Oproep vangelis..!?

Unic

El Musica
Hallo!!!

Zijn er toevallig lieden hier die vangelis achtige muziek maken of kunnen maken? Ik vind dat namelijk heerlijke muziek en zou graag muziek in die richting horen maar dan van mede forummers. Dus als je zoiets hebt post het hier dan alstuuuuu!!

Ik ben nu zelf met iets bezig wat wel redelijk die richting in gaat, en zou dus graag willen vergelijken waar jullie mee komen. Kan nog wel een weekje duren, want ik moet nog een beetje pielen:)

alvast bedankt!!

ZIE OOK HIER!!

Laatst gewijzigd:
Als ik Vangelis zie staan, dan gaat m'n bloed steeds een beetje sneller stromen ... m.a.w. aan mij heb je een grote Vangelisfanaat ;) .

Ik ga nu niet beweren dat ik even goed ben dan de man in kwestie, want dat kan niet. Toch zijn er dikwijls invloeden van hem in m'n muziek terug te vinden. Voorlopig kan ik nog niets posten omdat ik nog geen mp3's heb (heb thuis geen PC), maar na het weekend zou ik deze wel moeten hebben. Dan ga ik gelijk proberen posten.

Wat gebruik je eigenlijk voor materiaal om in de buurt van Vangelis z'n klanken te komen?

En even ter info: er zitten hier nog meer Vangelisfreaks, hoor ... ze zullen nog wel van zich laten horen.

:doei:

tering das wel een hele snelle reactie:D !!

Over mijn gear, hehehe ik denk dat ik zo'n 1% heb van wat Vangelis heeft, rebirth, roland d70, yamaha hs7, goldwave voor wat effecten. Ik heb al eens een nummer gepost waar ik vangelis achtige reacties op kreeg. Das best knap met mijn gear:D hehehe

Ik ben nu iets aan het maken wat richting de oudere sound van hem gaat. Nu nog hopen dat het resultaat wat wordt.

Tja, ik heb ook maar een heel klein deel van wat Vangelis heeft, maar dat wil daarom niet zeggen dat je de sfeer van z'n songs niet kan oproepen. Ik lees trouwens dat je een D70 hebt. Ik heb zelf een D20 en ik gebruik die vaak voor z'n bassen en de stringpads van z'n nummer begin jaren 80. Ook de pauken en hobo kan je heel goed gebruiken als je ze tweaked.

Gebruik je dan ook samples van koren? En zo ja, waar haal je ze uit? Ik heb zelf een aantal samples op de W30 en SY99, maar die typische koorklanken van Vangelis behoren daar niet toe (dan heb ik het niet over de echte koren die de man z'n werk ondersteunen).

Ik moet wel zeggen dat ik hem niet probeer na te spelen (het heiligdom mog niet aangeraakt worden ;) ), maar dat ik eigen nummers creëer die bepaalde elementen van de man z'n muziek bevatten. Soms kan je dit waarnemen doorheen het ganse nummer en soms enkel maar op het einde of zo.

Hier nog een groot Vangelis liefhebber.
Vangelis en Jarre zijn voor mij de synthesizer artiesten.

Ik probeer met mijn muziek ook die sfeer te benaderen, hoewel ik niet de arrogantie heb dat dit ook altijd lukt :D
Ik maak hun nummers in principe niet na....hoewel....ben op t moment wel bezig patches te maken waarbij ik bepaalde Vangelis geluiden probeer te reproduceren. Niet om hier nu een nummer mee te maken, maar pesroonlijk ervaar ik dit editen als bijzonder leerzaam.

groet

Tom

Ik heb nog nooit gewerkt met samples van koren of iets dergelijks. Dus dat is eventueel wel het proberen waard!!!!
de d20 en de d70 kan je eigenlijk totaal niet met elkaar vergelijken, de sounds komen er op een geheel andere manier uit heb ik begrepen. OP mijn synth zit niet eens een hobo:D LOL

ik ben nu iets aan het maken wat eigenlijk wel wat van china weg heeft.

