Hier heb ik VIA VIA een houten synth gekregen, het gaat hier om een licht verroeste Italiaanse JEN SX1000 die
volgens de vorige eigenaar kapot was. (Italo Disco bak?)
Hij was idd kapot, maar een vriend van mij in de buurt die nogal een electronica-Wizzkid is, heeft em op een paar ogenblikken weer dansklaar gemaakt
Een paar standaard IC's in kapot en her en der valse contacten. Ik had reeds als voorbereiding alle oppervlakkige kleine roestrozijntjes erafgedaan met wat natte reinigingsdoekjes (nee niet de die waar je je
mee afveegt, hehe) en dan alle potmeters mechanisch en electronisch doorgespoten met een flink stuk keukenrolpapier er telkens onder. Ook de draaiknoppen zelf heb ik allen weer een deftige fastand van het chassis gegeven omdat deze er te dicht bijstonden en met de roest lawaai maakten alsof er zand onder hing!!
Op het klavier waren er ook nog wat krassen met vuil enzo maar die heb ik met een kleine schroevendraaier lichtjes gladgeschraapt en gewaxed, de toetsen zijn echt terug mooi.
Er is nog èèn ietje dat ik graag zou herstellen en dat is de buitenkant. Dat hout zal geen probleem geven, maar het is de ijzeren lichtverroeste bak errond zelf die ik graag zou behandelen.
Ik denk misschien het beste met gewoon alle knoppen eraf en dan vernis erover met de spuitbus, geeft dan terug een donker effect. Ofwel een matte zeer verdunde zwarte verf met een zacht modellenpenseeltje, zodat ik per ongeluk over een witte letter kom deze nog vlug kan wissen.
Iemand ervaring?
Alle tips zijn welkom uiteraard.
Er is ook Kenton voor die bak maar weet niet of ik er zover mee zal gaan, er zijn zelfs voorbeelden van gemodde JEN sx 1000's te vinden en alle schema's etc etc op het net ook.
volgens de vorige eigenaar kapot was. (Italo Disco bak?)
Hij was idd kapot, maar een vriend van mij in de buurt die nogal een electronica-Wizzkid is, heeft em op een paar ogenblikken weer dansklaar gemaakt

Een paar standaard IC's in kapot en her en der valse contacten. Ik had reeds als voorbereiding alle oppervlakkige kleine roestrozijntjes erafgedaan met wat natte reinigingsdoekjes (nee niet de die waar je je
mee afveegt, hehe) en dan alle potmeters mechanisch en electronisch doorgespoten met een flink stuk keukenrolpapier er telkens onder. Ook de draaiknoppen zelf heb ik allen weer een deftige fastand van het chassis gegeven omdat deze er te dicht bijstonden en met de roest lawaai maakten alsof er zand onder hing!!Op het klavier waren er ook nog wat krassen met vuil enzo maar die heb ik met een kleine schroevendraaier lichtjes gladgeschraapt en gewaxed, de toetsen zijn echt terug mooi.
Er is nog èèn ietje dat ik graag zou herstellen en dat is de buitenkant. Dat hout zal geen probleem geven, maar het is de ijzeren lichtverroeste bak errond zelf die ik graag zou behandelen.
Ik denk misschien het beste met gewoon alle knoppen eraf en dan vernis erover met de spuitbus, geeft dan terug een donker effect. Ofwel een matte zeer verdunde zwarte verf met een zacht modellenpenseeltje, zodat ik per ongeluk over een witte letter kom deze nog vlug kan wissen.
Iemand ervaring?
Alle tips zijn welkom uiteraard.
Er is ook Kenton voor die bak maar weet niet of ik er zover mee zal gaan, er zijn zelfs voorbeelden van gemodde JEN sx 1000's te vinden en alle schema's etc etc op het net ook.