functioneel gezien niet veel opgeschoten sinds het laatste bericht. Qua ontwikkeling wel enigzins. In de software zaten fouten die niet opvielen bij een enkele chip. Nu met meer viel op dat de ingangen met de uitgangen verwisseld waren. Er wordt geen richting gespecificeerd, in de documentatie staat ook ingang/uitgang dus je mag ze verwisselen. Ik had het daarom niet zo snel gevonden wat het probleem was. De volgorde van de chips aansturen was ook niet goed. Waar ik het meest mee zat was de grote hoeveelheid testpunten die ik handmatig moest aflopen. Een 16x16 chip heeft 256 schakelingen die op hun stand moeten worden getest. De chips zijn regelmatig verkeerd aangesloten of anderzijds verkeerd behandeld tijdens de ontwikkeling, soms doen ze het direct daarna nog wel maar enige tijd daarna niet meer.
Ik had wel een tijd al de wens dit testen te automatiseren maar dat kost ook tijd en een duidelijke visie. De netwerk technologie zoals ik het hiervoor gebruik kent meer toepassingsgebieden waaronder ook electronica testen. Omdat het nu om 6 chips gaat is het zo vervelend en vermoeiend dat ik niet zoveel keus meer had in doorgaan of eerst een testframework maken. Ik ben dus voornamelijk daarmee bezig geweest maar inmiddels wel zover dat het niet meer handmatig hoeft, dat scheelt een berg stress en tijd. In de software en bedrading kan ik niets fout ontdekken, daarom nu eerst alle chips controleren of ze wel goed zijn nog. Ongeveer de helft van de signalen volgt nu het juiste pad en komt bij de juiste uitgang eruit nu. Ik dacht ook even dat ik er al was toen de eerste paar paden goed waren maar niet dus, bummer.
Ik zet dus 1 stroom van de arduino op 1 chip ingang en verbind alle uitgangen van die chip op de ingangen van een andere. Zo kan je met code in een loop op alle ingangen van chip 2 een voor een stroom zetten. De uitangen van chip 2 worden op de analog read van de arduino gezet zodat die kan controleren of ergens stroom op staat of niet. Zo kan ik voorprogrammeren op welke uitgang ik stroom verwacht, als dat klopt dan is de test goed verlopen. Zo kan in seconden de chip getest worden. Precies zo kan 1 netwerk de andere testen of andere electronica. Input geven en verwachte output meten. Maar je moet dus eerst wel 1 goed werkende hebben wat nog niet zover is. Eerst nu dus de individuele chips testen, ik hoop eigenlijk dat het aan de chips ligt omdat ik anders even niet weet waaraan het dan wel ligt.
Btw als gevolg van het bezig zijn met de analog read kwam ik wel weer op een mooie toepassig van de arduino. Omdat je ook 1 signaal naar meerdere uitgangen kan sturen, kun je de arduino als osciloscope gebruiken om signalen te kunnen zien. Je hoeft alleen niet meer handmatig de probes aan te sluiten, in de software kun je elk punt naar een analog read sturen. Ik moet nog wel wat code maken zodat het in een grafiek zichtbaar wordt.
En de conectoren zijn binnen. Ik heb gelijk een 32 netwerk gemaakt, het ziet er netter uit maar vooral belangrijk is dat het zo veel sneller gaat met aansluiten.