Melodiën maken

bamikroket

Nieuwkomer
hallo,

kan iemand mij tips geven hoe ik het best melodieën kan maken. wat uitleg over de synth zal ook er fijn. alle tips zijn welkom!

Last edited by a moderator:
Tja, hoe maak je een melodie...? Het technische antwoord is denk ik: door verschillende noten na elkaar te spelen. Maar ik vraag me af of dit is wat je bedoelt. Misschien kun je je vraag op een andere manier stellen zodat wat duidelijker wordt wat je precies wilt weten?

En uitleg over welke synth?

grappige vraag.
je kan ook zonder synth melodiën maken door te fluiten bijvoorbeeld.
en dan evt. naspelen op je keyboard

..of als je niet keyboard kan spelen kan je via MIDI je melodieën tekenen, of copy-pasten in een sequencer

Wat goed kan helpen is om als young cub wat melodieën na te spelen, of 'ouderwets' vanuit een boekje te spelen. Naarmate je dat meer doet zul je er meer gevoel voor krijgen, en zul je gemeenschappelijke kenmerken gaan ontdekken, structuren gaan herkennen en er 'gevoel' voor ontwikkelen. Met name de wat meer klassieke stukken zullen enorm veel inzicht verschaffen, zelfs wanneer je er alleen maar naar luistert. Logisch; moderne muziek vindt voor een goed deel zijn oorsprong in klassieke muziek.

Sowieso doe je er goed aan om je bekend te maken met toonladders; die geven je goed inzicht in welke noten 'bij elkaar horen' zonder dissonant (onnatuurlijk klinkend) te worden (later kun je juist enorm experimenteren met dissonanten).

Maar als je gewoon een EDM melodie wilt maken, tief dan gewoon wat noten in je piano roll, muzikaal inzicht maakt dan geen zak uit.

Voor melodieen heb je inspiratie nodig, inspiratie kun je oa verkrijgen uit akkoorden en timing daarvan.

Klop eens 2 of 3 akkoorden achter elkaar in en kijk wat je er bij kan verzinnen.
Eventueel haal je daarna de akkoorden weer weg als je ze verder niet horen wil.

Vooral veel muziek luisteren, en dan bedoel ik niet wat het halve volk de hele dag doet via de radio etc.. maar écht luisteren.
En naspelen van tunes die je leuk vindt.

Mensen zijn wat ze zijn voor een groot deel doordat ze patronen goed kunnen herkennen. Doe daar je voordeel mee ;)

Veel apps en misschien nu ook wel hardware synths en midi controllers hebben een scale functie, dan speel je alleen de juiste noten binnen een toonschaal, b.v. Garageband op de Ipad.

Dan is toonsoort nog belangrijk (CDEFGAB), en welke scale (major,minor, mixolydian, pentatonisch minor, blues, etc) je kiest, voor de sfeer en het gevoel.

En dan zijn de akkoorden nog belangrijk, je kan noten buiten de scale spelen, als deze noten in het akkoord zitten dat je op dat moment hoort (maar dat kan dan weer niet als je een scale functie gebruikt).

Maar wat je dan gaat spelen voor melodie, dat is dan vooral je eigen muzikaliteit, of het gebrek hieraan...

En nog iets, je kan dus de akkoorden spelen in b.v. een major scale, en hier dan overheen soleren in b.v. pentatonisch minor. Even puzzelen welke combinatie werkt, het is ook allemaal niet zo strikt, elke combinatie van noten is vast wel 1 of andere scale, ook als het niet goed lijkt te klinken. Regel is ook, als het goed klinkt, maar niet klopt, dan is het toch goed.

Ik heb op de Ipad de app Music Tool, die geeft aan welke akkoorden en noten in een scale zitten.

Back