Is een software upgrade altijd zijn geld waard?

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag forummers,

Nieuw, nieuw, nieuw... ik wil nieuw! Nou ja, de meeste consumenten wel en daarom brengen leveranciers steeds upgrades uit. Maar voegt het altijd iets toe, vroeg ik me af. Of laat ik me als consument gek maken en trap ik er met open ogen in?

Met andere woorden: gaan jullie met alle upgrades mee en trekken jullie direct de beurs? Werk je nog steeds met een oude DAW en bevalt dat prima? En wat is de meest kansloze, overhypete upgrade aller tijden? Ben benieuwd! :okdan:

Gebruikte nog steeds Cubase 5. Nu heb ik een nieuwe computer en ben ik overgestapt naar Cubase Pro. Zolang de nieuwe functies niet opwegen tegen de prijs doe ik het niet. In het Cubase geval hoefde het ook niet, maar omdat dat al niet helemaal lekker liep met m'n computer, dacht ik ik probeer het gewoon.

Net een oude demo van Ableton Live 7 geinstalleerd en dat werkt ook gewoon goed (hoewel 32 bit). Versie 9 is vast veel beter, maar ik heb een oude computer en maak gewoon muziek voor de lol. Bovendien is 350 euro een hoop geld, dat betaalde ik destijds niet voor FL Studio en die is inclusief upgrades.

Niet doen. En al zeker niet nieuw kopen. Als t werkt, don t change it :)
Ik kocht live 5 2e hands. Verkocht t eens ik m naar 7 had geupdate. Kocht nr 8 met studentenkorting. Upgrade naar 9 met korting.
Ik koop enkel daw upgrade met vette korting of als ik de huidige versie kan verkopen en weinig moet opleggen.
Al die downloads, sample packs, whatever, ik vergeet meestal dat ik t kocht, en plaatst ze dan niet eens in de bib vd daw. Mis t ook niet. Elke update al die prullen weer inladen, gezeur dat ie iets niet vind, kan ik echt missen als kiespijn. Nee, ik bedank voor gratis vst enz. Heb al meer dan zooi genoeg die ik nooit ga gebruiken.
Bovendien verjaart t dan nog ook. Geraak je t niet eens meer kwijt.

Of een software update zijn geld waard is toch echt totaal niet op geen enkele manier objectief te beantwoorden. Dus stel dat ik zeg dat upgrade X voor mij het geld dubbel en dwars waard is geweest kan dat voor een ander precies andersom zijn, en allebei hebben we dan ook gelijk. Dus wat wil je nou helemaal te weten komen met deze vraag, vraag ik me af...

Ik krijg automatisch gratis installs/updates voor al m'n software.
Gaat de laatste tijd steeds smoother sinds ik de kxstudio repositories gebruik :okdan:

Alleen de software om m'n midi-controllers te programmeren vind ik tricky.
Toch eens een persoonlijke db van al die downloads maken, want wat als een vendor besluit de support te droppen of dat spul offline gaat halen?

@Fles,

Inzichten, dat is alles. Als je de marketingkreten mag geloven kun je pas professioneel muziek maken met de laatste versie van product X en ik ben daar nogal gevoelig voor. Maar is dat ook zo en hoe staan anderen daarin?

@Klinkse: goed punt. Ik laat me veel te veel afleiden door techniek en vergeet het liedjes maken, merk ik. Zonder een goed (of uberhaupt een afgerond) liedje heb je niet zoveel aan de laatste DAW en de nieuwste mixing plugins.

Cubase 2.8 hierzo :o:

De minst waardevolle upgrades vind ik het besturingssysteem. Zeker onder windows.
In veel gevallen moet je ook je computer upgraden, werkt de helft van je hardware niet meer door de drivers die ook geupgrade moeten worden. M.a.w. dat zijn upgrades die elke fabrikant en software maker mee verplichten om te upgraden. Hoevelen doen dat niet, of beperkt ?
In feite is MS één van de grootste vervuilers van het mileu ! Maar ja, eens om de zoveel jaar schenken ze wat geld om de ziektes te bestrijden in die arme landen en hop heel de wereld staat weer voor hen in bewondering hé.

(P.s. XP hier nog steeds.)

Koppig vasthouden aan niet langer ondersteunde versies snap ik niet zo, ik ga zelf liever mee in de vaart der volkeren want nieuwe software werkt gewoon meestal veel beter en prettiger dan die oude zooi. De enige reden om te wachten voor mij is als er stabiliteit issues zijn, zoals een hoop problemen met audio software en hardware bij de introductie van OSX El Capitan onlangs.

Voor mijn werk gebruik ik nog steeds Photoshop 4 en InDesign 4. Waarschijnlijk kan ik daar wel mee toe tot aan mijn AOW.

nee

@torp,

Ik CS2, dus ik ben veel moderner :) Nee, ik ben een enorm gewoontedier en ik haat verandering. De nieuwe FL Studio 12 kan/wil ik ook niet aan wennen. Althans nu, maar misschien verandert dat. Alleen vandaag 50% korting nieuwsbrieven ben ik echter zeer gevoelig voor.

@torp,

Adobe vloog ooit een Photoshop-goeroe in om te vragen wat er nog beter kon, Euh, niets, was zijn antwoord.

Dat gevoel krijg ik ook wel eens bij muzieksoftware. Hoeveel beter kan iets dat al perfect is? Dan komt het aan op kleurtjes, een andere interface en misschien wat meer presets.

Back