Daarnaast kan ik niet echt zeggen dat ik probeer zijn sound na te maken, maar het komt er wel vaak op neer dat het de sfeer van vangelis op roept, vooral als ik een beetje voor mezelf aan het spelen ben.

Maar 1 heel groot verschil is, dat ik bij lange na niet de zuiverheid van zijn geluiden haal. Daar zitten denk ik een aantal apparaatjes achter die ik noot zal kunnen betalen:(

(de muziek van Jarre lukt me in geen geval omdat hij veel meer de andere kant op gaat in zijn muziek)

Zo ... er is nog een liefhebber bijgekomen ;) .

@Unic: Inderdaad, de D70 is niet hetzelfde als de D20, maar ook hij steunt op LA synthese en de geluiden die ik uit de D20 gebruik zijn allemaal pure synthgolfvormen (dus geen PCM) en zouden zeker door de D70 moeten nagemaakt kunnen worden (die hobo is bv een zaagtand en een blokgolf met lage pulsbreedte gemengd).

Qua zuiverheid van de opnames: dat is ook bij mij een probleem ... vooral de ruis dan. Er bestaat hier ook een thread op het forum. Ik weet niet onmiddellijk of die klankkwaliteit per sé door dure randapparatuur moet gemaakt worden, hoor. Je kan ook al wat bereiken met een goede afstelling.

@Tom: Welke geluiden programmeer je dan zoal en op welke keyboards?

Welke Vangelis horen jullie zoal graag ... de man heeft vele stijlen (van jazz over rock tot opera en wat daar allemaal tussenzit). Persoonlijk ben ik meest geïnteresseer in z'n periode tussen 75 en 83 (zeg maar van 'Heaven & Hell' tot 'Private Collections'), maar ook Direct, 1492 en Voices vind ik niet slecht.

Hetgeen me het meeste bevalt is het gevoel dat hij al van in de vroegere jaren in z'n muziek kan leggen. Albedo 0.39 en Heaven &Hell zijn gemaakt in de tijden dat de CS80 nog niet bestond en toch zit er al erg veel gevoel in z'n muziek.

Jullie zullen de site misschien wel kennen, zoniet ga dan maar eens kijken op www.elsew.com. Deze site bevat een schat aan informatie, foto's, video's en linken naar andere interessante sites.

favorieten van mij zijn Albedo 0.39, spiral, direct, maar ook de nieuwere albums zoals Voices en Oceanic kan ik erg waarderen....vooral The city vind ik een mooi album.

De laatste tijd ben ik vooral bezig met experimenteren op de Varios8 (jupiter/juno emulatie) en dan voornamelijk geluiden van Chariots of fire.

Zijn er overigens hier ook andere liefhebers die geyuige zijn geweest van het Eureka concert in Rotterdam in 1991?

groet

Tom

Vind zijn muziek en dan vooral de Soundtracks die hij maakt zeer goed,
hij maakt veel gebruik van Korg synths , als je goed zijn Cd gaat
beluisteren kun je ook de presets horen van de O1/W en de T1 deze zijn
gebruikt in de Soundtrack 1492.
Verder maakt hij veel gebruik van layers , de vangelis sound is
heel herkenbaar en kun je makkelijk namaken ,alleen ik zie het nut
er niet van in..
Na spelen kan iedereen maar je eigen sound maken is veel leuker.

