Liveset sound verbeteren only hardware

Ja, dat is volgens mij wel zo. Ik zal thuis nog is kijken als ik tijd heb. Heb ook een DB2. Ik gebruik op dit moment eigenlijk alleen de 4 stereo kanalen uit Ableton naar DB2 over USB en de master van de DB2 weer terug in Ableton voor opname.

Ja, DAC is Digital to Analog Converter.

Bedankt, vergeet dit niet te bekijken aub want volgens mij is het niet mogelijk.
Zou wel enorm wat minder hoofdpijn betekenen als dit wel zo is. :D

Bedankt, vergeet dit niet te bekijken aub want volgens mij is het niet mogelijk.
Zou wel enorm wat minder hoofdpijn betekenen als dit wel zo is. :D

Stuur maar PB-tje als ik ng niet gedaan heb over paar dagen. Kan het namenlijk wel vergeten. :)

Andere mogelijkheid is nog Overbridge als je een Macbook kan gebruiken. Maar dat lijkt me in een live situatie niet heel stabiel.

Stuur maar PB-tje als ik ng niet gedaan heb over paar dagen. Kan het namenlijk wel vergeten. :)

Andere mogelijkheid is nog Overbridge als je een Macbook kan gebruiken. Maar dat lijkt me in een live situatie niet heel stabiel.

Het wordt weer nog ingewikkelder dan. Ik treed op met 2 x analog Rytm 2 x analog four en 1 x monomachine. Uitgangspunt moet less is more blijven. Een perfecte balans vinden zal nooit lukken,
vooraf wat kickdrums in mijn daw processon en zo inladen zou eigenlijk ook al verbetering zijn. :p

Ik probeer het vanavond zelf eens Ytse. De DB2 is trouwens maar 8 in 8 out, ik zou dus de master niet kunnen processen in dit geval. Of ik zou kunnen kiezen om enkel de rytms te processen en niet de analog fours. Met de nieuwe toekomstige A&H PX5 wordt dit wel 10 in/10 out

Net even gekeken. Je hebt 4 stereo sends die je DAW in gaan. Aan die sends kan je zo'n beetje elke input of output aan toe wijzen. Bv de analoge inputs of de booth out. Toewijzen doe je in advanced menu van de DB2.

Kun je de kicks in de rytm niet wat lager tunen? Misschien dat ze dan wat meer 'oomph' krijgen en de subs in de zaal ook wat harder gaan werken? Vergelijk ook eens de losse rytm kick (na compressie) met de samples die je gebruikt, met bijvoorbeeld een spectrum analyzer. Check waar de pieken zitten.

Dit is een screenshot van de slechtste kick uit de liveset waar ik in de zaal in feite geen bass in hoorde. Klonk erg hol.
Iets in mij zegt dat dit niet klopt. Dit is geen sample maar een analoge kick uit de internal machine.

Schermafbeelding_2016_10_17_om_20_53_28.png

Laatst gewijzigd:
Vorige afbeelding was stereo recording via OVERBRIDGE 16 bit:
volgende afbeelding is dezelfde kick opgenomen via eigen audio interface:

Schermafbeelding_2016_10_17_om_21_27_24.png

Next: de kick opgenomen via audio interface maar dan niet via de stereo uitgang op men rytm maar via bassdrum uitgang (mono)
Als ik dit dan doe via overbrige krijg ik ongeveer hetzelfde resultaat: zonder die "rare nagalm" (die trouwens onhoorbaar is op het systeem.) Het is een korte kick. Mijn speakers gaan nochtans tot 42 hertz en de kamer is akoestisch goed behandeld.
De AMP decay sustain staat ingesteld dat die kort moet klinken.

