Omschrijf saaie muziek.

liquidthrust

Onverbloemd
Ja leg dat eens uit, wat maakt voor jou muziek saai en oninteressant? Zijn er bepaalde genres waar je van terugdeinst omdat je ervan in slaap valt? Misschien wel handig voor jezelf om een beetje op te letten dat je geen saaie muziek gaat maken ofzo. :peukie:

Ben weer terug van weggeweest, dus gelijk weer een topic maken. :biertje:

Volgens mij heel simpel, te weinig variatie.
Het ligt ook een beetje aan de persoon welke variaties je oppikt. Sommige techno is voor de een heel saai, maar de ander ontdekt de kleine subtiele variaties waardoor het niet saai is.
Maar als een groot deel van een nummer bestaat uit 1 drumloop en 1 herhalend melodietje zonder dat de geluiden veranderen, dan weet je dat het een saaie track wordt

Welcome back Liquid! :D.

Eentonig, altijd van hetzelfde, geen variatie, geen toonsverandering, geluidje eraf - geluidje erbij, totaal inspiratieloos, oversturing alom... en dan nog liefst dat alles tegen de 0dB aan kleeft...
Steeds hetzelfde drumloopje en soms wat geroep erbij, 13 in een dozijn dus... :r.

Cheers,
Exo. :mega:

Dankje Exo

Ok en wat noemen jullie liftmuziek? :?

Volgens jullie omschrijvingen zou dit saaie muziek moeten zijn, maar ik kan hier heel zen van worden.

Kijk naar Daft Punk, een gepolijst loopje ad infinitum afspelen maar met een loyale fanbase. Je vraagt je af hoe ze het klaarspelen.

Dit zou ik niet meteen liftmuziek noemen (als er nu nog muziek in liften te horen valt...).
Ik vergat nog uptempo te vernoemen :D.
Downtempo is minder opdringerig, het breekt de stilte maar begeleidt je bij je doen en laten.
Net zoals SB-SIX als zei, het zit hem meestal in de details en de variaties die goed op elkaar inspelen.
Hieronder is ook gepolijst samplewerk maar het roept een relaxte zomerige sfeer op met heel wat meer variatie.

Cheers,

Dat heeft te maken met de variaties die je zelf ontdekt. Bovengenoemd voorbeeld gebeurd vanalles in, alleen de drumloop blijft hetzelfde.
Daft punk gebeurt ook vanalles in.

Die variaties zijn subtiel, maar mensen met een "getraind oor" vangen dit sneller op dan iemand dat niet veel naar muziek zit te luisteren, denk ik.

Die twee tracks hier zullen afgestempeld worden door onze jeugd als saai wegens niet provocerend genoeg, en al helemaal als er geen vocals inzitten. Ik vind ze leuk. Net als dit:

Ik hou van een beetje psychologie heren.

Het hangt er ook vanaf of je de muziek het ene oor in en het andere uit laat gaan, of je aandachtig luistert.
Zet een goeie plaat op, knus in de zetel, gedempt licht en luister kritisch.
Naar de soorten geluiden, hoe ze variëren tegenover elkaar, hoe ze elkaar niet of zelden in de weg zitten, hoe ze anticiperen op de ritmiek of omgekeerd, hoe de hele song in elkaar zit.
Als je dat onderscheidt, dan luister je al op een heel andere manier en kan je er een heel andere sfeer/situatie/omgeving bij inbeelden.
Hoe een klassiek stuk heel loungy kan klinken:

Cheers,

Het heeft natuurlijk allemaal met smaak te maken. Ik heb aardig wat ambient hier (o.a. Eno en heel veel andere namen) waarvan veel mensen zullen zeggen dat het verschikkelijk saai is. Snap ik.

Een paar weken terug zat ik met mijn vriendin in een hotel in Zuid Limburg, waar ze in de eetzaal en in de lounge van die verschrikkelijke achtergrondmuziek draaiden. Omdat ik altijd wel met muziek bezig ben ga je er op letten (daar is die muziek nu juist niet voor bedoeld) en dan wordt het echt heel irritant. Het was eigenlijk een soort liftmuziek denk ik, gewoon niet meer dan een megaslecht excuus om ergens vooral maar geen stiltes te laten vallen. Het gaat nergens heen, kabbelt wat, alle geijkte akkoordwisselingen komen voorbij (je moet vooral niet verrast worden!) en je krijgt er haast moordneigingen van als je er maar te lang naar luistert. Zou me niet verbazen als ze dit ook gebruiken in Guantanamo Bay.

