welke synth leent zich het best voor dikke bass lijnen?

dirk78

Ingeburgerd
Ik gebruik nu de push en dat gaat op zich best lekker maar ik loop tegen wat beperkingen aan e zou graag ee hardware synth erbij hebben, met name voor bass lijnen. Denk aan drum n bass, psytrance, neurofunk dat soort werk. Waar moet ik aan denken?

heb je zelf al een richting die je uit wilt en budget is belangrijk...

iedere synth kan dikke bass geven....nu de ene dikker dan de andere (als je hem maar goed volpropt)

bass station 2? (What's in a name)

ja enkel voor basslijntjes inderdaad ja....

er staat 1 op 2dehands.be

Ik zou kiezen voor een allround synth hoor dan......

In budget: Novation Bass Station 2 of Waldorf Pulse 2

Wat groter budget: Moog Sub37 of MFB Dominion 1

Er tussenin zou je nog naar de Moog Sub Phatty kunnen kijken. Een iets eenvoudigere Sub37 die 2e hands voor zeer interessante prijzen van eigenaar wisselt. :)

Ik heb hem intussen verkocht, maar op basgebied klinkt de Magma van Eowave fenomenaal (maar ik kon geen vrienden worden met de bediening). In vergelijking met een Minitaur was de bas van de Magma dieper en een stuk veelzijdiger. Minitaur vond ik persoonlijk te beperkt, het is gewoon één sound, een soort dikke worst, en dat werkt of het werkt niet. In vergelijking met de Bass Station 2... tja... Ik vind de Bass Station een fijne synth, maar meer een 'Lead Station'. Maar qua prijs/kwaliteit-verhouding scoort de BS2 wel erg hoog.

Moog Prodigy, SH101, en TB303, maar das geheel persoonlijk...

En nog 100 anderen. Afh vd smaak, budget, ruimte enz.

je eigen bass sound maken met een microphone en eq in live of logic of ontelbaar veel andere programma's, cut met automation met sidechain.

Massive, of moet het per se hardware zijn? Massive bedien je namelijk prima vanaf je Push :)

Je krijgt uit alle synths (soft & hard) wel leuke bassen.
Het hangt er gewoon van af van hoe jij vindt dat het klinkt in uw compositie/mix.
Ik maak mijn baslijn (Midi) met een of andere basklank en ga nadien op zoek
naar de beste bas voor dat stuk. Soms is het mijn sub, soms mijn odyssey, soms
een al-dan-niet geëditeerde klank uit mijn yamaha. Ook in softsynths zoek ik.
Wat het best klinkt wordt dan gebruikt. Layering kan ook...

Misschien eens kijken naar een Mother32? heb daar onlangs heel wat mooie basjes
uit gehoord. is wel prijzig maar klinkt ontzettend goed.

voor mij is zowel sound als gebruiksgemak van belang. De massive heb ik al vaker voorbij zien komen, maar ik vind het wisselen tussen beats en bass programmering en dat dan weer sequencen op de push nogal dodelijk voor mijn creativiteit, vandaar dat ik liefst 'gewoon' de beats opd e push kan doen en stand alone en gellijktijdig een bass lijn kan in programmeren. De TB303 heb ik bijv naar gekeken en lijkt me wel wat. Ik weet niet wat die kost trouwens :). Wat betreft budget: ik heb wat te besteden maar aangezien het mijn eerste is zou ik aan de lage kant wille blijven, de ervaring leert dat ik later toch weer switch :).

moog-taurus-ii-analog-synth-mkii-mk2_1_3413824ad7f4dbba6ee3af99f0c26c99.jpg

Denk aan drum n bass, psytrance, neurofunk dat soort werk. Waar moet ik aan denken?

Al die baslijnen worden niet meer zozeer door 1 apparaat gemaakt; een hele hoop resampling, effecten printen, weer resamplen en LFO's toepassen en opknippen. Net zoals de moderne hardstylekick niet meer uit 1 enkel apparaat komt maar een zorgvuldige ketting van effecten.

Ik zou eens kijken naar een Novation Ultranova of Mininova. Wat daar voornamelijk helpt zijn de buttons die je kunt gebruiken om effecten/modulatie aan/uit te zetten wanneer je maar wilt.

De TB303 heb ik bijv naar gekeken en lijkt me wel wat. Ik weet niet wat die kost trouwens :).
Download de demo van D16 Phoscyon eens, of van AudioRealism ABL3.

Het echte vintage exemplaar gaat voor 2300 euro of zo weg tegenwoordig.

Voor drum'n'bass bassen is Serum van Xfer Records het mooist.
Kan je hele smerige bassen mee bakken maar ook gewoon dikke jetsers.

https://splice.com/plugins/15493-serum-none-fl-vst-au-by-xfer-records

15493.jpg

Hardware is de Korg Prophecy erg geschikt voor D'n'B alleen moet je dan wel van programmeren houden.
Eindeloos door venstertjes scrollen maar het resultaat mag er dan zijn.
Cause 4 Concern gebruikt die.

Back