Schermafbeelding_2016_10_17_om_21_42_06.png

Laatst gewijzigd:
En een laatste screenshot op deze is de interne compressor van de RYTM niet in gebruik (MIX 0%)
Hier zie je dat de originele sound ook ietwat onozele staart heeft maar als ik de mix van de compressor omhoog draai dan pas zie je terug de rare curve zoals in de eerste screenshot. AHA! De compressor is hier ingesteld op HPF zodanig dat het laag in feite niet op de compressor werkt. Dan is het toch vrij raar dat hij er iets aan gaat breien die er in feite origineel niet is. Ratio = 1:4 dus dat is ook een normale compressie setting. Ik hoor nochtans de rare staart uit screenshot 1 niet, ik hoor wel dat de kickdrum minder sterk wordt en veel slechter klinkt naarmate ik de compressor er parallel in mix. De schuldige is dus gevonden denk ik ... zijn dit dan fase problemen ?

EDIT:

Als ik de compressor op 100% wet zet dan krijg ik nog steeds die rare nagalm CURVE, phase problemen kunnen het dus NIET zijn, echter als ik de make up gain verlaag dan is de rare nagalm terug volledig weg. De sound verbetert hiermee ook volledig tot wat het zoals op die mono opname was. Het probleem blijkt dus te zijn dat ik teveel "distort" denk ik door de make up gain. En het klinkt niet lekker zoals lekkere analoge overdrive moet ik zeggen :D

Schermafbeelding_2016_10_17_om_21_45_29.png

Laatst gewijzigd:
Net even gekeken. Je hebt 4 stereo sends die je DAW in gaan. Aan die sends kan je zo'n beetje elke input of output aan toe wijzen. Bv de analoge inputs of de booth out. Toewijzen doe je in advanced menu van de DB2.

Ytse: BEDANKT!

het is mij inderdaad ook gelukt! VET. Nu kan ik als ik wil alle rytms apart behandelen in ableton.
Ook al is dit wat tegen mijn principe om de laptop mee te nemen. Toch jammer dat het geen 10 in / 10 out is ipv 8 in 8 out dan kon ik de master ook nog eens processen in ableton. Als ik de toekomstige PX5 koop zou dit ook opgelost kunnen worden.

Ik heb sowieso vooruitgang geboekt vanavond met deze technische tests ... iets wat ik altijd uitstel omdat niemand dit graag doet uiteraard.

Schermafbeelding_2016_10_17_om_22_24_05.png

Laatst gewijzigd:
No troubles. :)

Hoe doe jij je sync trouwens met je Elektron machines? En gaat dat altijd goed?

Ik gebruik live tot nu toe geen pc dus de master clock is de Monomachine die via midi thru door alle apparten gaat. Dat levert geen problemen op. Wel gebruik ik de conditional trigs waarmee sommige fx en sweeps pas om de x aantal bars terugkomen. Dat zorgt er wel voor dat is een pattern start dit niet altijd in "bars" is met de andere elektrons, wel in sync. moeilijk uit te leggen, hopelijk versta je dit.

motu microbook 2, werkt standalone, heeft on board dsp eq en compressie , bijna geen latency en ultra compact. werkt voor mij erg goed

Zo'n rytm beukt wel als een gek op een grote PA, beter dan een MPC

No shit Sherlock :D

Ik zou persoonlijk niks door een Focusrite willen gooien. Ik heb zo'n ding nog nooit in een live omgeving zien staan. Zal wel met een rede zijn.

Ik doe alle losse outputs van de Rytm naar een Motu 828 MK3. Aan de 828 hangt ook nog een 2408. Ik heb dus 16 x line, 2 x spdif en 2 x mic. Zo kan ik ook 4 x stereo uit routen naar een Pioneer, of 6 x stereo bij een Xone92. Ik werk met samples en met de synth motor van de Elektron zelf. Ik heb wel redelijk heel erg goed door hoe ik mijn mix moet maken in m'n geluidskaart om in de zaal de hele handel te laten rammelen. Mijn monitoren staan ook op standje kernfusie... ofnie Daan :D

motu microbook 2, werkt standalone, heeft on board dsp eq en compressie , bijna geen latency en ultra compact. werkt voor mij erg goed

O en da wiat ik nie! Is wel handig. Maar de dynamics in zo'n ding werkt toch anders dan bij een hardware comp. Maar de meeste clubs hebben zelf ook wel iets wat de hele handel niet uit de bocht laat vliegen.

Back