Is het wat voor mij? Die Clavia Micro Modular? Wil ie ook knallen?

RezonatoR

Ik hang wat rond..
Ik zit al een tijdje heel erg na te denken om een micro modular te kopen. Maar is het wel wat voor mij? En komt t in de buurt van de Nordleads? Wat ik er mee wil is eigenlijk hetzelfde zo'n beetje als wat ik met Reaktor doe. Ik maak hardcore en gebruik veel synthkicks. Wat ik wil is de MM voor kicks gebruiken en voor andere scheurende en gierende synths ala Virus en Juno's en NL1,2,3. Is dit mogelijk? Zit er ook een distortion module in? Als dit zo is ga ik m echt halen! Alles schijnt met dan ding mogelijk te zijn met als nadeel zijn beperkte polyfonie. Een NM keys/rack kan ik echt niet betalen.

Het antwoord is: JA, de editor van de micromodular vertoont sterke gelijkenis met reaktor, maar dan zonder sampling en standaard-effecten (delay/reverb). Er zitten verschillende drumsynth-generators in de micromod, zonder twijfel geschikt voor gestoorde hardcore-kicks (mind the compressor die er ook in zit). Gierende synths is evenwel een sleutelwoord van de Modular-serie (excellente hoover-patches verkrijgbaar op het net), zolang je monofone leadsounds speelt trekt het beestje alles. Waar je misschien niet bij stil hebt gestaan maar 1 van de kwaliteiten van de MM is zijn functie als effectenbak/geluidsverkrachter, voor een visuele impressie van wat ik bedoel bezoek je de avatar van forumlid ><i :eureka: . Ook heeft de MM een zeer schöne vocoder aan boord, een die volgens kenners een van de betere op de markt is, en de aanschaf van een MM in zijn eentje rechtvaardigd.
Nee, ik word niet betaald door clavia, maar heb wel een MM gehad, vroeger.

Groetz en succes :W

Re: Is het wat voor mij? Die Clavia Micro Modular? Wil ie ook knallen?

Origineel geplaatst door RezonatoR
met als nadeel zijn beperkte polyfonie.

Luister eens naar Changeling Edit van Andy Allder

Slechts een MicroModular en een computertje waren nodig om dit prachtig nummer te maken ... en natuurlijk ook veel geduld en vakmanschap.

Ooit las ik over de Nord MicroModular dat die het Zwitser zakmes is onder de synths - klein, goedkoop, veelzijdig en van hoogstaande kwaliteit.

Als je zo'n klein ding ziet zou je niet vermoeden wat de mogelijkheden ervan zijn.

En mocht je dan toch geen zin hebben om zelf patches te maken, hij kan ook prima dienst doen als 'presetbak', kies maar uit de enkele duizenden patches die je online kan vinden.

Ik heb 'em even gehad, en wist al vrij snel dat ik de 'Rambo-versie' wou hebben, en binnenkort is dan eindelijk de opvolger beschikbaar. Misschien daalt de prijs van de huidige Nord (Micro)Modular dan nog wat.

Re: Is het wat voor mij? Die Clavia Micro Modular? Wil ie ook knallen?

Origineel geplaatst door RezonatoR
Ik zit al een tijdje heel erg na te denken om een micro modular te kopen. Maar is het wel wat voor mij?

Boude uitspraak die ik nu ga doen, maar ik denk dat het eigenlijk iets is wat iedereen ooit onder handen gehad moet hebben - al was 't alleen maar om synthesis te leren.

En komt t in de buurt van de Nordleads?

Je kunt er een NL2 precies mee nadoen. Je zit alleen met de polyfonie. Er zijn een aantal patches omgezet van NL2-formaat naar MM formaat, dus je kan ze zo inladen.

Wat ik er mee wil is eigenlijk hetzelfde zo'n beetje als wat ik met Reaktor doe. Ik maak hardcore en gebruik veel synthkicks. Wat ik wil is de MM voor kicks gebruiken en voor andere scheurende en gierende synths ala Virus en Juno's en NL1,2,3. Is dit mogelijk?

