Waar komt hij vandaan??

astronaut

Ouwe rot
Hallo Mensen,

Onder het mom. Alles is al eens keer gedaan, maar ja, ik vond dit wel een leuk gedenksel het volgende;

"Waar komt je meest favoriete instrument vandaan"

Met andere woorden wat heb je er allemaal voor over gehad om je synthesizer te gemachtigen. Welke reis, welke pijn en welk genot je hebt gehad toen hij dan eindelijk op de plek was beland waar je hem zo graag had willen zien.

"Ik heb mijn prodigy ooit in delft opgehaald. Een treinreis met vertragingen en al met al zo'n 6 uur onderweg geweest (Nijmegen-Delft) om dit apparaat op te halen. In ruil voor een MC-505 van Roland en ik nam een zwart geschilderde prodigy mee naar huis. Dat deed wel een beetje pijn. Het hout was nauwelijks meer te zien, de nerf was dood. En voor een vintage liefhebber is dat natuurlijk erg pijnlijk. Thuis geschuurd en voorzien van het kleurtje zoals hieronder. Er zit wel een kanttekening aan mijn prodigy. Het hout aan de voorkant (uitsteeksel) heeft een of andere :stupid ervan af gezaagt in een ver eighties verleden."

Ik denk dat er vast meerdere mensen zijn die op een meer spectaculaire manier aan hun synthesizer zijn gekomen. De vraag is HOE??

Attachments

• prodigy.jpg
    prodigy.jpg
    25,3 KB · Bekeken: 120
Het krijgen van het apparaat was deze keer een makkie....
Vrijdag voor de zomervakantie een Access Virus gekocht voor al iets teveel geld, maar goed het was dichtbij deze keer. Meestal als ik iets koop is het aan andere kant van het land en had geen zin om 5 uur in de auto te zitten.
Dus Access gehaald en los met dat ding. even op de Access website gekeken voor wat leuke patches. en tja daar stond ook de nieuwste software versie op. Nou ook maar downloaden dan. En de volgende dag erop gezet. en toen begon het gedonder het Virusje werkte niet meer naar behoren met 1 druk op een knop van het ding en er veranderde direct een stuk of 8 parameters. Kortom: defect =( en geen vakantie met muziekplezier want ik had een aantal kleinere synths verkocht om de Virus te kunne kopen.

Het apparaat opgestuurd en toen me vakantie voorbij was kreeg het ding weer terug met een leuke nota erbij.
Het was gelukkig mooi weer in de vakantie, dus een hoop gesurft (op het water) en een nieuw studiomeubel gebouwd.

Roland 101: Op m'n elfde begonnen met de mama overal te helpen met kuisen en allerlei klusjes te doen ... op die manier genoeg EUR bij mekaar gesprokkeld over twee jaar tijd. (2de hands)

CSQ600: Drie jaar achter mekaar zeer goede schoolresultaten gehad ... blijk van appreciatie door de mama en papa :) (2de hands)

TR808: Een jaar gespaard, vakantieklusjes en programmeren om een 2de hands 808 te kopen :D

Trilogy: In de straat auto's wassen en simoniseren, twee seizoenen tijdschriften rondbrengen en allerhanden klusjes: Over anderhalf jaar gespreid genoeg EUR bij mekaar gespaard (2de hands)

DX7: 3 jaar gespaard, bijlessen tekstverwerking en informatica gegeven, vakantiewerk gedaan ... genoeg bij mekaar voor een nieuwe DX7 :)

D20: 2,5 jaar vakantiewerk en bijlessen informatica gegeven om een nieuwe D20 te kunnen aanschaffen.

W30: Voor de helft bij mekaar gespaard, voor de helft gekregen van de ouders omwille van erg goede schoolresultaten en het afstuderen op de middelbare school. :geslaagd:

RDD20, pedaaltjes enz ... omwille van de kleinere bedragen gekregen voor verjaardagen en kerstmissen.

