Hier heb ik me wat verkeerd uitgedrukt:
De slechte klank heb ik voornamelijk in mijn grote ruimte beneden waar ik de liveset eerst ging opnemen (en filmen), daar speelden dus geen dj's voor of na dat is dus al opgelost door gewoon te spelen in de studio zelf, Dan kan ik me concetreren op live spelen ipv "waar is die bass naar toe?".
Het verschil met de dj's is dus gewoon dat er meer energie of "loudness" zit in hun set maar dat is normaal, ik weet dat mijn tracks nooit evengoed gaan klinken live dan hun gemasterde liedjes. Maar tis techno, de energie moet er toch zijn he. Als dit betekend iets minder dynamiek of transients dan is dat maar zo in geval van live spelen. Het moet gewoon beuken. Met die Mixmaster is dit trouwens wel al beter samenhangend maar nog niet per se "luider" ik moet daarvoor een hoger ingangsignaal bereiken denk ik. Dus wat staat er op het programma (kwa sound): alle tracks verluiden in de elektrons zelf, per track de compressor van de elektrons hetzelfde programmeren of toch bijna met een hetzelfde output volume en dan nog eens de mixmaster herconfigureren. En dan kwa composite de tracks verder finetunen, afwisseling (en meer tracks!) :p
Het is nu duidelijk voor mij; een volume/loudness kwestie dus.
Dat begint zowiezo al bij de mix; zoals ProtoHuman hierboven aangeeft, zit er onnodige 'low content' in de tracks (ik heb wel zelf nog niet geluisterd, maar ik herken het verschijnsel).
Als jouw akoestiek, al is die goed, en/of jouw monitoren niet tot de laagste frequenties doorlopen, kun je ongemerkt teveel laaginformatie in jouw tracks hebben zitten, die je niet hoort, maar wel een groot aandeel van jouw effectieve audio power opvreet.
Hierdoor krijg je jouw tracks maar niet harder, terwijl de meters wel voldoende uitslaan. En op een PA systeem, als die de lage frequenties al kan produceren, hoor je een zompige gerommel en anders niet veel van de hogere frequenties (ook voor de bas en de kickdrum) waar de power echt zit.
Behalve referentietracks te gebruiken zoals Steve303 ook aangeeft, zou je je low-end kunnen checken op een frequency analyser.
Het is niet zo dat jouw ongemasterde tracks, qua POWER, niet dicht in de buurt van een gemasterde track kunnen komen, dat kan namelijk wel (indien goed gemixed), alleen qua volume zul je ongetwijfeld achter blijven.
Deze laatste stap om jouw tracks op het volume niveau van een commerciele track te tillen, al dan niet met extra loudness door meer dan minder limiting, doe je m.b.v. een 'look ahead' limiter.
Dit is zoals het, heel kort door de bocht, gedaan wordt.
Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en je daarmee iets verder bent geholpen.