Met hoeveel dB compressen jullie?

wellicht, maar op een juiste manier wel of niet inzetten is veel meer waard dan 'zomaar' compressie te gebruiken. het is geen 'must' of magisch apparaat, het is slechts één van de gereedschappen die je kunt inzetten voor een goede mix.

Je moet gewoon leren luisteren wat compressie doet en of je het idd nodig hebt.

Ja, het doet altijd wel wat goeds met mijn eindmix.

Altijd je compressor hetzelfde laten doen op de master bus (zoals ik hier lees) lijkt me een slecht idee.

Nee, dat is bijna nooit het geval dat de instellingen standaard, hetzelfde, zijn.

Haal het laag uit je te compressen signaal. Sommige compressors kunnen dat, waardoor het een soort van dual (of multi) band compressor wordt. Scheelt dat pompende effect direct.

Ik heb zo'n functie inderdaad op mijn TK Audio zitten dat de compressor minder reageert op het laag. Ik ga het eens testen met meer dan -4dB gain reduction.

Ja, ik kan die functie wel inschakelen dat mijn compressor minder reageert op het laag maar een pompende compressor op het laag kan ook een heel leuk effect zijn. Maar wanneer andere geluiden de mix laten pompen besef ik dat ik fout zit en moet ik dus minder compressie toepassen. Die HPF functie inschakelen heeft eigenlijk weinig nut want mijn compressor pompt nooit alleen maar op het laag.

als er een element in zit dit de compressor laat pompen, kun je er voor kiezen om dat element iets zachter in de mix te zetten.
wellicht zijn er meerdere zaken die elkaar in een bepaald frequentiegebied versterken? zo ja: mix, eq gebruiken.

Ik ga het eens testen met meer dan -4dB gain reduction.

ik krijg de indruk dat je erg graag de GR meter wil zien bewegen, klopt dat?

Nee, in eerste instantie zou ik niet zonder mijn monitors kunnen. Ik stel altijd eerst mijn compressor extreem in met een hoge ratio, snelle attack en release. Dan gebruik ik eigenlijk alleen de GR meter om via de threshold niet verder dan -4dB te gaan. Dan luisteren naar de monitors en dan breng ik de compressie terug totdat ik geen bijverschijnselen meer hoor. Maar met elke verandering, bijvoorbeeld het verlagen van de ratio, gebruik ik weer alleen de GR meter om niet voorbij die -4dB te gaan. Maar het is wel leuk om uiteindelijk de meter te zien uitslaan met de pieken van de muziek!

ik vraag me nou werkelijk af waarom je nou zo op die -4dB gefixeerd bent, en of je nou echt wilt mixen, of gewoon 'omdat het kan' metertjes wil zien bewegen.

kan niet anders concluderen dan dat je een reden zoekt om de metertjes te laten bewegen. Als je dat als mixen beschouwt, houd je jezelf gigantisch voor de gek.

Ik weet niet hoor maar in de OP staat: "Ik heb altijd last van een pompend geluid wanneer ik meer compress"
Er is maar 1 optie, zet je compressors in Bypass.. :D

Wat is nou eigenlijk het punt hier.. ehrr ik ben het kwijt.. :o:

Pompend effect kun je ook beinvloeden met attack en andere settings. Een spike oid haal ik zelf liever met een EQ weg.

De vraag is bij elke vraag die je stel, waarom stel je deze vraag?

welke probleem heb je en dan pas ga je kijken hoe je die oplost, antwoord zal vaak GEEN compressor zijn. Eerder EQ denk ik. (of een brakke mix :P)

Laatst gewijzigd:
Tja te veel compressie op de mix vind ik verschrikkelijk kut klinken. Maar dan heb ik eigenlijk altijd een probleem met pompend mid en hoog, terwijl de energie van de mix juist in het laag zit. Ik zou heel subtiel het mid en hoog compressen en het echte laag daar mag je best dingen elkaar weg laten duwen. Compressie in mid en hoog op een eindmix is verkeerd op het moment dat je het echt hoort, dingen ineens naar voren springen als je even de kick er uit haalt en zo. Zwaar vermoeiend om naar te luisteren.

Maar waarom gooi je niet al je geluiden met redelijk wat bas in een submix en regel je het laag daar eerst? Dan heb je het grootste deel van je volumewinst al te pakken.

Als je compressie op je eindmix gooit, nooit meer dan 2db puur om de boel te 'lijmen'. Heb je muziek met veel laag en de mogelijkheid om je sidechain filter boven de 200hz te gooien, doe het, is het pompen gelijk weg. Verder vooral beter mixen en zo weinig mogelijk compressie gebruiken op een eindmix. Als je het harder wil hebben, kan je het beter hot in 1 of meerdere limiters gooien.

Als je compressie op je eindmix gooit, nooit meer dan 2db puur om de boel te 'lijmen'. Heb je muziek met veel laag en de mogelijkheid om je sidechain filter boven de 200hz te gooien, doe het, is het pompen gelijk weg. Verder vooral beter mixen en zo weinig mogelijk compressie gebruiken op een eindmix. Als je het harder wil hebben, kan je het beter hot in 1 of meerdere limiters gooien.

Misschien dat het in de meeste gevallen verstandig is om niet meer dan 2dB te compressen op je eindmix, maar om nou te zeggen dat het nooit meer mag zijn dan 2dB, daar ben ik het niet mee eens.

Misschien dat het in de meeste gevallen verstandig is om niet meer dan 2dB te compressen op je eindmix, maar om nou te zeggen dat het nooit meer mag zijn dan 2dB, daar ben ik het niet mee eens.

Ik master dagelijks als werk, uiteenlopend van hiphop tot aan industrial, die 2db is in 99,9% van de gevallen wel degelijk de sweetspot. Met uitzondering van enkele high-end mastering compressors (waar ik van denk dat de TS niet over beschikt, sorry if i'm wrong), gaan de meeste compressors na die 2db teveel kleuren en meer slopen dan goed is.

ik gebruik compressie/expanding meestal per instrument/kanaal.
somds compress ik dan wel meer dan 4db maar dan is het overdreven effect juist de bedoeling
over de eindmix doe ik dan alleen nog limiting

Ik probeer compressie zoveel mogelijk te vermijden.
Maar als ik het doe, dan luister ik hoe het klinkt en ik heb geen benul hoeveel dB etc. tenminste, daar is geen pijl op te trekken want iedere track is weer anders...
Maar in principe dus zo spaarzaam mogelijk.

Ik vind het wel verhelderend om de compressie op de sample direct te bouncen. Dan zie je aan de wave ook wat er mee gebeurt. (ligt het gelijk vast ook, niet oneindig knoppen draaien)

Je kan ook eens parallel compressie toepassen (1 clean, 1 heavy comp en deze qua volume mixen).

Elk spoor z'n compressie die het nodig heeft met telkens weer andere instellingen.
Eindmix de hoogste piekjes die ontstaan zijn door het samenvoegen nog wat afromen.
Hangt af van de muziekstijl en type instrumenten en met hoeveel ze tesamen opgenomen worden (klassiek bvb).

Cheers,
Exo. :mega:

P.S. En dan is er nog tape compressie :D.

Om nog net ietsje meer uit die vst ellende te persen is het soms leuk om met dry/wet te spelen, dat je van je eind resultaat 70% compressed en samen voegt met uncompressed signaal. Dan kan je wellicht van 1 naar 2db compressie gaan om het niet te laten vervormen haha :D

attachment.php

Attachments

• compressing.jpg
    compressing.jpg
    56 KB · Bekeken: 134
Back