welke synth leent zich het best voor dikke bass lijnen?

Vermona PerFourmer mk2? Heerlijk sinusje eronder gooien als sub... gaat wel diep dan hoor

een hardware bass-synth voor neurofunk, drum 'n bass en psytrance?

Dat zijn sowieso nogal verschillende genres he.
Voor psytrance kan je met heel veel hw-synths wel een basje maken wat voldoet. Het is ook vaak niet zo spectaculair he; tum-tudu-tum-tudu-tum-tudu-tum-tudu (waar tum=kick en tudu=basje)

voor neurofunk enzo speelt zo'n bas natuurljk een veel grotere rol. Ik vind dat je met een moog sub37 en wat multiband-distortion plugins een heel eind kan komen, maar om eerlijk te zijn werken dat soort dnb-bassen toch vaak beter met vst-plugins als Serum.

Tenzij je van die jungle-sub bassen wil maken met amen-breaks er bovenop.. dan kan je weer prima met hardware vooruit. Elke zichzelf respecterende bass-synth met goeie sub dus :)

He dank je wel Fatclap, dat filmpje Roland TR-808 + Emu e6400 is wel vet geluid,
het nadeel van 808 kick samples vind ik dat er altijd ruis in zit, welke sample dan ook.

Basje met ruis klinkt lekker smerig.. prima geschikt van drum'n'bass maar als je dat niet wil kan je in bijv. Massive ook een cleane 808-style bass maken.
En daarna natuurlijk door de e-Mu e6400 jagen

Last edited by a moderator:
Maar wat mis je nu eigenlijk in software wat hardware voor je gaat oplossen qua sound?

kwa sound niks. Ik hoop een fijnere workflow te krijgen. Ik vind dat zoeken naar geluidjes doodsaai, ik hoor vaak dingen in m;n hoofd e die moeten er dan alleen nog 'uit' :D ;). Meer het idee van instrument. Bedoel, ik krijg ook wle bass klanken uit mijn gitaar als ik dat wil, maar een bass speelt heel anders. En dat is nog een heel beperkt voorbeeld.

Ik weet dat de genres nogal uit elkaar liggen, maar de overeenkomst voor mij is dat het allen zeer groove en op diepe bassen georienteerd is. Niet iets wat de push zomaar levert. Nu ben ik ook op een knullige intro ableton versie bezig trouwens. Ik zal massive wel ngo eens checken, vroeger al eens gebruikt en die klonk wel erg dik ja.

Moog Sub 37 is één van de meest hands-on bass-synths op de markt denk ik. Ik gebruik hem ook in Ableton, via de vst plugin die erbij hoort. Als ik mijn template project open, laadt de Moog automatisch een init preset en kan ik meteen een geluid gaan bouwen, wat ik later kan opslaan in mijn project, werkt wat mij betreft ideaal.

kwa sound niks. Ik hoop een fijnere workflow te krijgen. Ik vind dat zoeken naar geluidjes doodsaai, ik hoor vaak dingen in m;n hoofd e die moeten er dan alleen nog 'uit' :D ;). Meer het idee van instrument. Bedoel, ik krijg ook wle bass klanken uit mijn gitaar als ik dat wil, maar een bass speelt heel anders. En dat is nog een heel beperkt voorbeeld.

Ik weet dat de genres nogal uit elkaar liggen, maar de overeenkomst voor mij is dat het allen zeer groove en op diepe bassen georienteerd is. Niet iets wat de push zomaar levert. Nu ben ik ook op een knullige intro ableton versie bezig trouwens. Ik zal massive wel ngo eens checken, vroeger al eens gebruikt en die klonk wel erg dik ja.

Zoals je misschien al ziet hier aan de antwoorden kan je alles gebruiken voor bass geluiden. Er zijn eigenlijk weinig/geen synths specifiek voor bass sounds, niet zoals een gitaar vs basgitaar waarbij de een de sounds van de ander totaal niet kan benaderen. Maar ik zou wat jou betreft dan gaan voor iets met veel knoppen, weinig menu's. Dan kan je snel je idee maken en hoef je niet zo te zoeken naar presets. Moog staat denk ik wel het meest bekend om zijn bass sounds, maar daar ga je geen neurofunk/stofzuiger basjes uithalen, daarvoor heb je bandpass filters nodig.

Ja, dat heb ik gemerkt ja. :). Moog is vrij prijzig, zijn er nog alternatieven? Voldoet de bass station aan je opvatting 'weinig menu's '? Software matig kan ik wel mee uit de voeten, maar ik beleef er gewoon geen lol aan. Zoals die perfect kick for trap video van een paar posts geleden: dat is productie werk, doe ik ook wel eens , maar is voor mijn gevoel een andere discipline.

Dank iig.

Kijk wellicht ook eens naar de System-1 met één van de plugouts. Is nog iets meer "one button per function" dan de bass station. En klinkt echt te gek met de system 100 of sh-2 plugout. De basissynth is ook nog polyfoon. Maar Bass station ook helemaal niks mis mee hoor!

als je voor een presetloze synth gaat, sla je gelijk 10 vliegen in 1 klap als het gaat om "de dingen verwezenlijken die in je hoofd zitten"

Back