. ;)

notepad kan je gebruiken om alles mee te editten. jekan er makkelijk c++, java, perl, html, pascal, basic etc allemaal in uitwerken. ok foutjes ontdek je niet snel das voor je compiler. maar het kan zeer zeker. het is het goedkoopste alternatief voor wie geen geld wilt besteden aan editoren etc. ;)

(heb zelf jaren lang html bijvoorbeeld in kladblok lopen uit tikken. leuk hoor frames enzo en tabellen... vooral dielaatste)

Ik ken zelf een beetje met Perl omgaan. Deze is wel bedoeld om tekstbestanden te bewerken. Werkt supermakkelijk en geeft goede resultaten. Maar dat is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van waarvoor je het wilt gaan gebruiken.

html is wel ff wat anders dan java.....html is geeneens n programmeertaal, t is alleen een klein taaltje waarmee je de layout van n pagina kunt managen...

Ga dan voor emacs ofzo

Het door een computer laten doen is ook niet alles, dan wordt je lap code ten eerste 10 x langer, en ten tweede begrijp je er zelf geen kont meer van :)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back