welke synth leent zich het best voor dikke bass lijnen?

D;r zijn er niet veel die dieper en "voller" gaan dan een Moog Taurus Mk1 of Mk3 maar in principe moet iedere analoge synth het kunnen. Met 2 oscillatoren, een 24dB low-pass filter en (niet onbelangrijk!) een snelle envelope generator kom je een heel eind.

Slim Phatty's zijn tegenwoordig ook 2e hands voor redelijke prijsjes te koop...

Ik vind een simpel Roland 1 OSC PWM + subosc basje altijd wel goed gaan. Lekker in de mix. Niet te aanwezig maar wel vol. Ik denk dat de oudere Rolandjes (ouder dan de 101) nog wat warmer klinken omdat ze (deels) discreet zijn. Fijne filtertracking.

Hier kan je horen dat de Access Virus wel degelijk geschikt is voor het maken van drum'n'bass bassen.

Had ik het toch goed :)

ah joh, genoeg serieuze reacties, tis ook zomer vakantie he? Dank iedereen, ik ga een paar van die hardware opties checken. Van die EMU wordt ik al ongelukkig door alleen maar naar het filmpje te kijken, wat een gedoe met die vensters scrollen :). Dat vind ik nett het leuk aan de push, beetje draaien en kijken wat gebeurd, gelijk opnemen en dan verder. Maar als ik dan ook andere bass lines wil gaan doen en wil gaan sequencen, dan wordt het opeens weer echt programmeren ipv muziek maken, voelt voor mij nogal hinderlijk.

ah, nog een korte vraag: waarom noemt niemand de Roland TB3 Aira?

ah, nog een korte vraag: waarom noemt niemand de Roland TB3 Aira?

Omdat dat een 303-kloon is, en die zit vastgebakken aan een sequencer. Ook maar 1 oscillator (tenminste, als 'ie het origineel tenminste natuurgetrouw nabootst). Niet zoveel controle over het geluid.

Een 303 is een bass-synth, maar niet het soort dat je zoekt.

1 osc geeft wel de beste basjes.

Omdat je geen faseproblemen krijgt, en als je een DCO bak hebt met strakke envelopes die ook nog eens elke keer op dezelfde fase start heb je helemaal beet. Maar dat is weer meer een vereiste voor strakke Italo-lijntjes dan d&b - al helpt agressief resamplen en samplers gebruiken daar ook weer mee ;)

Hier kan je horen dat de Access Virus wel degelijk geschikt is voor het maken van drum'n'bass bassen.

Had ik het toch goed :)

Ja de Virus zit ook vol met bass presets, maar je mist het echte laag. Soms denk ik ook wel een dikke bas te hebben gemaakt met de TI, maar als ik dan een paar noten speel op mijn Sub 37, ja dan hoor je dat die wel echt een stuk dieper gaat. Ik zou sowieso geen Virus kopen voor bass.

Back