SY99, M480, Quadraverb, Denoiser: Deels voor afstuderen aan het hoger onderwijs, deels door het eerste jaar tewerkgesteld geweest te zijn als netwerkbeheerder, deels met een lening en deels met de opbrengsten van optredens met een groep en het maken van muziek voor diverse videoprojecten.

SY99 2de hands: TR808 ingeruild en een bedrag opgelegd: 400km gereden in 37°C

... m.a.w. mijn installatie is een combinatie van hard werken en veel ontberingen, genereuze ouders en lang vrijgezel blijven (tot m'n 27ste) en thuis blijven wonen :)

:doei:

hee , riep de man achter de balie bij saris (dordrecht-ong 1980), jij bent toch die arpgek? Ik heb hier twee avatars voor 10% van de prijs, moet je wel vandaag beslissen..! 1 heeft onderwater gestaan, maar we hebben hem op laten drogen en hij doet het weer...ik dus gelijk mee naar beneden.

Bloeddruk vloog omhoog, m'n eerste had ik 6000 gulden voor betaald via de importeur...Ik als een idioot naar huis gefietst en geprobeerd geld te lenen, ik had zo als gewoonlijk helemaal niets. En jawel hoor twee uur later stond ik weer voor de balie...

Later heb ik op die drie avatars ook nog 'triophonisch' gespeeld..iedere twee snaren een eigen avatar..klonk overweldigend, maar van sound veranderen was een heel ander verhaal..

Het 'onderwater'model heb ik onlangs gemod.. https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=20066
Terwijl ik dat deed heb ik hem ook moeten repareren, want hij was dood, en heb ook voor het eerst wat roest van de instelpots moeten verwijderen...Al met al is'ie goed uit de diverse rampen gekomen.. onderwater-in een rek geschroefd en rond gesleept-voor de belasting verstopt in een garage-met een boormachine mishandeld..en nu 23 jaar en 92 gaten later..perfect, beter als nieuw!

Laatst gewijzigd:
Ik heb ooit een 101 en een tg77 van een van de mannen van Holy Noise gekocht.
Ben ooit samen met een vriendje zijn sampler wezen halen bij Bong Ra.
Mijn nord komt van de percussie speler van Massada. Zijn vrouw heeft als hobby 70ties meubels, dien ten gevolgen dat het hele huis met originele 70tie smeubelstukken was ingericht, incluis vloerkleden en wand ornamenten die je toen veel zag.

Voor mijn 1e apparaat met toetsen (van 'n synth kun je bij 'n lucht-orgeltje niet spreken) ging ik als 5-jarig hummeltje met mams mee naar Den Bosch, alwaar ma een muziekzaakje annex kapperszaak wist te zitten. Voorzien van vettige smoel van de bossche bollen en grijns van 'n 5-jarige die net z'n 1e kieboordje gekregen heeft, ging de reis weer terug van het verre Den Bosch naar mijn home-dorp Eindhoven.

Voor m'n laatste synth moest ik helemaal naar Amsterdam. M'n broer wou wel mee, aangezien we er 'n mals dagje Wallen aan vast zouden plakken. Aangezien m'n broer 'n nog bruter smoker is als ik (en ik niet onder mag doen voor m'n jongere broertje) kwamen we zo wappie als 'n balletje aan bij iemand die in mijn ogen op 'n zeer positieve manier synth-liefde kan combineren met totale synth-waanzin ! (de original maniac, ja) Auto 'n halve kilometer verderop in de straat gezet, parkeermeter gevoederd, maar natuurlijk werden we te lang in beslag genomen door de maniakale synth-liefde van m'n dealer voor die dag. Gevolg: nieuwe synth in de kofferbak (voor 'n prijsje van niks) en 'n parkeerbon.

We zijn maar naar de wallen gereden, en zijn daar niet meer weggegaan voordat we zo beneveld waren dat we die parkeerbon weer vergeten waren.

