Liveset sound verbeteren only hardware

Goede tracks, originele sounds en afwisseling in de drums.. subtiel... Dat nummer op 24:00 vind ik erg tof..

Mixtechnisch klinkt het niet zo sprankelend/ruimtelijk, voorzover ik dat goed kan horen op mn PC speakers. Maar ik let meer op de compositie/sounds en dat zit wel goed - tof sfeertje... Ik luisterde trouwens je droge versie..

....Wat ik merk tegenover de dj's die voor of na ik spelen is dat hun tracks uiteraard gemasterd zijn en dus meer power hebben...

.....in mijn studio behandelde ruimte (basstraps enzo) geen probleem mooi volle klank ronde kicks. Als ik in een te grote onbehandelde ruimte ga klinkt het kak.........

Het is onduidelijk wat het precieze probleem is dat je wilt aanpakken; als de dj's voor en na jou wèl een goed geluid hebben, dan ligt het niet aan de ruimte dat jouw sound kak klinkt, maar aan jouw mix.
M.a.w., als een grote onbehandelde ruimte jouw muziek slecht laat klinken, dan moet dat ook gelden voor de andere dj's.

Slechte sound (vertaling) en gebrek aan loudness zijn twee verschillende dingen, maar de oplossing voor beide begint met een goede mix/mixtechniek.
Als je een goede (klinkende) mix hebt, die niet luid genoeg is, kan dat geregeld worden, maar een slechte mix is niet op muzikale wijze luid te krijgen, met geen enkel apparaat.

Dus onderzoek eerst of de sets van jouw concollegas:
1. Beter klinken dan de jouwe.
2. Luider klinken dan die van jou.
3. Of allebei.

Uit die analyse kun je, geholpen door mede forumleden, een oplossing vinden.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Succes.

Ik luisterde ff snel je liveset door om een idéé te krijgen van het genre en de sound.
Doet me direct denken aan platen op het parquet-recordings label van vroeger.

Ik denk dat je goed moet beseffen dat live spelen natuurlijk niet hetzelfde is als een plaat (tot in het detail) afwerken in een studio (mastering zeker niet vergeten).
Ik zou in jouw geval in je studio de liveact proberen perfectioneren door te gaan vergelijken met referentietracks en je sound zo dicht mogelijk bij die pro klinkende tracks proberen te krijgen.

Ik skip nu even door de droge opname heen. De muziek vind ik erg tof! Extrawelt-achtig, toffe sounds, mooie drums. Je kunt waarschijnlijk al aardig wat winnen door met EQ op individuele kanalen de geluiden meer hun eigen plaats te geven. Ik weet niet in hoeverre je dat thuis kan afstellen, of doe je dat allemaal live? Behoorlijk wat geluiden zijn wat bas-heavy, en missen wat mid-hoog. Bijvoorbeeld die track vanaf 24:00 (vind 'm erg tof trouwens). De lead heeft vrij veel laag. Er zit nog een aparte baslijn onder, toch? Die wordt wat weggedrukt. Als je de lead wat midden bas geeft, en just wat boost in het mid, kun je 'm veel meer door de mix laten snijden. Ook de track er na is behoorlijk dof en bas-heavy. Ik kan me voorstellen dat als je dit door een RNC stopt, je veel verliest.

Behalve EQ lijkt me de mixmaster ook een goede keuze.

Succes met je liveset!

Bedankt om de leuke reacties tot nu toe, om erop te reageren:

Ik kom van in the box producen en afmixen naar enkel hardware liveset. Ik was dit eerst van plan met een PA analoge mixer maar heb dat idee opgegeven wegens niet haalbaar alleen en te groot. Dus maw, per drumsound of fx die je hoort heb ik 1 filter ter beschikking op de elektron. Juist 1. Die wordt dikwijls gebruikt om ofwel de kick laag bij te geven, of bv alle hihats of percussie geluiden het laag te filteren. Meer dan dat kan ik dus niet doen. Stereo out elektrons gaat naar de line in dj mengpaneel :D als ik binnenkort die tracks ga opnemen in DAW dan zal er idd een veel cleanere sound uitkomen, no worries. Op de A4 heb ik 2 filters dus daar moet ik bij die lead nog wat low wegkrijgen idd.

Dit was de derde repetitie van de liveset, nu zal ik de tracks nog finetunen kwa afwisseling, en ik moet ze sneller na elkaar spelen.

