De TB303 heb ik bijv naar gekeken en lijkt me wel wat. Ik weet niet wat die kost trouwens . Wat betreft budget: ik heb wat te besteden maar aangezien het mijn eerste is zou ik aan de lage kant wille blijven, de ervaring leert dat ik later toch weer switch .
FM bassen: Yamaha DX (of zou die Nieuwe Volca het ook kunnen?)
Analoog: Novation Bass Station (de 2 is eigenlijk de 3de versie want er was ook de Super Bass Station) en natuurlijk Moog (persoonlijk vind ik de Sub37 de beste prijs/kwaliteit).
Zelf heb ik de DX200, BS2 en Sub37 . Alle drie anders en alle drie leuk. BS2 is meeste Bang for the Buck.
Je kan ook Dexed of de Bass Station VST's es proberen om te zien of het wat is...
Een meer gebruiksvriendelijke hardware synth met gruwelijke bassen is de Virus T1
Zeer geschikt voor drum'n'bass, neurofunk ed.
Als je wat kleiner budget hebt kan je prima een ouder model Virus gebruiken.
Ed Rush & Optical gebruikte de oudere Virus modellen veel in hun producties maar ook Bad Company, EZ Rollers en vele andere dnb producers.
Er zwerven ook dnb banks voor de Virus op internet van deze producers.
Je zou het niet verwachten maar veel bassen van drum'n'bass producties zijn gewoon met een sampler gemaakt. en dan met name de Emu e6400 vanwege de karakteristieke Z-plane filters die herkenbaar ziijn in veel drum'n'bass producties.. denk aan Dillinja, Ray Keith.. die doen vrijwel alles met dit bakkie:
Ed Rush & Optical gebruikte deze ook veel.
Wel weer iets minder gebruiksvriendelijk en sterk verouderd inmiddels. Maar de sound...
Ik heb deze info uit een video van Metalheadz eind jaren 90 waar ze met camera langs de studio's gingen van de toen bekende DnB producers.
Ed Rush & Optical die bekend staan als de grondleggers van de Neurofunk hebben hun label zelfs naar de Access Virus genoemd.
Ze samplede bijna al hun sounds vertelde Optical en dan ook weer re-samplen met de eMu e6400 die ze "Het Hart van hun studio" noemde.
Ze gebruikte trouwens voor de bas ook een analoge Sequential Circuits Pro-One die ze dan weer sampelde.
Voor pads, strings, fx en drones hadden ze ook de Korg Z1.
Sequencen deden ze met een Atari ST en Cubase.
Laat ook eens wat voorbeeldjes horen a.u.b..
YouTube heeft niet veel bass filmpjes van de Korg Prophecy of Emu e6400,
altijd geintresseerd in bekende soundjes!
Een meer gebruiksvriendelijke hardware synth met gruwelijke bassen is de Virus T1
Zeer geschikt voor drum'n'bass, neurofunk ed.
Als je wat kleiner budget hebt kan je prima een ouder model Virus gebruiken.
Ed Rush & Optical gebruikte de oudere Virus modellen veel in hun producties maar ook Bad Company, EZ Rollers en vele andere dnb producers.
Er zwerven ook dnb banks voor de Virus op internet van deze producers.
Inmiddels heb ik al heel wat synths onder mijn vingers gehad. En voor bassen kan je zo exotisch en diep gaan als je wilt. Maar als het om een production workhorse gaat zou ik een Novation bass station 2 nemen.
Deze synth heeft een hele duidelijke mid laag presence die je bij softsynth niet kan vinden.En eigenlijk elk type bass kan je er behoorlijk mee benaderen. Goedkoper maar misschien ook een minder sexy alternatief dan een moog/ studio-electronics of Dave smith maar kwa sound goed te doen. Soms vind ik hem lekkerder klinken dan de 101 zelfs.
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.