Zijn er overigens hier ook andere liefhebers die geyuige zijn geweest van het Eureka concert in Rotterdam in 1991?

groet

Tom [/B]

Ik heb het ganse ding op video staan ... vond het wel een beetje tegenvallen. Alles stond op tape en Vangelis gooide er enkel wat akkoorden over met de JD800 of KORG T1 (soms een noise generator). Ik had eerder iets verwacht zoals z'n concert in Brussel in 79 of dat van athene ... dat was life :halleluja: .

ik was erbij.....en dat het van een "bandje" kwam was voor mij bijzaak. Hij stond sowieso te ver weg om hem te zien spelen :) .
En ja.....het was een mooie ervaring....was ook zo'n beetje m'n laatste concert dat ik ooit bijwoonde denk ik :D

Origineel geplaatst door Digimod
Vind zijn muziek en dan vooral de Soundtracks die hij maakt zeer goed,
hij maakt veel gebruik van Korg synths , als je goed zijn Cd gaat
beluisteren kun je ook de presets horen van de O1/W en de T1 deze zijn
gebruikt in de Soundtrack 1492.
Verder maakt hij veel gebruik van layers , de vangelis sound is
heel herkenbaar en kun je makkelijk namaken ,alleen ik zie het nut
er niet van in..
Na spelen kan iedereen maar je eigen sound maken is veel leuker.

In 1492 gebruikt hij inderdaad veel van Korg (T1 en T2 en ook de 01/W, klopt), maar ook Kurzweil en Yamaha heeft hij gebruikt ... enfin ... de man z'n gearlist is langer dan een paardestaart (zie spotted gearlist in http://www.elsew.com/data/synths.htm .

Vangelis z'n sound gemakkelijk namaken is nogal vlot gezegd. Ik denk dat je wel geluiden kan namaken die trekken op wat hij gebruikt, maar diezelfde dynamiek er in leggen is heel wat anders. Als je ziet hoe hij een CS80 bespeeld :halleluja: . Ik heb al veel imitaties van de man gehoord, maar geen enkel kon tippen aan het origineel.

Daarom maak ik inderdaad ook m'n eigen composities die soms mijlen ver van Vangelis wegstaan, maar ook soms verdacht dichtbij komen ;)

Heeft er eigenlijk ooit iemand 'Antarctica' gezien (de film dan)? Waanzinnig mooi ... natuurbeelden, honden die vechten om in leven te blijven in een poolwinter. Die prachtige beelden gecombineerd met de machtige muziek gaf mij koude rillingen en tranen in de ogen.

ik maak ambient/new age achtige muziek met idd ook vangelis invloeden. iets wat aardig vangelis is is in de maak :) lekker ff goed gejammed en gelukkig kunnen recoveren na de crash van me disk...

Ik vind To the Unknown man bijvoorbeeld eenfantastisch nummer!!!8~

Ik ben erg nieuwsgierig aan het worden, hoop dat er binnenkort iemand wat post.:)

[/wazignederlands aan]
Ik ben bezig, maar het gaat maar langzaam, omdat dit de eerste keer is dat ik een zo'n soort nummer maak zoals waar ik nu mee bezig ben.
[/wazignederlands uit]

ken alleen z'n bekende werk
vaak van die simpel klinkende doch mooie thema's
ja tis zeker goed alleen de 'replay value' is niet zo hoog

Wat dacht je van de film Blade runner.
De sfeer wordt deels bepaald door de muziek.
Ik heb de CD 'themes' daar staan ze bijna allemaal op.

Verder heb ik al zijn bekende Cd's behalve zijn laatste.
(binnenkort shoppen dus) Geweldige muziek!!:halleluja :halleluja

Om hem even "na te doen of bootsen" valt dus niet mee.
Maar je leert er een hoop mee!!

idd de filmmuziek van vangelis is atijd prima maatwerk, hij kan
met de muziek een prima sfeer maken ...

Zo mensen en nu muziek maken ala Vangelis...

Deze kun je bij tracks plaatsen...

Laatst gewijzigd:
ik heb een keer een kort stukkie gemaakt ala vangelis op de jv-90 met een aangepaste melodie uit een computerspel...twas geloof ik een slechte kwaliteit mp3 maar ik zal 'm ff zoeken
..uuh ok beter dan niets toch :D

Back