Wat vinden jullie van de A\B vergelijking met de mixmaster?
Extrawelt? Goed geluisterd, is mijn favo elektronische band samen met jon hopkins, bodzin, huntemann en apparat. Al deze invloeden sturen mij ;)

Extrawelt? Goed geluisterd, is mijn favo elektronische band samen met jon hopkins, bodzin, huntemann en apparat. Al deze invloeden sturen mij ;)
Dan ga ik deze andere gasten ff opzoeken, Extrawelt vind ik te gek.

Fijne Half-Life sample trouwens :D

Hihi inderdaad, oude games = vaak nog WAV files in de installatiefolder :D

Dit is trouwens de live set up

hosting image

vroeger dus een A&H ZED 14 PA mixe (waar afmixen dus beter mee ging) ipv deze DB2 dj mixer maar ik wou

1 delay, looper, effecten gebruiken
2 gemakkelijk zijn (deze is handiger om mee te nemen)
3 ik pan (LFO - RANDOM PAN of parameter lock pan) nogal graag kleine percussie geluiden waardoor wel de stereo out moet gebruiken ipv de individuele mono outs per sound (analog rytm).
4 HEEL BELANGRIJK, ik heb maar 1 analog four waardoor ik de baslijn of het melodisch gedeelte dus moet LOOPEN om dan tegelijktijd de andere pattern in de A4 te laden om zo geen afgekapte soundverandering te krijgen . Schnappie?

Liedje 3 is trouwens Extrawelt - Zu Fuss remix maar die moet echt beter.
De video was eigenlijk voor gisteren maar de persoon die hem moet renderen is een beetje traag. Hopelijk voor vanavond. Iemand een idee waarom ik in de Mixmaster de limiter niet aan het werk krijg? Waarschijnlijk te laag inputvolume?

Het is onduidelijk wat het precieze probleem is dat je wilt aanpakken; als de dj's voor en na jou wèl een goed geluid hebben, dan ligt het niet aan de ruimte dat jouw sound kak klinkt, maar aan jouw mix.
M.a.w., als een grote onbehandelde ruimte jouw muziek slecht laat klinken, dan moet dat ook gelden voor de andere dj's.

Slechte sound (vertaling) en gebrek aan loudness zijn twee verschillende dingen, maar de oplossing voor beide begint met een goede mix/mixtechniek.
Als je een goede (klinkende) mix hebt, die niet luid genoeg is, kan dat geregeld worden, maar een slechte mix is niet op muzikale wijze luid te krijgen, met geen enkel apparaat.

Dus onderzoek eerst of de sets van jouw concollegas:
1. Beter klinken dan de jouwe.
2. Luider klinken dan die van jou.
3. Of allebei.

Uit die analyse kun je, geholpen door mede forumleden, een oplossing vinden.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Succes.

Hier heb ik me wat verkeerd uitgedrukt:

De slechte klank heb ik voornamelijk in mijn grote ruimte beneden waar ik de liveset eerst ging opnemen (en filmen), daar speelden dus geen dj's voor of na dat is dus al opgelost door gewoon te spelen in de studio zelf, Dan kan ik me concetreren op live spelen ipv "waar is die bass naar toe?".

Het verschil met de dj's is dus gewoon dat er meer energie of "loudness" zit in hun set maar dat is normaal, ik weet dat mijn tracks nooit evengoed gaan klinken live dan hun gemasterde liedjes. Maar tis techno, de energie moet er toch zijn he. Als dit betekend iets minder dynamiek of transients dan is dat maar zo in geval van live spelen. Het moet gewoon beuken. Met die Mixmaster is dit trouwens wel al beter samenhangend maar nog niet per se "luider" ik moet daarvoor een hoger ingangsignaal bereiken denk ik. Dus wat staat er op het programma (kwa sound): alle tracks verluiden in de elektrons zelf, per track de compressor van de elektrons hetzelfde programmeren of toch bijna met een hetzelfde output volume en dan nog eens de mixmaster herconfigureren. En dan kwa composite de tracks verder finetunen, afwisseling (en meer tracks!) :p

Hier heb ik me wat verkeerd uitgedrukt:

De slechte klank heb ik voornamelijk in mijn grote ruimte beneden waar ik de liveset eerst ging opnemen (en filmen), daar speelden dus geen dj's voor of na dat is dus al opgelost door gewoon te spelen in de studio zelf, Dan kan ik me concetreren op live spelen ipv "waar is die bass naar toe?".

