Liveset sound verbeteren only hardware

ben_jamin

DISTANZ - ELEKTRON FANBOY
Beste,

ik ben binnenkort klaar met een liveset van een uur (house-techno), only hardware (4 elektrons).
Wat ik merk tegenover de dj's die voor of na ik spelen is dat hun tracks uiteraard gemasterd zijn en dus meer power hebben. Een laptop meesleuren wil ik uit principe al niet doen. De 4 elektrons gaan nu door een A&H DB2 dj mixer (ook voor de filters en FX erin) en erna door een FMR really nice compressor (klein en gemakkelijk om mee te nemen). Die compressor brengt wat "leven" in de brouwerij (duking - snelle attack en release 2:1 ratio) maar eet toch ook wat laag op. Heeft er iemand tips hoe ik na de uitgang uit de mixer de sound nog wat professioneler kan maken?

ik ben wellicht ook niet degene met dit probleem

Last edited by a moderator:
Even op zoek naar een goede compressor. Dat krikt je signaal goed op. helaas is dat weer een diepte investering. Ik gebruik live een DBX 1066

Er zijn afgelopen jaren ook een aantal -hardware- mastering dozen gemaakt, dit zijn meestal een meerbands compressor. Kijk naar bijvoorbeeld de TC triple C (stereo versie), TC Finalizer (gehaat en geliefd, maar perfect voor het podium), XTA D2 (moeilijk te vinden), Aphex (Dominator)

Je kan ook je mix door een (extra?) laptop halen, met bijvoorbeeld een Ozone-plugin of een Waves plugin.

Verder laat ik mijn mix door de geluidsman maken (6 kanalen met op de piano partijen een DBX 1066 compressor), dat lukt goed in het podium-circuit, maar in de DJ scene is het meestal een ramp doordat de mengtafels te beperkt zijn of niet eens aanwezig zijn (alleen een DJ mengpaneel).

Even op zoek naar een goede compressor. Dat krikt je signaal goed op. helaas is dat weer een diepte investering. Ik gebruik live een DBX 1066

Er zijn afgelopen jaren ook een aantal -hardware- mastering dozen gemaakt, dit zijn meestal een meerbands compressor. Kijk naar bijvoorbeeld de TC triple C (stereo versie), TC Finalizer (gehaat en geliefd, maar perfect voor het podium), XTA D2 (moeilijk te vinden), Aphex (Dominator)

Je kan ook je mix door een (extra?) laptop halen, met bijvoorbeeld een Ozone-plugin of een Waves plugin.
Verder laat ik mijn mix door de geluidsman maken (6 kanalen met op de piano partijen een DBX 1066 compressor), dat lukt goed in het podium-circuit, maar in de DJ scene is het meestal een ramp doordat de mengtafels te beperkt zijn of niet eens aanwezig zijn (alleen een DJ mengpaneel).

MArco bedankt voor je uitleg, het is van mij idd geen liveshow maar meer een liveset, het is niet zoals een dj maar ik zal in het dj circuit terechtkomen. Ik had eerst zelf een PA mixer voor dit te regelen maar dit was te groot om mee te nemen en vooral mono signalen, mijn elektrons zijn stereo uiteraard en ik gebruik de panning -> lfo er veel op dus ik moet met stereo signalen werken. Ook de delay en roller, LP en HP filter op mijn dj mixer gebruik ik veel.

Wellicht zal ik ook vaak in kleine clubjes spelen waar er niet veel plaats is en kan ik een geluidsman niet echt meenemen (bij EXTRAWELT doet 1 vd 2 continu enkel de klank, het is eigenlijk wel beetje zon stijl die ik maak maar die zijn ook al jaren bekend natuurlijk). eigenlijk heb ik het gevoel dat ik met een compressor niet genoeg heb ik zou graag het stereosignaal op de master nog wat beter willen eq'en. Ik heb nu al op 2 locaties gespeeld en wat ik telkens merk dat er door de galm wat problemen ontstaan. Vooral op de kick, die klinkt alles behalve laag zoals in mijn (behandelde) ruimte thuis, het enige wat ik hoor is de body (150 hz) en de tick die resoneert.
Eigenlijk ligt dat aan de ruimte en moet ik daar geen rekening mee houden, maar ik moet zelf toch wel wat LOW horen zodanig dat ik daar niet constant mij aan erger.

ik zal de compressers die je noemde eens opzoeken. Is mijn FMR RNC dan gewoon niet goed genoeg?

