Push 1 of 2?

olafmol

[EXPANSIONS]
ik wil weer een beetje (meer) gaan rommelen met muziek, en merk dat Live toch wel het meeste aanslaat bij me.

Ik ben wat meer plugin/synth dan sample georienteerd. Vandaar de vraag: Push 1 of Push 2? (NB push 2 valt binnen mijn budget, maar zie wel veel (erg) goedkope Push 1's voorbij komen)

Misschien eerst eens een 2e hands push 1 kopen om te kijken of de werkwijze je bevalt?
Push 2 is absoluut mooier maar ook wel erg veel duurder voor beperkt meer functionaliteit.

Push 1 kun je altijd wel weer met beperkt verlies verkopen mocht je toch voor een Push 2 willen gaan.

Push 1! Heb ik ook voor weinig op de kop getikt, topding. Als je meer wilt gaan samplen, dan 2.

ok, keep em coming. Ik merk dat ik vooral geïnteresseerd ben in workflow (snel duplicaten, recorden, overdubben etc.) en de grid/step sequencer recording, evenals het opnemen van melodies/chords via de pads.

Ik heb zelf de Push 1 en zie de meerwaarde van de Push 2 voornamelijk als je veel doet met samplen/slicen etc., de dingen waar je aan een 'echt' scherm meer hebt dan aan een dot matrix display. Voor de dingen die jij beschrijft (en wat ik zelf ook voornamelijk doe) voldoet de Push 1 waarschijnlijk prima.

Ben het eens met bovenstaande antwoorden. Een Push 2 is natuurlijk erg mooi, maar de extra opties zijn voornamelijk fijn als je veel met sampling werkt. Inspelen van melodieën, drums sequencen en clips triggeren gaat prima met een Push 1. Ik gebruik hem sinds een jaar en vooral met livesets werkt het fijn.

Zoals Acidfever al aangaf: koop een Push 1 en kijk of het iets voor je is.

Wat je helaas wel al ziet is dat Ableton zo stilletjes aan al features op Push 2 aan het doorvoeren is die niet meer op Push 1 ondersteund zullen worden (terwijl dit zeker niet altijd een beperking van het Push 1 scherm is).

Ik heb even geen concreet voorbeeld maar ik zag hier recentelijk wel een discussie over op het Ableton forum aan de hand van de Ableton 9.7 release notes. Strategisch begrijp ik het wel maar het is natuurlijk wel een beetje suf.

Vooralsnog hebben we het nog niet over erg boeiende functionaliteit meen ik....

Ik heb een Push 1 gehad, ik vond het persoonlijk geen handige controller. Veel kan niet op dat ding qua workflow. Als je met VST's werkt kan je bv geen presets browsen..

Push 2 schijnt een stuk handiger te zijn.. Betere (vlakkere) buttons. Een groot grafisch display, geen rubercoating vlekkenmagneet casing..
Een ding wat 1 niet kan is bv input van een track selecteren... Push 2 kan dat wel. Net als sampling: kan op 1 niet, op 2 wel..
Push 2 heeft ook level meter feedback op de display..

Ik heb de 1 ingewisseld voor de 2. Ik gebruik hem niet zozeer voor samples, maar ik vind dat display gewoon veel beter en overzichtelijker werken dan bij de Push 1.

Met de Push 2 had ik pas voor het eerst het gevoel dat ik de muis niet of nauwelijks nodig heb. Althans, totdat je in Session view gaat werken.

Ik denk dat je toch beter voor Push 1 gaat. Gezien vooral de prijs. Mocht je hem bevallen en toch de overstap naar 2 maken, kun je alsnog 2 kopen voor een mooie prijsje ergens op de tweedehandse markt

Ik zie dat ik mijzelf moet corrigeren, ik bedoelde arrangement view. Ik vind de Push (1 of 2) nog niet echt optimaal in arrangement.

Back