Het verschil met de dj's is dus gewoon dat er meer energie of "loudness" zit in hun set maar dat is normaal, ik weet dat mijn tracks nooit evengoed gaan klinken live dan hun gemasterde liedjes. Maar tis techno, de energie moet er toch zijn he. Als dit betekend iets minder dynamiek of transients dan is dat maar zo in geval van live spelen. Het moet gewoon beuken. Met die Mixmaster is dit trouwens wel al beter samenhangend maar nog niet per se "luider" ik moet daarvoor een hoger ingangsignaal bereiken denk ik. Dus wat staat er op het programma (kwa sound): alle tracks verluiden in de elektrons zelf, per track de compressor van de elektrons hetzelfde programmeren of toch bijna met een hetzelfde output volume en dan nog eens de mixmaster herconfigureren. En dan kwa composite de tracks verder finetunen, afwisseling (en meer tracks!) :p

Het is nu duidelijk voor mij; een volume/loudness kwestie dus.
Dat begint zowiezo al bij de mix; zoals ProtoHuman hierboven aangeeft, zit er onnodige 'low content' in de tracks (ik heb wel zelf nog niet geluisterd, maar ik herken het verschijnsel).
Als jouw akoestiek, al is die goed, en/of jouw monitoren niet tot de laagste frequenties doorlopen, kun je ongemerkt teveel laaginformatie in jouw tracks hebben zitten, die je niet hoort, maar wel een groot aandeel van jouw effectieve audio power opvreet.
Hierdoor krijg je jouw tracks maar niet harder, terwijl de meters wel voldoende uitslaan. En op een PA systeem, als die de lage frequenties al kan produceren, hoor je een zompige gerommel en anders niet veel van de hogere frequenties (ook voor de bas en de kickdrum) waar de power echt zit.

Behalve referentietracks te gebruiken zoals Steve303 ook aangeeft, zou je je low-end kunnen checken op een frequency analyser.

Het is niet zo dat jouw ongemasterde tracks, qua POWER, niet dicht in de buurt van een gemasterde track kunnen komen, dat kan namelijk wel (indien goed gemixed), alleen qua volume zul je ongetwijfeld achter blijven.

Deze laatste stap om jouw tracks op het volume niveau van een commerciele track te tillen, al dan niet met extra loudness door meer dan minder limiting, doe je m.b.v. een 'look ahead' limiter.

Dit is zoals het, heel kort door de bocht, gedaan wordt.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en je daarmee iets verder bent geholpen. :)

Jompo, ja hoor maar dat weet ik allemaal eigenlijk al, lees nog eens men post van daarvoor. Ik kan in deze situatie namelijk niet echt beter afmixen

Jompo, ja hoor maar dat weet ik allemaal eigenlijk al, lees nog eens men post van daarvoor. Ik kan in deze situatie namelijk niet echt beter afmixen

Jammer dan dat er niets bruikbaars voor jou zat in mijn verhaal.

Hopelijk vind je de oplossing.

Succes. :)

Ik heb even goed geluisterd maar denk dat er de meeste winst te halen valt in de rytm zelf. De kicks aan het begin klinken hol en missen body, dat ga je zeker horen op een groot systeem. Vergelijk het maar eens via een koptelefoon, eerst je eigen set, en dan een nummer van extrawelt.
Wat ik goed vind werken op de rytm is de lowpass filter gebruiken op de kick met een korte decay en de filter op iets van tussen de 20 en 30 zetten (niet de hipass truuc die ik vaak zie, die klinkt kut op grote speakers)
Of gebruik de impulse machine en maak een kick met de self resonating filter, kan je ook hele diepe kicks mee maken (of onderlaagjes voor de kick). Hoop dat het helpt!

Ik heb even goed geluisterd maar denk dat er de meeste winst te halen valt in de rytm zelf. De kicks aan het begin klinken hol en missen body, dat ga je zeker horen op een groot systeem. Vergelijk het maar eens via een koptelefoon, eerst je eigen set, en dan een nummer van extrawelt.
Wat ik goed vind werken op de rytm is de lowpass filter gebruiken op de kick met een korte decay en de filter op iets van tussen de 20 en 30 zetten (niet de hipass truuc die ik vaak zie, die klinkt kut op grote speakers)
Of gebruik de impulse machine en maak een kick met de self resonating filter, kan je ook hele diepe kicks mee maken (of onderlaagjes voor de kick). Hoop dat het helpt!

Ik gebruik idd de HP truc met resonnantie! dat klopt. Als ik LP gebruik verdwijnt de 'tick" wel volledig. Of heb je ook daar een truc voor?

Back