909 vraag clap

DRe

SSM spacestation
Kan de hoeveelheid noise worden veranderd in de clap van een 909.

In de originele interface kun je (behalve volume) niets veranderen aan de clap in een 909.

In de originele interface kun je (behalve volume) niets veranderen aan de clap in een 909.

ahh dat was mijn vraag idd , dus ook niet aan de binnen kant met mini potmetertjes? zal wel niet .. bedankt!

In de 606 kun je met een trimpot de noise amount voor de toms en snare regelen. Lijkt mij om toleranties van componenten tegen te gaan dat er in de 909 ook wel zo'n soort pot zit.

Even het schema er bij pakken dus! ;)

Geen schema hier bij de hand en geen zin om het er bij te pakken aangezien ik met mijn neus in het schema van dit oldskool ding zit. Maar uiteraard is de noise amount wel te regelen, vraag is of er een fixed weerstand zit of een trimpot.

909 heeft digitale noise, is dus altijd even hard.

Ah! Dat wist ik niet! Dan wordt het lastig inderdaad :) Ik meende dat de noise uit een analoog circuit kwam. Verklaard die phase ook wel als je de snare en clap op dezelfde step zet.

Noise wordt natuurlijk wel analoog gemixt alleen de herkomst is digitaal. Mijn TR 9090 heeft een extra knop op de clap, waarmee de noise tot over zijn nek kan.
Een echte moet ook op die wijze te modden zijn.

Met analoog heb je ook die phase, dat heb je als 2 geluidjes dezelfde noisegenerator gebruiken.
Het verschil met analoge noise vs digitaal is dat digitaal altijd hetzelfde volume heeft,
analoge noise is altijd afwachten hoe hard die word, vandaar de finetune-potmeters.

welke 909 vind je als echt klinken.:D

ik zou zweren dat de clap van 1 te veel noise heeft maar mss is dat wel niet zo.

ik stuur ze met een midi controller aan dus het ritme is het zelfde

Attachments

• 909 vs 909.mp3
    1,5 MB · Bekeken: 75
1 klinkt idd meer als een noiseburst en 2 klinkt idd net te kort

Vermits deze thread blijkbaar noise experts bevat.. snel vraagje: enig idee hoe digitale noise gemaakt wordt? Heb vroeger (buiten het audio domein) al wel random number generators moeten schrijven.. zijn deze RNGs dan de basis voor digitale noise?

Vermits deze thread blijkbaar noise experts bevat.. snel vraagje: enig idee hoe digitale noise gemaakt wordt? Heb vroeger (buiten het audio domein) al wel random number generators moeten schrijven.. zijn deze RNGs dan de basis voor digitale noise?

Bij de TR909 en Boss dr110 (en nog wel wat toestelletjes waarschijnlijk) was dat shift register noise . Je moet dat maar eens googlen ...

Back