909 vraag clap

Met de huidige computer techniek is dat onderdeeltje overbodig.
Alleen een paar noise freaks die 2 kopen gaat de fabriek niet voor draaien.

Hoe bedoel je ? Op fpga is zo'n noise source nog altijd Voor de hand liggend toch ...

Hallo, wat is fpga ?

Soort van zwarte doos (IC)met ingangen en uitgangen. Die kunnen intern gekoppeld worden aan een array van logische elementjes (denk aan NOT /AND/XOR poortjes ) . Die logische elementjes kun je dan configureren zoals jij dat wil, shuif registers, teller , nco (oscillator) ...Je kan zelfs een CPU/DSP implementeren in een FPGA maar niet andersom.

De roland TR-8/09 en system 8 enzo gebruiken FPGA's als sound engine. Ook Midas/Behringer/... gebruiken FPGA's voor audio. Zo zal de noise source van de TR09 waarschijnlijk een één op één kopie zijn van de (digitale IC , 4006 blijkbaar) noise source van de TR909.

Voor zover ik heb gezien bij Roland en andere merken word er gewoon een torretje of diode gebruikt voor noise of idd een circuitje met wat logic IC's om een ruis op te wekken, heb nooit een "speciaal" onderdeeltje gezien hiervoor, voordeel van dat logic circuit is dat je geen ruis torren of diodes hoeft te selecteren en dat de noise altijd gelijk is.
Ik gebruik zelf de Fairchild BC547BBU voor noise, doet het altijd goed, als VB, de On Semiconductor BC547B ruist voor geen meter...
Als je de (ambient) noise in de 909 wil aanpassen moet je met weerstandje R205 3K3 aan de gang, iets kleiner maken voor meer volume.

dus meer weerstand is minder overdrive zeg maar door minder trigger. als op een analoge mengpaneel. Kan het zijn dat het hele analoge sound board teveel "trigger in voltage" krijgt en daarom alles een beetje overstuurt?

Zo zou je het ongeveer kunnen zien, als je trigger voor signaal vervangt is het wat logischer, en als het weerstandje met een kant aan de massa hangt is het hoogstwaarschijnlijk andersom, R203 bv.
Dus als je met teveel "trigger in voltage" signaal bedoelt dan kan dat idd oversturen maar dat gebeurd niet in de 909, ruis is zo en zo niet echt overstuurbaar, het clipt natuurlijk wel maar daar hoor je bij ruis weinig van, de ruis in de 909 is al geclipt omdat het met logic IC's is opgebouwd die eigenlijk gewoon heel snel schakelen, als je die schakelpulsen maar snel genoeg achter elkaar laat horen wordt het vanzelf ruis.

Nee ook niet, 909 heeft wat driehoek osc. die omgezet worden naar sinus, dat gaat vrij simpel met een diode filter dus is de sinus niet helemaal zuiver en zitten er nog wat harmonischen in en ik denk dat je dat bedoeld, bij de snare en toms zijn de driehoeken niet helemaal symmetrisch dus nog meer harmonischen.
De 808 heeft T-bridge osc. die wel een aardige sinus geven.

Ik ga toch proberen het ene voice board in de andere te zetten, eens zien wat er gebeurt met de clap. Het serie nummer is op 500 verschil dus zowat het zelfde.

Heb je 2 909's en ga je nou de voiceboards swappen?

Ja eens kijken wat er gebeurd met de triggers van de ene in de andere. want de ene is eigenlijk te hard en de andere te zacht. Ik heb het idee dat het met alle sounds is opzich noet heel erg. Mss os het dat helemaal niet. Dan maar een keertje laten afstellen of zo.
De ene wil ik iets meer bite of zoiets. En de andere klinkt teveel op een Snare sound. Dat is zonde want er zit al een andere Snare sound op.

Laatst gewijzigd:
Zou het niet doen, heeft helemaal geen zin, de trigger van de CPU naar de clap heeft echt geen invloed op de klank op de clap, al trigger je de clap met 100volt, harder wordt die daar niet van.
Er zit wel een potje in het clap gedeelte, de TM, heb er nooit aan gedraaid maar waarschijnlijk kan je daar het volume van de claps, (dus niet de "ambient/reverb noise") wat mee regelen, heb net ff naar je sample geluisterd en die lijkt in de eerste veels te hard en lijkt het VCA te oversturen en in de 2e weer wat te zacht.
Denk wel dat je bij het afstellen van die TM moet opletten of het VCA wel weer helemaal sluit, dus zonder clap trigger moet er geen noise meer te horen zijn.

Zou het niet doen, heeft helemaal geen zin, de trigger van de CPU naar de clap heeft echt geen invloed op de klank op de clap, al trigger je de clap met 100volt, harder wordt die daar niet van.
Er zit wel een potje in het clap gedeelte, de TM, heb er nooit aan gedraaid maar waarschijnlijk kan je daar het volume van de claps, (dus niet de "ambient/reverb noise") wat mee regelen, heb net ff naar je sample geluisterd en die lijkt in de eerste veels te hard en lijkt het VCA te oversturen en in de 2e weer wat te zacht.
Denk wel dat je bij het afstellen van die TM moet opletten of het VCA wel weer helemaal sluit, dus zonder clap trigger moet er geen noise meer te horen zijn.

Ik ga dat potmetertje eens even opzoeken. Als ik dat gedaan heb dan post ik het resultaat.

Back