Nauw bij mij niks spannends. Ik kocht meestal alleen spullen in de buurt en ook wachte ik vaak
lang totdat ik iets ergens goedkoop kon krijgen. Ik heb wel eens een paar uur in de trein gezeten
om een Siel DK-700 op te halen in Tilburg. En dan gewoon wat vuilniszakken eroverheen en weer met de trein mee terug. Loodzwaar natuurlijk en iedereen zag je kijken, met de gedachte van wat heeft die nauw bij zich.
Kwa geld nooit problemen gehad. Ik werk en woon nog thuis, dus kan alles kopen zeg maar :)
De Yamaha CS-5 heb ik trouwens van m'n buren gehad. En de meeste andere dingen heb ik meestal met redelijke mazzel prijsjes gekocht.

De ware passie.

De ware passie.

Te gekke verhalen!!!

Hier lees je de ware passie van de mens en de machine. Leuk om te lezen. Alleen wat teleurstellend dat er niet wat meer verhalen staan. Dit is toch een synthforum. Met zeker toch een groot aantal synthofielen.

Ik wacht af (ongelduldig als ik ben). Ik wil meer leuke verhaaltjes.:)

Van de auto-loze ophaler:

verhaal-1: mijn zwaarste speeltje

Een Rhodes mk-I 88 toetsen op een Albert-heyn winkelwagentje.................:D

verhaal-2: mijn 1 na zwaarste speeltje

Een Yamaha YC-45D (weegt 60kg) plus standaard plus voetpedaal op een Overtoom-steekwagentje met de trein...Dat was een niet te vergeten dag, ik gaf onderweg eigenlijk op maar ben toch heel thuis gekomen.

Attachments

• yc-45d.jpeg
    yc-45d.jpeg
    56,2 KB · Bekeken: 83
Ik haalde mijn allereerste 'studio-hardware', de Roland XP30, bij Peter Verspuy. Hartje zomer. Met de bus & tram terug naar huis. Hartje zomer. Volle bus. Ik dus zweten. Overstappen op volle tram. Hartje zomer. XP30 dicht bij me. Uiteindelijk nog een wandeling van ca. 5 minuten. Hartje zomer. Door de ghetto met een grote doos waarop staat: "Roland XP30. 64-voice polyphonic synthesizer". Toch veilig aangekomen met mn XP30.

En toen heb ik een lekkere douche genomen, want tja...zweet hè (hartje zomer)

Mijn laatste aankoop...

Het was de laatste periode van peavey europe in zwijndrecht voordat alles naar de uk vertrok.. Ik had alle demonstratie/prototypes en test-synthesizers weer bij peavey ingeleverd en niet veel later bedacht ik mij ineens dat ik geen normaal midi toetsen bord meer overhad..Ik naar de verkoop afdeling, bleek dat alles zo'n beetje verkocht was.
Maarik had nog een mogelijkheid als ik van alle resten zelf een synth kon samenstellen mocht ik die voor een prikje overnemen.
Afijn, ik begon met een dpm3 behuizing zocht er een toetsenbord bij, heb uit een stapel restprintjes nog een dpm3 se+ kunnen samenstellen.uiteraard met volle geheugen banken...
Ik nam dat ding mee naar huis...vond ik de volgende dag nog een prototype print van een dpm4 en na lang zoeken vond ik ook het operating system voor de dpm4...
Thuis het spul erin geplonsd et voila....voor weinig maar met veel moeite een niet verkrijgbare dpm4 voor een afvalprijsje...

Later had ik het ding uitgeleend en binnen 1 dag hadden er 3 verschillende katten over het toetsenbord gepiest..

tot een jaar geleden vrat dat nog steeds printbaantjes weg...gelukkig is'ie nu een beetje stabiel...
Ik vermoed dat dit de enige dpm4 in nederland is, maar er was ook nog 1 rackversie in nederland.
Iemand de dpm 4 ooit ergens gezien?

