3 mix,versterk etc vraagjes

synthmann

Ouwe rot
3 vraagjes met betrekking tot mixen enzo.

de situatie: ik heb een samson servo 170 eindversterker (max. 2 x 85 W continu (RMS)) in combinatie met spirit Absolute Zero monitors (95 W max. continu input power RMS) en een Spirit Folio SX mengtafel. (en een losse philips cd 723 cd speler, voor vraag 3)

vraag 1: Mijn eindversterker heb ik eigenlijk altijd voor 75% open staan en het volume regel ik met de mengtafel.

Hoe hebben anderen dit? is het geluidtechnisch misschien beter de eindversterker altijd vol open te hebben of juist op 50%?? wat is aan te bevelen?

vraag 2: Verder heeft die spirit mixer 2 stereo tulp ingangen zonder equalizer of fader die meteen "zeg maar; source direct" naar de sub of mix gaan. Hier heb ik een losse cd speler op aangesloten. Die tulp inputs zijn echter linke soep want als je die een beetje opendraait hoef je de masterfader niet ver meer open te schuiven om de versterker aan het clippen te krijgen. (ivm vraag 3, ook als cd speler op 6 staat vliegen decibellen je om de oren). Staan die inputs zo hard intern in de mixer of hoe werkt dat?

vraag 3: die losse cd speler zit gewoon via analoge tulp uitgangen op die tulp ingangen van de mixer. Maar als ik de cd speler op een gewoon kanaal zet en met PFL het ingangssignaal meet wordt het kanaal zwaar overstuurd door het signaal van de cd speler. Het volume van de cd speler moet ik (range 0-20) van 20 naar 6 terugschroeven om een normaal ingangssignaal te krijgen! Als die cd speler aan en uit is geweest staat ie standaard weer op 20. Betekent dit dat als ik deze cd speler aan een normale huis tuin en keuken audio versterker zou hangen hij die versterker ook zou oversturen of is het uitgangssignaal van die cd speler dan wel goed op 20?

Antwoord op vraag 1 :

Ik heb zelf mijn versterker wisselend staan, maar volgens mij is 75% prima, 100% zou ik niet doen, dan is de kans op te veel herrie te groot als je er wat in stuurt wat niet zou moeten. Met 75% kan je nooit problemen hebben mits je versterker en monitors op elkaar zijn afgestemd.

op de andere vragen heb ik geen antwoord.

Theorie vs. Praktijk

Theorie vs. Praktijk

Eigenlijk is het heel simpel..

Eindversterkers horen helemaal geen volumeknop te hebben.. die moeten altijd op 10 ( 0dB ) staan. Zo zijn ze in geintegreerde (huiskamer) versterkers ook geconfigureerd.. je volumeknop bedient slechts de voorversterker.

En daar kan het nou net mis gaan. Niet iedere mengtafel is ideaal als voorversterker. Let ontzettend goed op of je versterker ingesteld staat op gebalanceerd of ongebalanceerd ingangssignaal, dat scheelt 14 dB(!!) en dat kan het verschil zijn tussen monitors heel of monitors kapot (zelfde geldt voor je amp in zekere zin).

Zelf heb ik een Bryston eindtrap, die je helemaal geen keuze laat omdat er slechts een aan/uit knop opzit. De Mackie 1604 mixer functioneert prima als voorversterker.. en als ik op 0dB uitstuur.. dan knallen me inderdaad 2 x 150 Watt om de oren.. maar ja, daar kies je voor in je configuratie.

Is je versterker te zwaar voor de toepassing, gebruik dan in ieder geval de headroom van je mixer optimaal.. en stel naar aanleiding daarvan je eindtrap in (of bouw er een voorversterker - 3 kops tapedeck met monitor-knop werkt als een tierelier! - tussen).

Op vraag 3 kan ik alleen maar antwoorden dat er een groot (20 dB verschil normaalgesproken) zit tussen line en mic signalen.. daar zal het euvel wel zitten. Oplossen kan ik het niet voor je.. of je moet een echte line-ingang op je mengtafel gebruiken.

ik gebruik de balanced (jack) inputs van de versterker, daar staat bij +4 dBu en 10 K ohm Bij de unbalanced inputs (tulp) staan overigens dezelde waarden.

de handleiding van de versterker zegt "When +4dBu of signal arrives at the input jacks and the Channel input controls (de volumeknoppen op de versterker) are set to their "MAX" position, the servo amplifier delivers full power output". en zegt verder "the Servo accept input levels of any strenght but needs at least +4dBu to get maximum power".

en verder dat voor de beste signaal ruis verhouding de knoppen het beste vol open kunnen staan.

de phono inputs op de mixer waar die cd speler ingaat zijn ongebalanceerd volgens de handleiding.

mijn monitors werken overigens op 8 ohm en de versterker levert minder vermogen bij 8 dan bij 4 ohm.

Back