gebruik van pedaal om van geluiden te wisselen?

fisfanaat

Stamgast
Wat is jullie ervaring om een pedaal te gebruiken bij optredens om van geluiden te wisselen?

Werkt dit goed bij de:
- KORG TRITON (CLASSIC / LE / TR)
- MO6 / MOX6 / MOXF6

Tijdens optreden gebruik ik geen pc. Hoe kan je met de verschillende synths het beste snel van geluid wisselen op het podium? Welk merk heeft hiervoor welk optie?

Eerlijk gezegd vond ik het altijd zo'n gepuzzel met midiprogramchanges dat ik liever de energie en tijd stopte in klanken maken . Nooit van de grond gekregen om de zaak dmv pedalchanges te organiseren
Wel via computer , per nummer een bidule-preset en dan een berg vst's etc dat wel
Heb gewoon altijd per keyboard presets gewisseld, werkte...
Volgens mij doen de meeste performers dat
Anders eens goed mensen van bandjes, entertainers , bruilofstorkesten etc bestuderen. Vaak is makkelijkste manier ook de meest gangbare
Anders is principe per nummer , via masterkeyboard of externeboxje, programchange nummer geven en dat nummer bij ieder gebruikt keyboard mappen aan de gewenste sounds

Ik zie zowel via een PC als even snel tussendoor snel van preset verwisselen vrij veel.
Met een pedaal zie ik eigenlijk bijna niet (als we pedaal -> PC, PC -> Synths niet meerekenen).

Een PC kan tegenwoordig ook een tablet zijn he? Niet duur, neemt weinig ruimte in, etc.
En met zo'n boek-cover merk je er verder ook niet zoveel van.

Misschien ook eens bij gitaristen kijken ?

Leve de midi-program change!!

Heb 'n tijdje terug 'n midi-foot controller gekocht en nog hard moeten zoeken naar 'n apparaat die naast program change ook çontrol change commando's kan doen.
De meesten doen alleen maar het eerste en nog wat specifieke functies voor het apparaat waar ze origineel bij meegeleverd zijn..

Wil de mijne wel es aan een synth hangen... maar het switchen tussen presets is volgens mij hetgeen waar deze dingen voor zijn bedoeld :) Vaak kun je 'n bank locken en zo vlug switchen.
De genoemde synths zullen beiden wel reageren op 'n program change commando.. heb diverse oudere synths en die reageren hier ook al op.. vaak tot vervelends aan toe..

Ik heb het apparaat hieronder trouwens.. super compact ding. Maar als je alleen iets voor program change zoekt, keuze genoeg volgens mij. :)
http://www.nobels.com/cgi-bin/products/show.pl?e_mf-1

Ik moet mezelf corrigeren (en de edit functie doet het niet hier :-)): als ik het me goed herinner gebruikt Vangelis mixpedalen waarmee hij van de ene klank naar de andere mixt op audioniveau ipv MIDI.

Gaaf :) maar dat zullen idd pedalen zijn die control change commando's zenden.. De TS zoekt naar program change..

Ik scroll net even door de manual van een Behringer foot controller en deze kan, als ik het goed begrijp per preset, naar 5 verschillende midikanalen program change zenden... en daarnaast kun je nog control change functies toewijzen aan de pedalen :)

The Behringer FCB1010 Foot Controller has 100 memory positions to store MIDI controller data for up to 5 separate MIDI devices, and provides a versatile way of sending MIDI signals (via an interface) to any computer software capable of receiving such. It also provides switch functionality in order to control multi-effects and amplifier channels. This lesson will concentrate on is MIDI functions.

Manual:
https://media.music-group.com/media/PLM/data/docs/P0089/FCB1010_P0089_M_EN.pdf

Yamaha's uit de Motif serie hebben hier een mooie master functie voor.
Kan naar 4 verschillende MIDI kanalen program changes verzenden.

Een Behringer FCB-1010 kan dit ook.

Beide opties heb ik in het verleden gebruikt.

Tegenwoordig via een Macbook met Mainstage

Back