okee ik heb nu dus al antwoord! ik denk dat ze snel zijn omdat ze niet veel aandacht willen besteden aan kritiek. lekker slim 
mijn brief:
hallo management
een humoristische pop-up siert de webpagina van dewi. misschien is de site gehackt maar het kan ook zijn dat edwin jansen de brief in een vlaag van verstandsverbijstering echt heeft geschreven. voor alle duidelijkheid, ik heb het over deze brief:
http://www.dewimusic.nl/no_p2p_pop.asp
ik zal niet de hele brief hier behandelen, maar slechts enkele excerpten eruit plukken.
1) "Het succes van Dewi wordt gemeten aan de hand van de verkopen van haar single. Die verkopen worden namelijk weergegeven in de hitlijsten. En als Dewi hoog in de hitlijsten staat, komt ze weer vaker op de radio en op TV, en treedt ze ook weer vaker op voor jullie."
is dit echt zo? hoe kunnen nummers dan binnenkomen in de top 40 terwijl de single nog niet eens uit is? de nederlandse gang van zaken weet ik niet precies, maar in de verenigde staten worden de billboards samengesteld aan de hand van airplay.
een betere zin zou dus zijn: "als dewi vaak op de radio gedraaid wordten op tv komt, dan gaan jullie de single kopen en treedt ze minder vaak op voor jullie, aangezien de 'schnabbelprijs' dan omhoog gaat en ze niet meer betaalbaar is voor de schaapscheerders-braderieën van drenthe"
2) "Dat is allemaal nog wel logisch, maar er zit nog meer achter. Op het moment dat Dewi hoger in de hitlijsten komt met haar single wordt de kans ook groter dat ze nog meer CD's mag maken. En dat is natuurlijk wat wij allemaal willen."
klaarblijkelijk willen we dat niet allemaal, want wie bepaalt er nou of dewi nog een cd mag maken? jullie toch?
een betere zin zou dus zijn: "als wij niet genoeg geld aan dewi's talent verdienen, dan heeft ze pech. ongeacht je kwaliteiten, als er niet boven een bepaald quotum gepresteerd wordt, dan donder je maar op als artiest."
3) "Waarschijnlijk kan 'Left of Center' al gedownload worden met programma's als Kazaa. Dat is heel makkelijk en kost (bijna) niks. Maar uiteindelijk benadeel je niet alleen Dewi daarmee, maar benadeel je voornamelijk jezelf!
Allereerst heb je niet het echte CD-tje. Dat kan je natuurlijk ook kopiëren, maar toch wordt het nooit de echte. Dat geldt natuurlijk ook voor het hoesje.
Wat nog veel belangrijker is: Als jullie allemaal haar single gaan downloaden, komt Dewi niet hoog in de hitlijsten te staan, en daardoor wordt de kans dat ze een album gaat maken veel kleiner."
verbeter me vooral als ik het fout heb, maar staat hier niet in kindertaal: "als wij geen geld meer verdienen met dewi dan kan ze het vergeten"? het is begrijpelijk dat jullie geen vrijwilligers zijn en winst willen maken, maar ik vind het onverantwoordelijk om de doelgroep hier (kinderen tot en met 13 jaar) af te schrikken met een pop-up waarin staat dat zij de schuld zijn van de slechte verkoopcijfers.
naast het feit dat het nooit bewezen is dat peer-to-peer programma's de schuld zijn van de dalende platenverkoop, is de kwaliteit en aantrekkelijkheid tot de doelgroep misschien iets om over na te denken. deze is in dit geval namelijk beschamend slecht. ik bestudeer & studeer al heel lang muziek, en dit nummer van dewi is een dusdanig bijeengeraapte mix van verschillende (gestolen) ideeën dat het mij verbaast dat het uberhaupt nog verkoopt. misschien is dit nieuws, maar 1994 is voorbij.
dus edwin, als je dit leest: kinderen zich schuldig laten voelen is een trieste daad. en ze smeken staat ook zo zielig.
als je nou gewoon kwaliteit uitbrengt zal je zien dat het allemaal weer goedkomt...
vriendelijke groeten,
rik nieuwdorp
student muziektechnologie & compositie
utrecht
waarop edwin persoonlijk antwoordde:
Als je gefrustreerd bent hoef je dat niet aan ons te melden, komt een beetje zielig over !
dat was het. "wat nou lezen? deze jongen is klaarblijkelijk gefrustreerd! hij is vast jaloers op mij en mijn gave baan!" moet edwin gedacht hebben.
maar ik ben nog niet klaar! ik heb nu namelijk edwins persoonlijke e-mail adres (wie had het ook al weer over mailbombs?
) en ik blijf hem stalken, want ik eis natuurlijk wel serieus genomen te worden.
als iemand nog goede ideeën heeft voor mijn volgende mailtje, schroom dan niet om het mij te vertellen!