Mijn 808 (die ik weer aan transistor verkocht heb) heb ik van Leo gekocht op een parkeerplaats in Delft. Op de dag dat een bepaalde politicus neergeschoten werd. Daarna lekker 's nachts via Rotterdam, Utrecht terug naar Eindhoven met de trein en mijn 808 in een plastic tas. Errug prettig allemaal.

Of 's avonds laat met een SIDstation in zoetermeer in de trein. Ook erg prettig.

Hoe ik aan m,n Pianet T kwam is een mooi verhaal.Ik fiets richting huis en dacht die weg kan ik niet.Ik rij langs een etalage van een 2dehands winkel en dacht daar lach toch iets met toetsen :confused: Ik ga terug en kijk door het raam en dacht oke dan.Ik stond binnen en vroeg wat kost dat ding.Die man of vrouw zegt 15 euro.Maar die andere meneer heeft er ook al naar gevraagt.Maar die zag er later toch niets in mede door praten met mij :D toen nog ff 5 euro er af gepraat en hem voor 10 euro mee genomen op de fiets ca 10 KM fietsen met 20 kilo :biertje:

tr 909

tr 909

De TR909 is mijn favoriet, ik kreeg na ongveer 6 maanden zoeken en (internet)surfen, een bericht van iemand uit Nijermeerdum (een een klein dorpje net boven Lemmer, Friesland) die een 909 had staan, EN wilde verkopen.
Ik ben vannuit toen op een donderdagavond vannuit mijn woonplaats in Flevoland ernaartoe gegaan en vond daar een TR909, in nieuwstaat, met handleiding, en met het juiste serienummer!!! (de latere 909's hebben wat betere geluiden als de eerste series).
Ik kon hem voor fl 3000.- meenemen, wat ik een goede prijs vond gezien de staat ervan.

tot nu toe heb ik er geen moment spijt van gehad, en gebruik hem nog elke keer wanneer ik in mijn studio zit.

Take care,

Robin.

www.robinkampschoer.com

Attachments

• r-c09.jpg
    r-c09.jpg
    61,4 KB · Bekeken: 77
Veel van mijn synths zijn met het openbaarvervoer opgehaald, met de kleine apparaatjes (er-1/ mam MB33MKII) geen probleem. Met mijn OB12/cs1x was het wel ff slepen maar ik heb ze heelhuids thuis kunnen krijgen :D.

Maar ik heb ook vaak gewoon met mijn pa mee kunnen rijden dit was vooral met mijn mixer een hele opluchtig (die kwam uit verweggiestan (weet niet meer precies waar het was of hellevoetsluis of bij purmerend ofzo)

Maar niet echt spectaculair dus....

voor mijn korg z1 ben ik onmiddellijk na het werk de trein opgesprongen. na ongeveer 2 uur reizen aan het station opgehaald door de verkoper. aangezien ik de trein moest oprennen na een sprint van de bus na het werk, had ik nog geen geld kunnen afhalen. vertelde dat dan en vroeg of er in de buurt geen bank was. verkoper slechtgezind. we gaan naar de bank, ik probeer 650 af te halen, maar de automaat vertelt me dat ik maar 600 per dag mag afhalen. de verkoper wordt nog slechtgezinder.

we rijden naar zijn studio, testen de synth, de gemoederen klaren op. we komen overeen dat hij de manual bijhoudt en opstuurt van zogauw hij de achterstallige 50 euro heeft, maar ik mag die alleen per post opsturen, want er mag niet geweten worden dat hij dat geld binnenkrijgt. ok tot zover. nog wat geektalk, wat muziek luisteren. en dan naar huis. wat blijkt: er is geen verpakking voor de synth. dus met de z1 - 14 kilo - naar het station. ik kom bij het loket aan, en dat is dicht. ik heb geen contant geld op zak, en kan niet meer afhalen omdat ik aan de daglimiet zit, dus ik kan ook niet contant op de trein betalen... dus besluit ik om dat alvast aan de conducteur te zeggen om scenes op de trein te voorkomen. sta ik daar in de kou met een onverpakte synth van 14 kilo onder mijn arm te vertellen dat ik geen contant geld heb... gelukkig vond hij dat ik toch meemocht en dat ik bij het overstappen dan maar een ticket moest kopen met mijn kaart.