Laatst gewijzigd:
Low budget oplossing, focusrite mixmaster, mulltiband compressor met een hele fijne eq erachter.

Ook een curve aanpassing mogelijk op de lage band compressor, kun je erg fijn compressen zonder dat het laag vernield wordt. Heb al mijn hardware eigenlijk eruit gegooid en overgenomen door plugins maar dat ding zit nog steeds in ableton op mijn masterbus omdat ik daar nog geen plugin voor heb gevonden die zo lekker klinkt.

Focusrite compounders hebben trouwens ook een optie om het laag buiten de compressor om te laten gaan en het ook nog flink op te voeren maar een compressor zoals de compounder op de eindbus houd ik zelf niet zo van, gaat de mix te veel van in elkaar vallen vind ik.

De RNC is een prima compressor, maar dit soort dingen met veel bass is niet zijn sterkste kant. Let ook op je attack en release, als ze te kort zijn dan gaat dat ook lage frequenties aantasten.
Op een budget is de Focusrite Compounder een prima ding om iets te noemen.

Wellicht zet je gewoon een fijne eq als laatste in je lijn.. Dit is altijd erg lastig helemaal als je alleen bent en als je set begint binnen een minuut "vol" moet klinken, om geen weg rennend publiek te hebben B-),,
Zelf had ik daar een (wat oudere) djm300 voor gepakt, omdat ik vaak met 2/3 man dingen doe, en dat apparaat is simpel en overzichtelijk. Heeft een randje oversturing/compressie bij te hard insturen maar das eigen smaak of je dat wel of niet wilt, maar met name de eq is snel te bedienen, wel dien je zelf alles in lijn voor deze laatste stap in orde te hebben.. Er zit namelijk nog wel eens verschil in systemen waar je op inprikt.. Soms ga je te dik,,, soms ben je te licht.. En regel t dan maar es in je eentje B-)

Succes wel gewenst hoor

Precies wat elektrovolt schrijft, de FMR is prima, maar je vraagt net iets te veel van de FMR compressor.
Ik ben zelf al jaren lang geluidsman (live en studio), en wat ik ook lees lijkt wel een probleem met de PA of je signaal die je naar de PA stuurt, het lijkt op fase problemen met het laag.
Dit kan omdat je een kapotte kabel heb (+ en - omgedraaid), of je stereo signaal staat zo extreem stereo dat je vage galm effecten krijgt in het laag.
Als je de kans heb, probeer je apparatuur eens mono aan te sluiten op de PA, zonder compressor of andere effecten. Heb je dan wel vol laag, is er iets mis met je kabels of de instellingen in je software of A&H.

Ik had precies hetzelfde met de RNC, at al het laag op. Daarnaast vind ik vooral de A4 moeilijk overeind blijven op een PA, dus dat is wel een lastige combi. Wat ik heb gehoord is dat die RLNA hier beter voor geschikt is maar zelf geen ervaring mee. Maar misschien beter een limiter ertussen hangen dan een compressor lijkt me.

je hebt natuurlijk te maken met de akoestiek van zo'n zaal, dat is heel anders dan thuis in een enigszins droge, gebalanceerde ruimte. De bass heeft ook even de tijd nodig om groot te worden en dreunt vaak nog even na. Dat merk ik live ook met de tr-808. Het kan ook goed zijn dat er een piek of notch in die ruimte zit die de boel anders laat klinken

Ik had precies hetzelfde met de RNC, at al het laag op. Daarnaast vind ik vooral de A4 moeilijk overeind blijven op een PA, dus dat is wel een lastige combi. Wat ik heb gehoord is dat die RLNA hier beter voor geschikt is maar zelf geen ervaring mee. Maar misschien beter een limiter ertussen hangen dan een compressor lijkt me.