Juno's gieren niet zozeer, en je moet misschien even hard studeren over hoe je een zaagtand-pwm gaat maken. Ook is de Virus zonder de effecten wat minder - hou in de gaten dat de MM zonder dingen als reverb of delay komt die een geluid op de Virus toch vaak 'afmaken'. Oplossing? Knal er een fx-bak achter. Je bereikt al een hoop met een basic delay, reverb erbij voor een mooi zilveren randje... dingen als flangers/chorus/distortion/phaser/vocoder zitten er al in.

Zit er ook een distortion module in?

Jazeker. En ook een Limiter die 't geluid ook kan afknijpen. En een Wavewrapper waarvan je al helemaal niet wil weten wat 'ie doet :).

Als dit zo is ga ik m echt halen!

Alleen voor de distortion? Maar beste Watson, dit ding kan veel meer! :D

Alles schijnt met dan ding mogelijk te zijn met als nadeel zijn beperkte polyfonie. Een NM keys/rack kan ik echt niet betalen.

Nou.. een Rack gaat al weg voor rond de 800 (heeft mario die van hem nog niet verkocht?). Een MM is maar rond de 300 2ehands (da's nog wel steeds 650-nogwat guldens!), een NM rack is iets meer dan 2 keer zo duur - maar daar krijg je wel 4 keer de power voor terug. Je zult ook uiteindelijk echt aan het Micro-syndroom gaan lijden (mensen die de micro hebben en de grote willen - ik heb hier zelf al een beetje last van). En twee MM's vreten midi-ingangen op (editor, he).

Voor mij is 't een van m'n beste aankopen geweest. Je kunt je er vrijwel geen buil aan vallen tenzij je een van die mensen bent die "een synth voor dance" recht uit de doos wil hebben, inclusief 3 gegarandeerde tophits.

Re: Re: Is het wat voor mij? Die Clavia Micro Modular? Wil ie ook knallen?

Re: Re: Is het wat voor mij? Die Clavia Micro Modular? Wil ie ook knallen?

Origineel geplaatst door Yoozer
Voor mij is 't een van m'n beste aankopen geweest. Je kunt je er vrijwel geen buil aan vallen tenzij je een van die mensen bent die "een synth voor dance" recht uit de doos wil hebben, inclusief 3 gegarandeerde tophits.

man, wat denk je van mij? dan wil ik toch geen microMODULAR! ;)

ik ben erg erg tevreden met jullie antwoorden en blijf erop terug komen dat ik dit een geweldig goed (eigenlijk nog veel beter) forum vind. Als ik zo al die antwoorden krijg, dan bekruipt mij een schuldgevoel omdat jullie allemaal gewoon gratis mij een daling van mijn maandbudget in mijn hoofd praten.;)

Ik ga spoedig een Clavia Micro Modular kopen.

Dank u
:slotje:

Origineel geplaatst door technomauriesje
Maar die scheuren weer wel :W

De Alpha's wel... de 106 vind ik niet zozeer scheuren, die is nog vrij mild, om over het liefste Junootje in de serie (de 60) maar helemaal te zwijgen. Die is lekker rond en warm!

idd jongens 8) de alpha...

naar mijn mening kan de 106 ook behooooorlijk scheuren, geef m maar 5 minuten aan mij....en een scheursound komt ten gehore...8~

RezonatoR : om jezelf alvast lekker te maken zou ik (zolang je 't ding nog niet hebt) de editor scoren - www.clavia.se - kun je gelijk al beginnen met het bouwen van patches. Het zal even wennen zijn in het begin - maar er geldt - kijk naar een paar andere patches, volg de kabels, en GO! Er zijn zat mensen die op hun werk even spelen met de Editor om dan thuis de patches uit te proberen ;).

deze maar ff omhoog geschopt, zit met een dilemma...wat te doen? ik wou voor een nord rack 2 gaan, omdat m'n virus rack toch net niet rauw genoeg is..prima voor bijgeluidjes enzo maar een echte keiharde hardcorelead krijg ik er maar niet uit...nu zit ik te twijfelen...nord rack 2 of MM? van de nord rack lijkt me de hands on approach heel erg relaxed, plus 4 parts multitimbraal...de MM is monotimbraal en daarbij heb ik eigenlijk een hekel aan editten op de pc, maarrr als ik zo zie wat de mogelijkheden zijn kun je wel nog veel en veel verder gaan met die MM, wat erg aantrekkelijk is plus het prijsverschil wat voor een arme student als ik ook niet gering is...damn dilemma's :(

En van mij ook nog een vraagje: is het ding ook leuk als je vooral een preset gebruiker bent? Dus bv eenmalig moeite doen om uit de duizende sounds op internet een mooie selectie maken en verder alleen als preset doos gebruiken?

