Restauratie zolder RETRO-Bak

Prophet

Ouwe rot
Hier heb ik VIA VIA een houten synth gekregen, het gaat hier om een licht verroeste Italiaanse JEN SX1000 die
volgens de vorige eigenaar kapot was. (Italo Disco bak?)

Hij was idd kapot, maar een vriend van mij in de buurt die nogal een electronica-Wizzkid is, heeft em op een paar ogenblikken weer dansklaar gemaakt ;)
Een paar standaard IC's in kapot en her en der valse contacten. Ik had reeds als voorbereiding alle oppervlakkige kleine roestrozijntjes erafgedaan met wat natte reinigingsdoekjes (nee niet de die waar je je :kont: mee afveegt, hehe) en dan alle potmeters mechanisch en electronisch doorgespoten met een flink stuk keukenrolpapier er telkens onder. Ook de draaiknoppen zelf heb ik allen weer een deftige fastand van het chassis gegeven omdat deze er te dicht bijstonden en met de roest lawaai maakten alsof er zand onder hing!!

Op het klavier waren er ook nog wat krassen met vuil enzo maar die heb ik met een kleine schroevendraaier lichtjes gladgeschraapt en gewaxed, de toetsen zijn echt terug mooi.

Er is nog èèn ietje dat ik graag zou herstellen en dat is de buitenkant. Dat hout zal geen probleem geven, maar het is de ijzeren lichtverroeste bak errond zelf die ik graag zou behandelen.
Ik denk misschien het beste met gewoon alle knoppen eraf en dan vernis erover met de spuitbus, geeft dan terug een donker effect. Ofwel een matte zeer verdunde zwarte verf met een zacht modellenpenseeltje, zodat ik per ongeluk over een witte letter kom deze nog vlug kan wissen.

Iemand ervaring?

Alle tips zijn welkom uiteraard.

Er is ook Kenton voor die bak maar weet niet of ik er zover mee zal gaan, er zijn zelfs voorbeelden van gemodde JEN sx 1000's te vinden en alle schema's etc etc op het net ook.

Attachments

• jensx1000.jpg
    jensx1000.jpg
    70,4 KB · Bekeken: 137
thx voor de tip, maar de roest is er eigenlijk al af met detergent gewoon, was ni zooo veel maar wel duidelijk een pantervel geworden. Ik zoek nml een soort deftige kwaliteitsverf die zeer flexible is.

Misschien gewoon maar is riskeren een klein stukje te doen met goedkope brico mat zwart + withe spirit, finishen met vernis mat? of anders gewoon vernis erop?

Ik wou bij deze ook misschien eens wat reacties op het toestel zelf, nog iemand ervaring met dit bakje?

Een tip qua lak, duur is meestal beter, goekope lak is meestal rommel. Ik ben niet bekend met lakken voor metaal, maar ik zou eens kijken naar autolakken, qua merken, Sigma, Sikkens zijn vooraanstaande merken, maar ik weet niet of ze lakken maken voor op metaal.
Let ook op dat je lak tegen temperatuurverschillen kan en liefst krasvast is, ga niet aan de gang met hoogglans maar zijdeglans.
Mat komt op mij over als dof, maar ik kan er naast zitten.
Als je de hele plaat gaat lakken (over tekst etc heen) dan zou ik het materiaal opschuren en dan met staalwol (heel fijne soort '0') polijsten, daarna met goede primer en grondverf met goed vullende eigenschappen aan de slag gaan.
En tenslotte lakken, werk goed stofvrij, stof is een grote vijand van lak. Of, laat hem gewoon spuiten, jammer van de opdruk maar wel gegarandeerd goed resultaat. succes.

Origineel geplaatst door dextron
Een tip qua lak, duur is meestal beter, goekope lak is meestal rommel. Ik ben niet bekend met lakken voor metaal, maar ik zou eens kijken naar autolakken, qua merken, Sigma, Sikkens zijn vooraanstaande merken, maar ik weet niet of ze lakken maken voor op metaal.
Let ook op dat je lak tegen temperatuurverschillen kan en liefst krasvast is, ga niet aan de gang met hoogglans maar zijdeglans.
Mat komt op mij over als dof, maar ik kan er naast zitten.
Als je de hele plaat gaat lakken (over tekst etc heen) dan zou ik het materiaal opschuren en dan met staalwol (heel fijne soort '0') polijsten, daarna met goede primer en grondverf met goed vullende eigenschappen aan de slag gaan.
En tenslotte lakken, werk goed stofvrij, stof is een grote vijand van lak. Of, laat hem gewoon spuiten, jammer van de opdruk maar wel gegarandeerd goed resultaat. succes.

Ja wat betreft de lak mag ik niet besparen geloof, daar heb je een punt.
Maar ik had idd graag de originele opschrift bewaard en daar zal wat monikkenwerk aan te pas komen vrees ik.
Ik zou het maar doen voor de sport, ook eens iets gerestaureerd te hebben, niet om er achteraf veel geld voor te vragen want het is geen cultbak ofzo. Wel een zot geluid.

De jen is moeilijk zelf te voorzien van cv/gate omdat de oscilator een soort van orgel oscilator is
De kenton kit vervangt de oscilator door een nieuwe, maar ik ben bang dat die kit niet meer leverbaar is

Ik heb een veroeste TR-808, die heb ik goed schoongemaakt en vervolgens met plasticspray ingespoten. Dit spul wordt gemaakt door kontakt chemie, ja die van die potmeterschoonmaakrommel, het stinkt vreselijk maar het resultaat is ok. Je moet dan wel het frontpanneel losmaken van je synth want dat spul moet er niet in komen. Je kan ook lakken kopen waar polyurethaan in zit, dat is erg sterk en een beetje flexibel, misschien hebben ze dat tegenwoordig ook wel als transparante lak.

Origineel geplaatst door Twiki
Ik heb een veroeste TR-808, die heb ik goed schoongemaakt en vervolgens met plasticspray ingespoten. Dit spul wordt gemaakt door kontakt chemie, ja die van die potmeterschoonmaakrommel, het stinkt vreselijk maar het resultaat is ok. Je moet dan wel het frontpanneel losmaken van je synth want dat spul moet er niet in komen. Je kan ook lakken kopen waar polyurethaan in zit, dat is erg sterk en een beetje flexibel, misschien hebben ze dat tegenwoordig ook wel als transparante lak.

Nice verf tips !

Dat van die kenton met die OSC vervangtoestand, was dat niet die kit met die rechtreekse MIDI poort(en)?
Ik dacht da di cv/gate filter kit nog wel leverbaar was volgens hun info, wel 170 euro als zij de componenten pre solderen op de kit...ni goedkoop hè?

Origineel geplaatst door mono-poly
Komt omdat heel de oscilator vervangen word die prijs
Ik heb het zelf ook laten doen bij mijn jen
Die me maatje nu heeft :)

Is die bak nou echt bruikbaar of is het de investering niet echt waard volgens jouw ervaring?

Lijkt me wel een paar nette leads te kunnen en ook wat zotte efectjes mee te doen, basstunes is voor hem misschien wat te plat denk ik, niet?
White & Pink noise ook, mmm..

Back