Met hoeveel dB compressen jullie?

Child of arT

Ouwe rot
Wat is nou de beste hoeveelheid dB?

Ikzelf ga nooit echt verder dan -3dB á -4dB. Ik heb altijd last van een pompend geluid wanneer ik meer compress. Laten we zeggen -6dB tot -8dB en dan begint het altijd te pompen of te vervormen.

Wat is nou de gangbare hoeveelheid?

Er is geen gangbare hoeveelheid......het ligt er gewoon heel simpel aan wat je wilt bereiken.

tja daar is geen eenduidend antwoord op te geven... ligt er natuurlijk ook aan wat voor genre het is..

techno zal meer compressie gebruiken dan bijvoorbeeld klassiek...
hangt ook af van de compressor, die hebben allemaal een ander karakter.
en hangt ook af van smaak/de gebruiker zelf.

Dus als ik zeg 4dB heb je daar niets aan :D

welke functie heeft de compressie?
welke klankbronnen?
gaat het op je mix?
welke muzieksoort?
welke compressor?
hoe klinken de andere bronnen ten opzichte van het de compressen geluid?
en ga zo maar door.

het hangt allemaal van je wensen. of je nu 0,1 dB of 60dB eraf schaaft maakt niet uit.

Ligt er aan welke compressor je hebt. of je een fairchild hebt of een alto. of je een compressor hebt die in het hoog veel compressed of in het laag of midden. buizen of solidstate. Een compressor is eigenlijk een automatisch volume pendaal met een randje van smaak zoals buizen of peperdure converters.

hoeveel melk doe jij bij je cornflakes?

Om het dan toch maar beetje serieus op te pakken,

Dat vervormend geluid dat hangt erg samen met het type compressie wat je doet. Een 1176 FET reageert heel anders dan een LA2A Opto om maar wat te noemen om voor jou op verder te googlen. Als je op youtube filmpjes zoekt en de vst plugins vergelijkt met de hardware zal ook wel één en al duidelijk worden. :D

Laat ik het iets specificeren.

Waar zet ik mijn compressor in : op de eindmix.
Wat is het doel van de compressie : de zachtere passages in mijn nummer harder maken.

Ik heb twee compressors om uit te kiezen : de Focusrite MixMaster of de TK Audio BC1mkII.

Ik ga dus nooit verder dan -4dB gain reduction maar voer de ratio altijd zo hoog mogelijk op. Met name met de TK Audio kan je hoog met de ratio zonder dat je bijverschijnselen krijgt. Maar dat ligt er dus aan dat ik niet verder ga dan -4dB, ga ik verder dan krijg ik teveel vervorming met de Focusrite en een pompende mix met de TK Audio. Hoe krijgen jullie het voor elkaar dat je meer dB kan compressen?

waarom zou je meer dan 4dB willen compressen op de mix, is dat nodig?

het ligt natuurlijk heel erg aan de muzieksoort, het tempo, de mix.
De meter op je compressor is niet altijd even precies, zeker de analoge meters niet. Het kan namelijk voorkomen dat de meter nog niet reageert terwijl de compressor al werkt.

welke ratio gebruik je meestal? waar luister je naar als je de verschillende parameters instelt?
Heeft je mix uberhaupt wel compressie nodig?

Naar mijn mening kan je beter per mix bekijken wat er nodig is, en niet compressie toepassen 'omdat dat nou eenmaal hoort'. Zo'n bewegende meter ziet er natuurlijk verleidelijk uit...

Zelf mix ik regelmatig naar een compressor toe, en zorg dat de meter dan net een beetje beweegt. Als je vervolgens een bepaald element harder in de mix zet, dan gaat de compressor daar op reageren. Vergeet je tijdconstanten niet juist in te stellen!

waarom zou je meer dan 4dB willen compressen op de mix, is dat nodig?

Dat vraag ik me dus ook af.

Naar mijn mening kan je beter per mix bekijken wat er nodig is, en niet compressie toepassen 'omdat dat nou eenmaal hoort'. Zo'n bewegende meter ziet er natuurlijk verleidelijk uit...

Ik pas het wel altijd toe, het geeft net dat beetje extra 'saus' over mijn mix.

Punt is eigenlijk, ik heb het gevoel dat ik meer uit mijn compressors kan halen.

ik ken je mixen niet, maar ik vermoed dat als je alle bovengenoemde punten eens goed doorneemt (met name: 'wat wil je bereiken' en 'is compressie nu het juiste gereedschap') tot een goed resultaat kunt komen.

Vergeet de rol van de equalizer niet, dat is misschien wel een belangrijker stuk gereedschap dan een compressor.

Misschien dat ik compressie, compressors, overschat.

wellicht, maar op een juiste manier wel of niet inzetten is veel meer waard dan 'zomaar' compressie te gebruiken. het is geen 'must' of magisch apparaat, het is slechts één van de gereedschappen die je kunt inzetten voor een goede mix.

Je moet gewoon leren luisteren wat compressie doet en of je het idd nodig hebt. Ik gebruik compressie voor 2 dingen. Grote volume verschillen bij 1 instrument te controleren en om wat meer compactheid te krijgen op de drumbus. Eindmix compressen moet je aan de masteraar overlaten. Al zijn er teveel beunhazen die masteren. Een echte masteraar kan wonderen verrichten mits de mix goed is. De goedkope pipo's gooien er meestal een paar db compressie op met de computer en that's it. Hou je mix dus open voordat ie naar de masteraar gaat. En tot die tijd: compressie is als alcohol. Als je er teveel van gebruikt krijg je een averechts effect. (Volgens mij een uitspraak van een Nederlandse bekende trance DJ)

Back