Grtz,
Jeroen

Origineel geplaatst door Jeroen
En van mij ook nog een vraagje: is het ding ook leuk als je vooral een preset gebruiker bent? Dus bv eenmalig moeite doen om uit de duizende sounds op internet een mooie selectie maken en verder alleen als preset doos gebruiken?

Grtz,
Jeroen

Je zou hem als presetdoos kunnen gebruiken, geluiden genoeg te vinden.
Het is echter wel verslavend om zelf patches te bouwen. Als je je er een beetje in verdiept, dan is het echt te gek om je eigen geluid te ontwerpen.

Nu weet ik natuurlijk niet hoe precies al die geluidjes in de dance moeten klinken, maar het grote verschil tussen de NordLeads and de MicroModular is de Unison. Als je die niet nodig hebt, dan kan je gerust voor de Micro gaan. Het Chorus module maakt niet hetzelfde geluid als de Unison op de Leads.

Een ander nadeel is de beperkt aantal knoppen. De Lead heeft ze allemaal, de Micro heeft er slechts drie en één drukknop, al kan je er wel twee van maken. Werken met Morphs is dan een goede oplossing.

Nadeel van de Lead is natuurlijk de vaste structuur. Wat ruigheid betreft, de Micro heeft dat mooie Digitizer module. Maar het belangrijkste zijn wel de mogelijkheden, dankzij de modulaire opbouw. Zo kan je bij de Micro (en Modular) geluiden door middel van mixers bewerken. Wat een grappig effect oplevert is een Osc door een Filter met een zeer hoge resonantie te sturen en dat signaal weer mixen met het geïnverteerde Osc signaal... wat hou je dan over? Alleen de resonantie. Nog leuker wordt het effect als je vervolgens een suboctaaf erbij mixed. Let dat wel op dat je de resonantie ook in sterkte kan regelen, via die mixer... En als je dan een tweede Filter met een andere resonantie... Bijna grenzenloos.

Het grootste nadeel is dat je nachten lang zit te Patchen!

Is de Micro nog wel te koop?
De importeur heeft ze niet meer.

Wout

MM is een geweldig beestje! ook natuurlijk te gebruiken als preset-slingeraar (download naar hartelust van het inet) of als effect-box voor je andere synths ed......de bouw-kwaliteit is ook erg goed, metalen behuizing ed, wel jammer van de externe adapter..... afgelopen zaterdag nog anthony rother live gezien, gebruikt een micromodular ook to the extreme..vooral voor vocoding maar ook voor drums en effecten..erg vet

Clavia is de shit!
'k heb al hele wrede vocoder-pads gebouwd in het ding. Als je wacht tot de G2 begint te verkopen dan pluk je voor een lekker bedrag je een grote nord modular van een veilingsite. dan heb je 4 slots (=4 modulars), 2 in, 4 out, 18 draaiknoppen ('k heb een patch gebouwd zodat je de modular ook als 18 knobs midi controller kunt gebruiken).

Je kunt het ding ook als insert effect gebruiken, een filterbank bijvoorbeeld die ook realtime kan resamplen van 56kHz tot 100Hz. Ringmodulatie erop ofzo met een aparte synthlijn als modulatie. Daaaag sherman! Misschien is ie niet analoog maar door je filter signaal terug te koppelen en noise oscs te gebruiken kun je ranzige klanken krijgen.

Als je de kans krijg koop dan een grote modular joh! (met alle respect voor zaken als budget, ruimte en eigen wil ;))

-C-

Back