Elektron Analog Four Keys te leen?

Jeroen

Music!
Guys,

Ik twijfel of een A4 Keys iets voor mij is. Ik vind de Youtube video's geweldig klinken, maar ik heb me al eerder gebrand aan de leerdrempel van Elektron (ik heb mijn Octatrack uiteindelijk uit frustratie weggedaan). Dus vandaar mijn vraag:

Is er iemand in de buurt van Utrecht waarvan ik zijn Elektron A4 Keys een weekendje kan lenen? Ruilen voor een weekend kan ook, ik heb bv een Korg MS20 te leen.

Is bestellen en testen geen optie? Dan kan je rustig checken of het iets voor jou is...bij Thomann en Bax kan je volgens mij gewoon retour sturen als het product niet aan je verwachtingen voldoet

Thanks guys. Misschien moet ik hem maar tweedehands kopen. Als ik een goede deal heb, en hij bevalt niet, kan ik hem altijd met weinig verlies doorverkopen.

mss kan je beter met iemand mee kijken die er een heeft ipv er gelijk een willen lenen voor een weekend. In 1 weekend krijg je toch nog niet veel onder de knie. Als ik op basis van mn eerste weekend had moeten beslissen over mn Maschine had ik hem door het raam naar buiten gegooid :)

of lenen van iemand die er een 2 de hands te koop heeft. Dan heeft die verkoper een mogelijke koper :)

De leerdrempel is 1 ding, maar de manier van werken moet ook bij je passen. De leerdrempel heb ik overwonnen, maar zelfs toen ik doorhad hoe en waar alles zat vond ik het nog steeds niet écht een fijn apparaat om mee te werken en heb ik hem weggedaan. En dat kun je inderdaad niet in een weekend bepalen. Tweedehands kopen lijkt me dan ook inderdaad de beste optie, je ziet ze alleen niet heel veel tweedehands geloof ik. De A4 zie je veel vaker.

Thanks guys. Zoals gezegd wordt ik altijd geirriteerd door de Elektron wijze Misschien moet ik hem dan maar tweedehands kopen, en het een paar weken tijd geven.

Ik heb net een AK en vond de learning curve wel meevallen, binnen een paar uur eigenlijk wel het meeste door. Echt een inspirerend apparaat! De octatrack is een geval appart heb ik begrepen. In combinatie met overbridge is het allemaal heel snel te begrijpen.
Moet er wel bij vermelden dat ik de sequencer voor sketches gebruik en verder alles doe met Logic.

Erg fijn is dat je een "kit" (4 track toewijzingen, complete sounds, fx instellingen, cv instellingen) via sysex kunt dumpen en daarmee heel fijn total recall hebt. De sync functie van overbridge werkt anders (voor mij te veel handelingen).

Ik zie over Elektron altijd erg veel opmerkingen over de leerdrempel/leercurve e.d. en ik vind dat persoonlijk (mijn mening dus, niet meteen reageren :)) echt vooral van toepassing op de Machinedrum, Monomachine en Octatrack. In deze apparaten zit veel complexe functionaliteit die vaak afwijkt van wat men gewend is in andere beschikbare apparaten en wat absoluut een leercurve met zich meebrengt.

De A4|K/AR is een kwestie van even ontdekken hoe de verwachte functionaliteit te benaderen is (kwestie van een 2 of 3 tal toetsen combi's vinden) en daarna is het gewoon een synth of een drumcomputer met oscillators, filters. envelopes. etc. Uiteraard moet je even ontdekken hoe de sequencer werkt maar dit geldt voor elke synthesizer met een sequencer (Dave Smith, Moog, etc) en de Elektron sequencer is wat mij betreft aanzienlijk gebruiks vriendelijker dan de sequencer op de meeste andere apparaten.

Naar mijn mening kun je in een uur of 2 prima uitvinden of een A4/AK iets voor je is op gebied van zowel klank als workflow.

Maar goed, dit toont verschil van mening toont alleen maar aan hoe subjectief iets dergelijks is en hoe belangrijk het is om een apparaat zelf te ervaren. En dus: vooral niet alleen uit gaan van ervaringen en meningen van een ander. :)

Back