Sloop jupiter 8

Duidelijke overwegingen
Vind de phaser wel duur?
Je kan natuurlijk ieder modulair systeem daarvoor gebruiken , ook een goedkoper doepfersysteempje
Heb zelf 3 x zo'n systeem 100m gehad, betrouwbaar maar ook wat saai vergeleken met bv een synton fenix
Moet eerlijk zeggen dat ik meer gecharmeerd was van het orginele idee cq het klonen van het jp8 voicebord
Ieder z'n keus natuurlijk
Zou zelf ook iets minder voor een niet geservicede jp8 over hebben , maar ook die prijs is met de dag anders

Het jupiter kloon project loopt op geen enkele manier gevaar. Het staat op mijn todo lijst en niets krijgt het daarvan af. Ik heb vanmiddag het meest zeldzame component gevonden als leverbaar maar weet niet bij welke aantallen helaas. Ik heb er maar 4 nodig om te beginnen met de saw core 100% origineel te assembleren en te gaan zoeken naar perfecte vervanging. Zoals het plan is.

Als ik alles op rij zet dan kom ik ook uit op jp houden, ondanks dat ik zeer graag met de 100m aan de slag zou willen. Koper geeft nota bene zelf aan dat de jp in de tijd sinds aanschaf 2 keer zo hard gestegen is.

Wat heb jij recent voor een recapping betaald? Of hoeveel minder voor geen service. Maar wat is dat in dit geval. Hij is gerepareerd en veel is gechecked en ok bevonden. Koper durft hetniet aan zonder service maar dat snap ik niet zo goed, dat kun je toch gewoon laten uitvoeren, wat is het risico als ie net gemaakt is?

Achja, die prijzen zijn idd niet meer normaal, er stond hier in okt,2014 nog een Jup8 te koop voor 5900euro en nu kijkt niemand meer gek op als je er 8500euro voor vraagt. Er is pas nog zo'n 191 voedingskast verkocht via ebay frankrijk voor bijna 700euro?!?! en dan zitten er nog niets eens modules in.

Maar zoals ik al jaren roep, het is maar vanuit welk perspectief je dingen duur gaat noemen, 15.000euro voor een oude RCA microfoon verkoopt soms sneller dan een Jupiter-8 voor 8500euro

Om over oude Fender/Gibson gitaren nog maar te zwijgen ;)

Ja de synths blijven inderdaad vaak stevig achter tov outboard, gitaren, microfoons...Goed nieuws voor ons want een echte Minimoog voor 4k is toch leuker dan voor 40k. :)

Als je 500 rekent voor het klavier mag dat wel een 184 zijn (poly klavier). De mono klavieren lijken me wel wat minder waard. Ik denk dat je de kasten en phaser ook wat minder mag aanrekenen. Maar goed, het is qua waarde min of meer gelijk aan een niet geservicede JP8.

Je moet het zelf weten, ik zou liever een JP8 dan een 100M hebben als het gaat om klanken maken.

Voor de demonstratie van je audionetwerk begrijp ik dat een modular handiger is, maar als het daar maar om gaat kan je hoogstwaarschijnlijk bij tig mensen in de buurt terecht om op hun modular een demonstratie uit te voeren. Dus enkel daarvoor zou ik de JP8 niet wegdoen.

Het punt is dat de jp het doet en veel beter te onderhouden is dan de 100m. Ik heb toevallig gisteren de onmogelijk te vinden geachte fet aangeboden gekregen, kan ze zelfs in behoorlijke aantallen krijgen. En is de 100m wel geserviced dan?

Qua klank heb ik juist weer zoiets dat de jp toch een behoorlijk beperkt en standaard apparaat is, je kan niet eens het filter met een vco moduleren zoals een minimoog en prophet wel kunnen. Maar wat ie doet dat doet ie dan weer erg ok en er zitten per saldo meer modules in. Maar de 100m zoals ie wordt aangeboden is wel echt veelzijdiger te noemen. Ik sta behoorlijk te watertanden als ik de mogelijkheden zie die de modules bieden. Ik kan het mooi combineren met een bergje interne modules en dan ook mooie zaagtandtapijten kan maken. Roland heeft feitelijk maar 1 discrete VCO dus wat dat betreft is het dezelfde sound. Ik heb ook uitzicht op een mooie veilige plek ervoor. Ik ben er nog niet uit.
Als ik mijn systeem op een modular wil uitproberen dan ben ik wel langer als een dag bezig als ik het uitgebreid en op mijn gemak met ruimte voor creativiteit wil doen. Ik ben niet alleen maar technisch. Omdat ik zolang eraan gewerkt heb zonder muziek ermee te maken sta ik nu echt te springen om muziek te maken. Als ik op de radio een lekker deuntje hoor dan ontplof ik zowat van ongeduld. De 100m is wat dat betreft completer met de modulare effecten erbij. Tjees moeilijk best wel.

Ook kan ik m toch in stukjes verkopen als ik in geldnood kom zonder gelijk met iets waardeloos te zitten.

