Apple laptop voor live gebruik + multitrack recording

jeroentuitd

Stamgast
Hoi,

Ik ben mezelf aan het oriënteren voor een laptop waarmee ik zowel live uit de voeten kan als multitrack opnames kan maken (niet tegelijkertijd). Als ik puur kijk naar de systeemeisen van de software die ik wil gebruiken kom ik er wel uit. Toch zie ik veel verschillen in prijs op de tweedehands markt, en weet ik daarin niet zo goed waar ik op moet letten. Ik heb me met name gericht op Macbook Pro's.

Ik wil deze als volgt gaan gebruiken:

Live:
Apple mainstage 3, eventueel met extra plugins. Gebruik met 2 klavieren redelijk wat layers/splits en effecten. Ik heb een Focusrite saffire pro 26 I/o die mijns inziens als interface zou moeten kunnen functioneren.

Recording:
Ik wil met mijn Presonus Studiolive 24.4.2 op locatie meersporen opnames kunnen maken tot 24 sporen. Het gaat puur om het tracken. Mixen gebeurt in de studio met een andere pc.

Belangrijk is natuurlijk dat het systeem 100% foutloos werkt zonder enige hapering. Zijn er bv bepaalde Macbook generaties die ik bepaald wel of niet zou moeten hebben? (ik zie met name veel 2011 en 2012 modellen aangeboden staan)

Tips en adviezen zijn welkom :)

Je hebt natuurlijk niet 100% kans dat het allemaal blijft werken op het podium. Ik heb niet veel ervaring met laptops op het podium. Heb het 1x gedaan, nooit meer. Zat de hele tijd in de zenuwen oftie het zou houden. Multitracken in de studio doe ik wel en heb weinig last met mijn macbook pro van 2013. Waar je vooral op moet letten is dat hij genoeg werkgeheugen heeft. Die van mij heeft 8 gig, meer kon er niet in, maar er zijn al macbook pro's te koop met 16 gig RAM of zelfs 32 gig RAM (is dat ram? ben geen computernerd) in ieder geval zoveel mogelijk werkgeheugen. Ik heb ook een ssd schijf, is ook wel fijn, is heel snel...

Je hebt natuurlijk niet 100% kans dat het allemaal blijft werken op het podium. Ik heb niet veel ervaring met laptops op het podium. Heb het 1x gedaan, nooit meer. Zat de hele tijd in de zenuwen oftie het zou houden. Multitracken in de studio doe ik wel en heb weinig last met mijn macbook pro van 2013. Waar je vooral op moet letten is dat hij genoeg werkgeheugen heeft. Die van mij heeft 8 gig, meer kon er niet in, maar er zijn al macbook pro's te koop met 16 gig RAM of zelfs 32 gig RAM (is dat ram? ben geen computernerd) in ieder geval zoveel mogelijk werkgeheugen. Ik heb ook een ssd schijf, is ook wel fijn, is heel snel...

32? MBP Retina sowieso geen 32, maar 16

Ik heb geen ervaring met Macbooks live- en multitrack.

Maar over het algemeen geldt wel: hoe nieuwer hoe beter.
Het kan misschien zelfs beter zijn een nieuwere Macbook of Macbook Air te gebruiken dan een oude Macbook Pro.
Mits er genoeg poorten opzitten natuurlijk.

Als je een oudere Macbook Pro hebt, zorg dat er zo veel mogelijk RAM in zit en... stop er een SSD in!
Vooral met multitracken is dat tig keer zo snel. Maar ook opstarten en apps openen gaan flink rapper.

Je kan ook de optical drive uit oudere Macbook Pro's slopen en er een 2e harddrive in zetten.

Grote? Reken daar maar niet op..

Neuh kleine update zeker...

27292118240_c4897c6c02_b.jpg

27496375261_09a0dbb7fe_b.jpg

27292118140_d6ca56fe6c_b.jpg

27292117720_e007c4b6df_b.jpg

27496375441_f72c36a789_b.jpg

27496375841_decd6dc4d5_b.jpg

Ik heb niet de indruk dat ik voor het nieuwste en het beste model zou moeten gaan. Is dat niet wat overdreven voor waar ik het systeem voor wil gebruiken. Als een gebruikt toestel aan de eisen voldoet, waarom dan zoveel meer geld uitgeven aan een gloednieuw exemplaar? Zoals ik nu heb gebreken zijn RAM en SSD belangrijk om te hebben.

Los van whizz-bang keyboard features, was er niet een nieuwe generatie Intel CPUs die stond te wachten in een MacBook gestopt te worden?

In alle eerlijkheid, multi-track recording is stiekem niet zo'n vreselijk intensieve taak waar moderne laptops van in het zweet zouden moeten raken. Reken op ongeveer 1.5MB/s capaciteit per spoor van 24bits 48KHz. Afhankelijk van hoeveel sporen je daadwerkelijk tegelijkertijd trackt moet je zelfs met een wat oudere macbook best hard je best doen om in de problemen te komen daar. Met een SSD erin is het peanuts.

MainStage heb ik een tijdje mee gespeeld, maar het was in combinatie met de plugins die ik er mee wilde gebruiken, niet stabiel genoeg te krijgen voor mij om er een podiumshow op te willen bouwen. Ik ben sindsdien voor live-werk terug naar hardware keyboards. Deze ervaring is wel 4 jaar oud, er kan intussen een hoop verbeterd zijn.

Wat betreft multitrack opnemen: ik gebruik een macbook pro late 2011. Zit (maar) 4gb ram in, en ondertussen wel een SSD. Maar zelfs met de originele schijf (maar 5400 rpm) was multitrack opnemen tot 24 sporen absoluut geen probleem. Nu met die SSD zeker niet.
Multitrack opnemen vergt dus echt niet zoveel van je computer.

