master channel volume vraag

Ligt er aan waar de clipping ontstaat denk ik. Als je clipping hebt op een track door dat je iets te hard hebt opgenomen of dat je een plugin te veel dB's boost kan je dat niet recht trekken met je master. Volgens mij wordt dat Gain-staging genoemd. Best veel over te vinden/lezen.

Ligt er aan of het een hard of software mixer is...

Op een hardware mixer wel ja. Software laat zich niet zo mooi oversturen... Daarom eerst de vraag waar het betrekking op heeft.

is er een verschil tussen je mix zo maken dat er geen clipping is met het master volume op '0' of het master volume wat terugschroeven bv naar bv '-4' om zo geen clipping te hebben?

Bedoel je met die '0' en '-4' de stand van jouw masterfaders of de aangegeven levels op de meters?
En in het laatste geval; zijn het dBFS meters of PPM/VU meters?

Ik snap het punt eigenlijk niet. Waarom zou je fader van de master channel naar beneden willen halen als je achteraf nog een master moet doen?

Het doel van een veilig recording level hebben lijkt me toch vrij simpel. Reserve in de headroom.. :)
Stel, dat je net dat chemische moment hebt dat je 'n melodie of wat drums speelt.. of die ene mix maakt (inclusief fades en fx opengooien) en in een take helemaal goed is... maar dat er dan net een kleine passage clipt.. dan kun je em wel weer over doen, maar is de spontaniteit er vaak vanaf en krijg je em nooit meer zoals die ene take.. (bv he...)

Het is wel zo dat de Noisefloor wat hoger ligt als je zachter opneemt.. aangezien je de opname later gaat normalisen en alles versterkt (dus ook de ruis..)
Maar dan hebben we het wel over een heel dynamisch iets. Bv een akoestische gitaar die met subtiel tokkelen begint en later uitbouwt naar powercords. :D
Bij 16 bits is het dynamisch bereik ook iets minder.. als je dan achteraf nog 40% moet normalisen is het niet aan te raden, maar bij 24 of 32 bit float ga je daar weinig last van hebben :)

Ok, interessant. Ik ben geen pro maar mijn werkwijze levert goede resultaten op.
Ik neem elk instrument nagenoeg to 0 dB op. Daarna zet ik het spoor zachter en begin aan de volgende take.
Bij elkaar wordt het al snel weer richting de 0 maar door daar zorgvuldig naar te luisteren en kijken ( digitale vervorming is afschuwelijk maar soms net niet te horen als het een beetje over de rand is). Doordat je elk spoor zo opneemt kan je elk spoor heel helder krijgen zonder te knallen. Daarna zet ik een mix meestal de gain rond de -2 dB en dan blijft alles binnen de perken. Het is een beetje een mix van ervaring in het analoge tijdperk en daarna vanaf de Atari Falcon en Sony PCM met digitaal.

gewoon elke track wat minder hard opnemen, of je kanaal fader zachter zetten. Al die kanalen tellen gewoon op. waarom zou je de mix bus in het rood duwen?

Als je je fader van je master naar beneden haalt, terwijl hij toch clipt krijg je zo'n mix.. Wil je echt niet zie plaatje. Clipping verhelp je zeker niet door een fader omlaag te helpen. Heeft geen enkel zin.. Het enige wat je daarmee bereikt is dat je nog minder headroom krijgt. Faders van vst outputs naar beneden halen/eq'ing is de manier hoe je moet werken.

Attachments

• Schermafbeelding 2016-02-07 om 19.28.53.png
    Schermafbeelding 2016-02-07 om 19.28.53.png
    112,6 KB · Bekeken: 114
Laatst gewijzigd:
Als je op 24 bit opneemt (en waarom zou je dat niet doen?) Gemiddeld level rond de -18dbfs en pieken tot de -12dbfs. Als je clipt op je masterbus heb je ergens anders in je mix een probleem dat je moet oplossen.

de losse kanalen clippen niet, het gaat om het master kanaal in ableton

af en toe ging ie een beetje in t rood, dus ik denk dan trek ik t volume op het master kanaal een beetje naar beneden

als je hele mix net iets te hard is kan je dat zo netjes oplossen of niet?

Nee..
Zoals al gezegd, je moet de inputs voor het op de master komt al naar omlaag brengen..
Vergeet niet dat alles wordt opgeteld op de eindfader.

Als een bus vol is dan clipt ie, fader naar beneden trekken helpt niet.

Zoals Arv net schrijft,"Vergeet niet dat alles wordt opgeteld op de eindfader"

Back