Vraag me ook af waar ze die muziek vandaan haalden; waarschijnlijk kan je dat toch zo kopen ergens en zijn er muzikanten die daar dus gewoon hun brood mee verdienen. Ik snap niet wie je hier nu werkelijk een plezier mee doet.

Saaie muziek? Een dj als ik ontmaskert dat in seconden. Je dropt je naald in de intro. Paar seconden, paar mm verder, 3 cm verder enz. Als je naald meer in de lucht hangt dan op de plaat is t saai.

Tot je dat ene nummer dan later voluit op de radio hoort en t na 20 keer horen gaat kopen omdat t een groeier bleek.
Muziek van de jaren 90 die je vergeten bent herluisteren kan ook saai zijn,,hoewel dat vroeger de vloer in brand stak.
Ik vond vroeger bob marley en ub40 saai. Ik,heb gisteren de lp van ub40 genoten.
Saai? Dat is variabel.
Anders dan irritant. Akkoord vocals in de hedendaagse hits vind ik ergerlijk. Saai kan kabbelen. Irritant moet uit :)

Vind dit best een interessant onderwerp eigenlijk :).

Ik denk dat de beleving van muziek onlosmakelijk met je referentiekader, je muzikale intelligentie en de manier waarop je brein is bedraad te maken heeft. Waarom houd ik het niet vol om langer dan 30 seconden naar een nummer van K3 te luisteren? Waarom lukt het Frans Bauer een voetbalstadion vol te krijgen met fans voor een optreden? Hoe kan het dat er mensen zijn die niet naar free jazz kunnen luisteren? Waarom vindt niet iedereen mijn muziek geweldig? En waarom wordt sommige muziek door bepaalde mensen als saai ervaren en door anderen niet?

Muziek "doet iets" met je brein en maakt stofjes los die als prettig kunnen worden ervaren. En dat is voor iedereen anders. Dus je letterlijke vraag om saaie muziek te omschrijven is volgens niet algemeen te beantwoorden, maar alleen specifiek voor de beantwoorder. Saaie muziek is voor mij muziek die niets bij mij losmaakt. Afhankelijk van mijn stemming ook. Dus het lijkt onmogelijk om muziek te maken die niet door iedereen als saai wordt ervaren.

Zo staat het volgende nummer in mijn persoonlijke top 5 aller tijden. Een nummer van 9 minuten en 9 seconden waarin de bas gedurende de gehele track A blijft spelen. Geen uitdagende partij voor de bassist en toch... Ja, sommige mensen zullen dit als verschrikkelijk saai ervaren. Persoonlijk is dit voor mij echter een van de beste nummers ooit gemaakt.

Minimal van de jaren 2000. Helemaal kut. Doodsaai, geen hol aan. Alleen leuk als je genoeg ketamine en/of MDMA in je flikker had hangen blijkbaar, want ik heb heel wat hipsters (toen die nog niet eens echt een naam hadden) met hun voetjes en kaken zien bewegen op die takkeherrie.

Alles wat niet mijn smaak is, is saai. :P

Muziek is saai als het niets oproept of in je losmaakt. Van muziek kun je vrolijk worden, zin krijgen om te dansen, te zwelgen in je verdriet, keihard te headbangen, met je vuist in de te lucht pompen, weg te dromen met een mok kamillethee enzovoort. Muziek kan je daarnaast verwonderen. Als dergelijke emoties uitblijven, dan is muziek saai, vooral als dat in combinatie is met clichés, veel herhaling en/of slechte muzikanten.

Minimal techhouse is als een soort dreamtheater maar dan minimaal. :)

Ja leg dat eens uit, wat maakt voor jou muziek saai en oninteressant? Zijn er bepaalde genres waar je van terugdeinst omdat je ervan in slaap valt? Misschien wel handig voor jezelf om een beetje op te letten dat je geen saaie muziek gaat maken ofzo. :peukie:

Ben weer terug van weggeweest, dus gelijk weer een topic maken. :biertje:

Een saai genre of muziek dat saai is voor iemand is wel iets heel verschillend.

Volgens mij is je bedoeling verwarring zaaien,simpel weg,zoveel is dus wel duidelijk!

Back