Als de nieuwe Macbook Pro uit is komen er meer 2e handsjes op de markt en worden ze ook goedkoper

Je hebt i.i.g. geen dikke videokaart nodig. Dat scheelt al veel. Wil je 13" of 15"? Ik heb de zwaarste 15" van nu, met AMD videokaart. Maar ik gebruik ook zware grafische software. Logic geeft nooit problemen , met niks. Niet alle software kan al je processoren aanspreken . Dan heb je ze, maar je software gebruikt ze niet. Das ook zonde. Bij mij staat de resolutie standaard op 2560 x 1600.... dat is best hoog, maar zo kan ik wel veel kwijt op een scherm.

Logic gebruikt alle cores die ie kan. Ik weet niet of mainstage dat ook kan. Is wat oudere software toch?

Schermformaat is voor mij niet belangrijk. Mainstage 3 werkt standalone zonder logic. En live wil ik de Macbook niet aan hoeven raken en alles via keyboard controller aansturen. Bij recording blijft ook bij record en stop.

Er geldt zeker niet altijd nieuwer is beter. Zijn series geweest die zeker geen goede stap zijn geweest technisch danwel money-wies. Nieuw is leuk, doe ik regelmatig maar met regelmatig bedoel ik dan 1x in de 4-5 jaar ga ik voor de aller dikste meest recente mixed-out versie (als ie goed is getest) en woon die uit. Voordeel van de 15" retina's uit 2015 is de enorme snelheid waarmee hij z'n interne schijf leest, met name voor live softsynth gebruik super. Maar nogmaals ook dat is relatief, met name gelinkt aan wat je dan wilt draaien op het podium, welke softwarepakketten.

Mooie optie is om nu een non-retina 2012 15" Macbook Pro te kopen en dan de 2.3Ghz of 2.6Ghz quad core i7 versie. Met name die 2.3 vind je veel en met een beetje goed zoeken voor een erg goede prijs. Die kan 16Gb RAM aan (ik zou persoonlijk voor OWC geheugen en schijven gaan of de oude serie Samsung 500Gb EVO) en is zelf te voorzien van 2 SSD schijven (1 op de plek van de standaard mee geleverde en nog een 2e op de plek waar nu de superdrive zit, de cd rom). Dan haal je voor 'weinig' een machine binnen die alles draait, snel en stabiel is mits dedicated voor muziek. Zijn meerdere sites met tips om je Mac/OSX te optimaliseren voor live gebruik met audio applicaties.

Maar onderschat ook de Macbook Airs niet vanaf 2012, enige is dat ze moeilijker en sommige dingen niet user costumizable zijn dan de Pro's uit 2012.

Multitracken kan je ook met een 2008/2009 model...opnemen vergt niks. Wil je die opnames ook gaan mixen etc dan komt de kracht van processor en ram en schijven om de hoek kijken.

Soepel werken met MainStage vergt veel tweaks in MainStage vooral, maar dan kan je prima draaien. Ik gebruik het erbij, eigenlijk alleen voor repetities waarbij ik te lui ben hardware mee te slepen of waarbij het niet nodig is. En een heeeeeeule enkele keer bij een fly-in gig met inhuur backline. Dan is het een soort van m'n backup om zeker te zijn dat bepaalde sounds er zijn. Maar ik zorg altijd nog voor ewen hardware backup onstage en als het ff kan ga ik niet met MainStage of welke software dan ook het podium op.

Ik heb hier een MBP Retina uit 2012 en deze doet nog uitstekend met Ableton!

Mijn macbook pro met core2 duo processor uit 2008 gebruik ik regelmatig voor livesets met Ableton 9. Er zijn enkele softsynths, redelijk wat effecten (galm, echo, modulatie) en externe synths in gebruik.

In combinatie met een RME fireface UC is de latency vrij laag en het geheel loopt nog stabiel. Deze computer is zeker niet de snelste, maar doet eigenlijk nog steeds alles wat ik wil.

Mijn macbook pro met core2 duo processor uit 2008 gebruik ik regelmatig voor livesets met Ableton 9. Er zijn enkele softsynths, redelijk wat effecten (galm, echo, modulatie) en externe synths in gebruik.

In combinatie met een RME fireface UC is de latency vrij laag en het geheel loopt nog stabiel. Deze computer is zeker niet de snelste, maar doet eigenlijk nog steeds alles wat ik wil.

Ik denk dit dat model het randje is. Ik heb die toevallig ook, het 2,4 GHz model welke het snelse is uit die serie. Ik heb er voor gekozen omdat het de laatste Macbook Pro is met mat scherm. Ik hou namelijk niet van glossy.

Alles ouder dan deze lijkt mij vrijwel onbruikbaar, zeker als je ook nog gaat multitracken. RAM is maximaal uitbreidbaar tot 6GB wat ook echt nodig is vooral als je met El Captan draait. Een MacBook Air 2011 is overigens al een stuk sneller maar daar kan max 4GB RAM in. (RAM in de Macbook Air kan je niet uitbreiden omdat het op het moederbord zit vastgesoldeerd dus wil je dit model Mcbook Air zal je opzoek moeten naar eentje met 4GB).

Draai jij hiermee op El Capitan? Ik heb altijd met Snow Leopard erop gedraaid. Alle updates die daarna kwamen vertraagde enorm tot El Capitan.. die draait weer net zo soepel maar vraagt wel meer RAM dus (meer dan 2 GB voor het systeem alleen).

vanaf macOS Sierra is dit model niet meer ondersteund door Apple. Alle modellen Macbook Pro na 2010 wel.

Laatst gewijzigd:
Back