Rack/desktop maken van keyboard-synthesizer

barn

Detroit nerd
Zijn er hier mensen die dit al eens gedaan hebben?

Ik heb 2 (zware) ensoniq bakken met keyboard (esq-1 & mirage), waar ik eigenlijk geen plek voor heb ;) Dus het liefst zou ik die willen minimaliseren.

De esq-1 heeft een keyboard die behoorlijk vies is, dus ik vind het niet erg om deze om te bouwen. Maar de pcb-boards vanbinnen zijn helaas te groot om in een 19" rack te kunnen plaatsen. Dus hier zou ik graag een desktop-module van willen maken.

De mirage is van binnen (gezien op plaatjes) wel klein genoeg om in een 19" rack te plaatsen. Dus dat lijkt me wel vet om te doen. (helaas zijn de mirage-racks zeldzaam, geen geduld om daar op te wachten ;) )

Mijn vragen zijn:

- Heeft een van jullie dit al wel eens gedaan? En heb je tips voor me oid?

- Qua rack-versie maken. Is het iets als een rack-lade aanschaffen (ala http://www.bax-shop.nl/lades-inlays-plateaus/dap-19-inch-rack-lade-3u#productreviews) en dan een andere front-plate maken? Of zijn er betere oplossingen voor?

- Qua desktop module maken zat ik ook te denken aan wat mede-synthforum-lid uit Belgie heeft gedaan met de yocto case? Of toch iets met hout en dan een front en back plate.

- Over front-back platens gesproken... is dat iets wat ik dan bij Schaefer kan laten doen, of is het goedkoper ook te doen?

Ben heel erg benieuwd naar ervaringen en input!

Ps. Ik ga met beide sowieso klussen. Esq-1 heeft dus een haperend keyboard, en lege batterij. En ik ga een sd-diskdrive emulator inbouwen in de mirage.

Ps2. En ja de ensoniq keyboards zijn erg fijn. Maar heb mijn asr-10 al als masterkeyboard :)

Laatst gewijzigd:
Op zich is dat wel vaker aan de orde zoals de Midimini en de ProFive.
Bij Ensoniq wordt meestal een keyboardscan gedaan en dat zou een beperking kunnen worden.
Eerst dus keyboard loskoppelen en opstarten en met midi aansturen om zeker te zijn.
Misschien ook eerst de printjes opmeten of ze in 19 inchkast passen?

Bij de esq-1 heb ik dat gedaan al. Keyboard los. Mod/Pitch wheel los. En alles werkt prima.
Alleen jammer dus dat die niet in een rack past.

Enige tips qua leeg rack spul? Dus wat je als frame kan gebruiken om iets in te bouwen?

Je gaat op een rack wel enorm veel knoppen, en dus shorcuts qua bediening missen.

Moest even zoeken maar chinetti had een heel handig, ruimtebesparend rack voor synths.. Weet niet of het standaard ergens te koop is. :)

De kast rechts dus ;) https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1704268#post1704268

studio_3_33.jpg

Ik wil de bediening wel gewoon hetzelfde laten, dus dat verandert niet. En die kast is superhandig. Maar past niet bij mij.

Ok, ik heb de mirage ook bekeken, maar de pcb is net zo groot als die in de esq-1.

Nu heb ik weer een volgend gek idee... als ik ze nou beide rechtop ietwat schuin in een 6u hoog rack monteer, dan zou dat moeten passen met een diepte van plusminus 40cm.

Dan heb ik een ubervet ensoniq rack... mirage en esq-1-rack, in een 6u rack ding... zou wel cool zijn.

Ik zoek dus zo'n systeem:
http://www.amcorth.com/http/www-fast-webshop-com/amcorth/eshop/0/0/5/193?tab=download

maar meer met deze maten:
http://www.amcorth.com/amcorth/esho.../5/26-6U-Drawer-405mm-with-plastic-push-latch

Ik ga dat bewuste bedrijf eens mailen, omdat er ook onderaan staat dat ze custom dingen doen. Ben benieuwd!

Als je nou eens een 19 inch rackserver leeghaalt?
Wel een ouder type omdat je anders meestal 1 eh hebt.
Een rackserver is vooral diep dus dat zou moeten kunnen.
Of kan de printplaat doormidden?
Meen ik serieus hoor. Bij de ProFive moest ook een pcb van 60 cm doormidden.