Ik raad je het ten zeerste af die ruil, ik denk namelijk niet dat dit systeem even veel waard is als je jup.
Ga je spijt van krijgen =(
Daar komt bij dat mijns inziens de jup meer liefhebbers heeft dan z'on 100M en dus sneller verkoopt, straks zit je met die 100M in de maag als je toch voor de cash wilt gaan.
Gewoon geduldig wachten, voor die jup komt wel een liefhebber.
Ik heb zelfs al bieders voor iets minder dan de vraagprijs, het wachten is op de service beurt. Maar dat is in mijn geval toch een beetje een vage term, hij is binnenste buiten gekeerd en gerepareerd waar nodig, het recappen behoeft geen noodzaak en calibreren dat kan iedereen met geduld, dus waar hebben we het over. Als RSB echt wilt dan kan ie het beter doen want 2 jaar verder is de jupiter nog meer uitgelopen op de 100m en dan moet er geld bij nog. Zo vaak komt ie hier niet voorbij en uit het buitenland komen transportkosten erbij, van buiten europa nog 20% btw ook en nog meer verzend, vergeet het maar helemaal dan. Ja ik blijf er wel bij dat als ik het doe dan as is, ik ga er niet verder op toe leggen. Heb bovendien de centen niet eens nu dan moet ik afspreken met de uitvoerder dat ik betaal van de opbrengst. En ook weer slepen met het ding, dat komt me onderhand de neus uit.

Als ie goed is dan hoeft extra service misschien niet
Heb zelf dacht ik alleen de condensatoren bij voeding laten vervangen om ergste problemen te voorkomen eventueel.
Een voordeel van jp8 tov sys100m : hij is polyfoon

Een 100M met voldoende modules en een 184 is ook polyfoon, maar dat blijft behelpen. Beschouw hem maar als monofoon met wat truucjes.

Ik denk dat je met "wat hij doet, doet hij heel goed" de JP8 beschreven hebt. Ik bekijk het zo: een Juno6 heeft erg weinig mogelijkheden, maar alles wat je doet geeft een goede klank. Een JP8 heeft al een stuk meer mogelijkheden, en alles wat je doet geeft nog steeds een goede klank. Hij kan ook veel dingen niet, maar omgekeerd zijn er veel synths die vanalles kunnen maar waar het meeste tot onbruikbare resultaten leidt. Een Minimoog kan ook enigszins beperkt genoemd worden op papier, tot je beseft dat elke stand van elke pot eigenlijk altijd een muzikaal nuttig resultaat geeft.

Anderzijds begrijp ik je aantrekking tot de 100M en het modulaire gebeuren. Maar dan zou ik toch nog bekijken in hoeverre het mogelijk is de JP8 te houden en een goedkoop modulair systeem (geen Roland) op de kop te tikken. Ik zag hier onlangs nog iets langskomen met toch wel enige mogelijkheden voor 700 ofzo.

... Een 100M met voldoende modules en een 184 is ook polyfoon, maar dat blijft behelpen.
Het gebruik met die 184 raad ik persoonlijk sterk af (praktijkervaring), zo'n polyfone opzet is niet stabiel te houden en klinkt dus nergens naar. Bovendien heb je alle modules viervoudig nodig... en zou alles identiek geregeld moeten worden, wat het modulair zijn dan weer compleet teniet doet.

zelfde ervaring hier
vond het wel leuk om jp8 te koppelen aan sys100m en jp8 uitgang te bewerken met sys100m, was kinderlijk eenvoudig en big fun. maar dan heb je aan 1 sys100m kast ook al genoeg ( zonder keyboard etc)
voor die phaser kan je ook genoeg alternatieven vinden , heb zelf een oude moog 12stage aangeschaft, goedkoper en klinkt denk ik ook veel beter...

Het gebruik met die 184 raad ik persoonlijk sterk af (praktijkervaring), zo'n polyfone opzet is niet stabiel te houden en klinkt dus nergens naar. Bovendien heb je alle modules viervoudig nodig... en zou alles identiek geregeld moeten worden, wat het modulair zijn dan weer compleet teniet doet.

Aangezien de meeste 100M modules dubbel uitgevoerd zijn, zou je met 2 van elke module genoeg hebben voor 1 VCO vierstemmig polyfoon. Maar het probleem met het strak houden en identiek regelen blijft.

Ik vond de 184 vooral leuk om als arpeggiator te gebruiken en dan voice cycling te doen met 4 verschillende patches. Maar als de 184 tegenwoordig 1000€ moet kosten, is dat wel erg veel knaken voor een trucje. Dus houden we de modulars maar monofoon.

Aangezien de meeste 100M modules dubbel uitgevoerd zijn, zou je met 2 van elke module genoeg hebben voor 1 VCO vierstemmig polyfoon. Maar het probleem met het strak houden en identiek regelen blijft.

Ik vond de 184 vooral leuk om als arpeggiator te gebruiken en dan voice cycling te doen met 4 verschillende patches. Maar als de 184 tegenwoordig 1000€ moet kosten, is dat wel erg veel knaken voor een trucje. Dus houden we de modulars maar monofoon.

Nou polyfonie wou ik nou nu voor eens en voor altijd goed gaan regelen met het netwerk systeem en de software. Dat is niet eens heel moeilijk en je hebt wat opties. In de software kun je aangeven wat voor type een module is. Als de note nog niet als off is afgemeld dan gaat het systeem razendsnel een kopie patch aanleggen. Als ie niet dezelfde modules kan vinden dan pakt ie andere van hetzelfde type en maakt een kopie patch. Als ie geen analoge meer kan vinden dan valt ie terug op digitaal, alleen als je dat wilt uiteraard. Het kopie patchen kan ook met opties. Een volledige kopie of een vco door dezelfde patch trekken als de note on vco. Betrekkelijk eenvoudig te implementeren en afdoende. De software kan ook een subtiele detune toepassen op de vco voor het mooie jupiter unison geluid. De jupiter doet dat ook al slim, hij stapelt door over alle note on tot het op is. Daarom wil ik op termijn zeker 32 vco's hebben om verder te gaan dan het origineel. Ik vraag me af of de jp detune op voice niveau of op vco niveau plaatsvindt. Nou ja dat kan ik makkelijk allebei aanbieden en dan kun je kiezen wat fijner klinkt per geval.

Back