overstappen, opzien baren in de stationshal, ticketje kopen. waar moet die synth heen? even op de 'toonbank' van het loket. overal grapjes. terug de trein op, een halfuur vertraging (ben dus al tweeënhalf uur op de terugweg) en dan een kwartier te voet naar huis door de stationsbuurt met de z1 op mijn schouder. thuis vertrokken om een uur of acht 's morgens zonder synth, 's avonds om 11 thuis mét, na een werkdag en vele beproevingen.
onmiddellijk achterstallige geld opgestuurd. manual nooit gekregen, hoewel hij volgens de verkoper wel verstuurd was.
maar toch: geweldige synth :)

voor een gedeelte van mijn mengpanelen en effecten wilde ik naar de music store. besloot vroeg te vertrekken, want wilde graag wat tijd in de winkel doorbrengen. in het station wisten ze me te vertellen dat de rechtstreekse treinen naar keulen zijn afgeschaft. er is er alleen nog een waarvoor je toeslag moet betalen, en uiteindelijk zou het op een kleine 100 euro komen om daar te geraken. ik denk het komt goedkoper uit om een ticket naar aken te nemen en daar een trein naar keulen te nemen. dat was ook zo (60 euro minder!). maar natuurlijk had de eerste trein vertraging waardoor ik de aansluiting miste naar aken, en bleek dat er in aken alleen maar trage regionale treinen naar keulen reden.

uit keulen teruggereden met een eurorack 2642, een m-one, veel kabels en weet ik wat nog, staande op een overvolle stoptrein in het tussencompartiment.

samenvatting: 10 uur op een hectische reis op de trein/in stations gezeten, 1 uur in keulen doorgebracht, waarvan een 20 minuten wachten op de spullen en de tijd om te voet heen en terug naar het station te gaan! gelukkig wist ik van op voorhand wat ik nodig had... maar zo was er toch niet veel genieten aan.

CS80

CS80

Het bezitten van een CS80 was al jaaaren een droom, maar goed, het is een duur instrument en er zijn er maar 2000 van gemaakt, dus dat maakt het er allemaal niet makkelijker op om er een te vinden.....

Ik heb er ongeveer een jaar of 12 naar gezocht (niet echt actief, maar gewoon af en toe eens kijken op advertentie sites in binnen en buitenland, Via-via en andere krantjes ed.) totdat ik op een of andere vage advertentie site (weet de link helaas niet meer) een CS80 te koop aangeboden zag.

Meteen een mailtje de deur uit waarna ik antwoord kreeg van de bezitter uit Uden (of all places;) ) We hebben meteen een afspraak gemaakt voor de dag erna. Daargekomen bleek dat een voicekaart niet werkte en dat het beestje hoog nodig gestemd moest worden (het welbekende spookverhaal van de 'temperamentvolle' VCO's).

Nadat we de CS in mijn Peugeotje 106 hadden geladen (me karretje brak nog nét niet doormidden) en ik de CS thuis met hulp van een vriend weer hadden uitgeladen (ben ik even blij dat er een lift in het gebouw aanwezig is) kon ik beginnen met troubleshooten.