De a4 zorgt voor de basslines, die krijg ik wel onder controle, het zijn de kicks uit mijn RYTMS die ik boost met de interne filter en resonantie. Zoals eerder gezegt: in mijn studio behandelde ruimte (basstraps enzo) geen probleem mooi volle klank ronde kicks. Als ik in een te grote onbehandelde ruimte ga klinkt het kak en maak ik me daar zorgen over. Maar goed binnenkort is er dus een FMR te koop hier op synthforum maar ik moet eerst een goed alternatief horen waarvan ik overtuigd ben. Die focusrite mixmaster ziet er wel iets uit wat ik wil maar wellicht zwaar en moeilijk mee te nemen :D. Toch eens naar zoeken.

er worden precies geen hedendaagse producten meer gemaakt in de trend van die finalizer / mixmaster met zowel EQ, m-compressie en limitier?

probeer er anders als test eens een laptop tussen te hangen, daarin zet je een EQ en compressor en ga je proberen wat werkt. Wie weet heb je enkel een precieze EQ nodig, maar daar kom je dan achter.

Tja lastig.. Als je het hebt over dj's voor en na jouw,, klinkt t mij als niet veel tijd over hebbend om es even door de menu structuur van bv een finalizer heen te wandelen, tuurlijk kun je wat presetjes schrijven, de vraag is dan of t wel lukt, en of dat je dan geen audio klikjes/plopjes krijgt bij het laden van deze,,
En voor een vlugge test is een laptop een goede oplossing, comp/eq en teste maar.
K zou die fmr erbij laten (als je die bevalt) en daar achter een analoge eq met draaiknoppen. Snel ingeregeld zodat je je druk kan maken om je set.

En mocht je iets te hard gaan dan beuk je wel in de limiter van de set waar je inprikt (gemiddeld gezien als die er staat B-))

probeer er anders als test eens een laptop tussen te hangen, daarin zet je een EQ en compressor en ga je proberen wat werkt. Wie weet heb je enkel een precieze EQ nodig, maar daar kom je dan achter.

heb ik net gedaan, mijn set opgenomen in de studio. Ik kom uit "in the box" dus ik weet wel dat ik zo nu goed signaal krijg door te processen maar ik wil geen extra LAPTOP + audio interface meesleuren. Maarja als ik dan een 2 kg rack formaat compressor moet meesleuren is dat ook geen optie.
Wat ik ook merk is dat niet iedere song hetzelfde volume heeft (nochtans heb ik dit vooraf "redelijk correct gezet") en dus de treshhold constant moet veranderd worden. Nog iets waar ik tijdens de set in feite geen tijd voor heb. Het i voroal de kick die bij de ene song belangerijker is dan bij de andere die werkt op mijn FMR RNC.

Keuzetwijfel:

TC finalizer express of een Focusrite Mixmaster (voor hetzelfde geld ongeveer)

Met een beetje geluk kan je de mixmaster voor minder vinden als de tc finalyzer, mixmaster heb ik wel eens voorbij zien komen voor 250 euro.

Eigenl'k zat ik met hetzelfde probleem... Maar dan niet voor live optredens, Maar ik neem m'n muziek altijd live op..

Ik zat maanden te piekeren voor een TC finalizer, wat later ook een DB Max,
tot ik enkele weken geleden de Waves Pusher plugin en Powercore Firewire met de MasterX3 plugin bijna tesamen binnen kreeg.
En ja,, nu klinkt hier alles o zo goed, Superieur, tov van al de rest wat ik hier heb.. of opzet,.

Maar om de Pusher en Masterx3 live te gebruiken,,,, ???
tja, ik denk dat daar wel ander gear voor te vinden is,,'k ben geen PA-Insider..

Back