Ik heb nu een kandidaat gevonden: http://uk.rs-online.com/web/p/rack-fitting-cases-enclosures/6657738/?searchTerm=665-7738

6 u hoog en 46 en een half diep.

Heb even met de afmetingen erbij, een eerste schets gemaakt van wat ik wil. Tis dus een bovenaanzicht. En de 2 boards zijn dus 50cm lang, en zullen dan rechtopstaand geplaatst worden.

attachment.php

De main boards in 2-en doen is niet te doen... van de esq-1 zal ik wel de frontpanel/knoppen-scherm pcb moeten opdelen. (maar daar lopen niet zoveel banen)

Voor een andere dag om uit te zoeken:
- Waar vind ik accessoires om de pcb boards rechtop te monteren in het rack?
- Waar kan ik mooi de aluminium front/back platen laten bedrukken en uitsnijden?

Tips zijn nog steeds welkom :)

Attachments

• voorbeeld-mogelijkheid-bovenaanzicht.jpg
    voorbeeld-mogelijkheid-bovenaanzicht.jpg
    21,5 KB · Bekeken: 191
Volgens mij was er hier eens een draadje over iemand die zijn Roland JD-800 omgebouwd had tot een rack/desktop versie.

hmmm, kan die thread niet vinden...

Ik ben altijd zo slecht in google'en. Maar weet iemand een paar goede zoektermen om onderstaande te zoeken?

- Waar vind ik accessoires om de pcb boards rechtop te monteren in het rack?

De ESQ 1m is de rackversie, daarvan past het mainboard dus in 19" is dat bij de.key versie ook zo?
Ahhh ik lees net dat je zecht 50 cm : )

Je zou een wat.videos van Ben Heck kunnen kijken voor inspiratie.

Laatst gewijzigd:
Als je de sounds volledig kan editten vanaf een computer, dan kan je de knoppen helemaal weglaten of alleen de display behouden.

De esq-1 heeft nog de sequencer, vandaar de grotere pcb ook.
En alles weglaten is geen optie. Geen computer om synths te editten; brrrrrr ;)

edit: en juist 1 vd voordelen van de esq-1 tov esq-m is dat ie supersimpel te editten is.

Laatst gewijzigd:
Het opberghok is hier erg stoffig en vochtig (kelder), dus daar ga ik niks stallen.

En nee, zal niiiiiiiks meer kopen :)

Maar iemand die toevallig een winkel weet waar ik terecht kan voor advies in pcb-rails, verticale rails bevestigingen? Had dit gevonden: http://www.mparts.nl/epages/vv.sf/n.../Mechanische_componenten/Bevestigen/PCB_Rails

Maar je kan daar alleen in bulk kopen, en 100 heb ik er niet nodig.

Woon redelijk dicht bij Radio Rotor... daar zal ik ook langsgaan; kijken of ze advies kunnen geven

(het moeilijkst vind ik geduld hebben, wil het liefst het vanavond klaar hebben :) )

Ok, heb wat leads voor de 6u rack house. Dat is een goed teken.

Weet iemand een adres (in NL?) waar ik terecht kan met de front/back panels (van aluminium), zodat ik met een design of iets aan kan komen zodat de gaten erin gemaakt worden en de wellicht ook 'bedrukt'?

Dus een beetje als Schaeffer alleen dan heb ik dus zelf al de aluminium platen ;)

Ligt een beetje stil, omdat het bedrijf ergens in oost-europa waar ik offertes van wilde waarschijnlijk niet met laser-machines werkt, maar met de hand, en dat vertrouw ik dan niet. Want ze snapte ook al niet wat ik bedoelde met mijn schets qua maten. En het zou al een 7U hoge unit worden...

Dus denk dat ik de esq-1 ga schoonmaken, opknappen en het mirage keyboard daarin ga doen, zodat die gewoon keys blijft. En dan alleen de mirage in een 2u rack stop.

En wil me gaan orienteren of ik dan zelf wellicht gaten kan gaan maken, of dat een schaefer ontwerp (of ergens anders) beter zal werken. Maar schaefer had niet gereageerd opeen eerder verzoek, dat vind ik altijd jammer. Zat er niet iemand op het forum hier die aluminium front panelen kon bedrukken/frasen?

Back