Bleek dat er 'n VCA de geest had gegeven op de voicekaart die niet werkte dus nadat ik die had vervangen met een exemplaar uit een CS60 en de hele zaak had gestemd kon ik eindelijk genieten van de CS80. Het is gewoon een prachtbak en er gaat geen dag voorbij dat ik er niet op speel :)

Heb al het een en ander door het land heen opgekocht (en ook weer verkocht trouwens), maar het grappigste wat ik daarmee ooit beleefd heb gaat niet over een synth maar over een mengtafel. Een goede vriend van me had aangeboden om met zij Toyota Starlet (kleine) even te rijden om mijn pasverworven mengtafel op te gaan halen. Hij dacht dat het om een mengtafeltje a la spirit folio ging (die ik ook heb) en groot was zijn verbazing dan ook toen hij zag wat er in zijn Starlet moest: een 32 kanaal spirit Studio 8 bus inline mengtafel (gróót). Dat paste maar net, hij had geen halve cm groter moeten zijn. De terugweg hebben we tegen het dashboard aangezeten, om te kunnen schakelen moest hij achteruit reiken en sturen ging het makkelijkst met je tanden. (najah, dat laatste is niet helemaal waar, maar het was wel krap :) )

...opa herinnert zich nog goed...

't was een warme zomer... Hanz stond elke dag om 5 uur op om te gaan ploeteren in de paprika-kassen.
bij 35 graden celsius mocht je eigenlijk niet meer verder werken van de ARBO, maar de extra bonus van 1 piek per uur die de 'opzichter' in het vooruit stelde maakte veel goed (let wel, bovenop 't reeds riante uurloon van 7,50 hollandsche florijnen). Uiteindelijk, na de hele zomer ploeteren (tenminste, zo leek het...) bleven er iets van 1300 guldens over om vrij te besteden.

Wat moest 't worden?
Uiteindelijk viel de klap: ondanks chronisch gebrek aan muzikaal talent (sinds het onfortuinlijke incident met de blokfluit hadden Hanz' ouders de pogingen opgegeven) moest en zou er een synthesizer komen.
En niet zo'n Casio, dat was geen succes gebleken in het kader twee-handig pianospelen.

Toenertijd was Den Haag (alwaar de toenmalige studie werd gevolgd) nog rijkelijk voorzien van muziekwinkels.
Feedback (kon ik nooit vinden, bleek later wegens serieuze staat van afgebrandheid), Rock Palace (maar dat was nogal guitar-minded) en.... Servaas.

Tja, wat kan ik zeggen over Servaas aan diegenen die het niet kennen?
Typisch scenario: puisterige puber (Hanz) stapt binnen. Man met stofjas staat achter balie en neemt de bezoeker op.
Doorlopen behoort niet tot de mogelijkheden wegens een elektronisch hekwerk dat onder controle van Stofjas staat.
Een vorsende blik glijdt over de puber, die vervolgens de reden van 't bezoek aankondigt.
En dan komt die ene, prangende, vraag retour: "Heb je eigenlijk wel geld bij je, jongeman?"

Uiteindelijk, bij wijze van hoge uitzondering mag Hanz de muzikale schatkamer betreden.
Alwaar (zo had hij reeds gezien in de advertentie) de enige echte... Roland D-10 Linear Arithmetic Synthesizer staat te glimmen. Met flightcase en handleiding. Voor maar ... 1295 gulden.
Let wel... "de enige synth die ik ooit nodig zou hebben...". (sic!)

Kortom, voor de resterende 5 gulden kon de terugweg per NS worden betaald, met onder de arm pakweg 20 kilo droomsynth.

Na vele jaren trouwe dienst heb ik 'm uiteindelijk verpatst voor 130 hele Euro's.
Soms hoor ik nog in de verte nogsteeds dat "Warm Pad" geluid...

...maar dat komt dan vooral omdat ik vergeten ben m'n MicroWave uit te zetten...

Laatst gewijzigd:
mijn eerste hardware ging ik halen vorig jaar maart in rotterdam, de asr10

we kwamen daar aan bij een superrelaxte bob marley neger(wel even je schoenen uitdoen jatoch) en toen daar naar boven, dievent had een fucking koele studio, en de helft van die asr wist ie neit meer heo het werkte.....maar toch heeft ie alles opliggen zoeken...

toen teruggereden en vijf maanden later voor 50 euro minder verkocht, het sequencen was kut

Back