Moog Werkstatt gate in mod

Hevige

5$ Soundsystem
Beste Synthforummers,

wellicht kunnen jullie me helpen met het volgende:

Sinds een paar maandjes heb een Moog Werkstatt.
Het is een monofone synth met de echte 'moog-sound' (o.a. ladderfilter) en erg leuk om klankgewijs mee te experimenteren omdat de bediening zo eenvoudig is.
Wat ik echter mis is een 'gate in' aansluiting!
Er zijn (blijkbaar vrij eenvoudige) mods bekend om zelf een 'gate in' in de werkstatt te knutselen, maar ik ben echt helemaal niet handig met een soldeerbout en weerstandjes enzo. :erm: Weten jullie een adresje waar men tegen betaling mijn werkstatt wil ombouwen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Beste Marc,

natuurlijk heb ik die manuals gelezen!
Er zijn echter twee zaken die ervoor zorgen dat dit niet lukt:
- Er moet een behoorlijke stroom op de gate out worden gezet om de gate op deze manier te openen en dat kan niet met de (arturia) beatstep die ik daarvoor gebruik.
- Als je op die manier de gate stuurt blijft het een aan/uit, waarbij de EG niet te gebruiken is (en ik dus niet met de Attack en Decay kan spelen om mooie variaties te maken.

Die tweede link die je stuurde had ik dus ook gezien, maar ik zou niet weten hoe ik daar aan moet beginnen (en heb daar niet de benodigde finesse voor (en te dikke vingers))....

De gate input via de header aansluiting heeft een impedantie van 100K. De gate - +5V.b Da's dus een stroom van niks.
Maar, mischien bedoel je wat anders.
De beatstep produceert waarschijnlijk een Trigger puls en geen GATE?.
Met een triggerpuls kan je de Attack niet gebruiken omdat die puls immers te kort is.
Daar zou je dan iets tussen moeten zetten die de puls verlengd maar dat heeft ook z'n bezwaren.

Hier is iemand die beschrijft wat ik bedoel:
"Well I've got good news and bad news...

First the Werkstatt gate out does function as a gate in. I sucessfuly opened it with voltages from 1.25 to 5 volts. This was direct from a power supply capable of 1 amp of current.

I did use that Zener diode circuit I referenced to tame the Beatstep's near 8 volt signal.The bad news is that it appears that the Beatstep's gate out just doesn't have enough current to open the gate. I even lowered the resistor in hopes of allowing more current through. A quick Google search showed several people with gates that refused to open with the Beatstep. No mention of current though...

Maybe someone from Moog can tell use what the gate is looking for. In the meantime, I'm going to look at increasing the current with a transistor or using the Beatstep to control a switched voltage source to feed the gate."

Op dit moment heb ik de gate out op mijn beatstep gekoppeld aan de VCA in op de werkstatt.
De sequence die ik afspeel op de beatstep komt niet langs de EG.

Ik heb inmiddels op mijn werk een collega gevonden die me wil helpen met de aanpassingen om een echte gate in te maken!

Je kan op de GATE ouput natuurlijk geen ouputsignaal aansluiten. Dat veroorzaakt kortsluiting. En als er maar liefst 1Amp laat lopen betekent dat dat je ze zaak aan het opblazen bent.

Als je naar het schema kijkt, is het heel simpel:

Als je een GATE in wil wilt aansluiten op een GATE out van een ander apparaat, dan met de interne GATE wel losgekoppeld worden.

Een andere mogelijkheid is met twee diodes de interne GATE met die van een externe GATE samen te voegen.

Back