Weet momenteel even niet goed waar het naar toe moet

Hé, waar heb je opgetreden? Had ik best willen zien.
Mijn eerste optreden met een band was ook een totaal drama. Het is later toch nog goed gekomen.
Je hebt er plezier in gehad en dat is belangrijk. Je hebt nu een aantal concrete punten waar je aan kunt werken en zo kun je stapje voor stapje jezelf blijven verbeteren.

Het klopt inderdaad dat ik er veel plezier in had.
Als je jezelf later dan weer terughoord, dan kan dat best wel even tegenvallen.
Heb idd wel een aantal concrete waaraan ik zou kunnen gaan werken.

Laatst gewijzigd:
Ben ook even benieuwd naar het volgende.
Heb momenteel een Roland D2 en, ondanks dat ik het een leuk bakje vind, wil ik deze toch gaan vervangen door een Roland MC-307 of zelfs een MC-808 of MC-909 (303 en 505 zijn geen opties meer voor me).
Is het ook mogelijk om dit met Ableton te laten samenwerken?
En is er ook iets van 'sidechain' mogelijk met bovengenoemde mc's (zodat de basljn en kick elkaar niet in de weg zitten oid)?

Ik haak even in op de Roland MC vraag . Deze hebben wel een compressor maar kun je niet Key-en via iets externs (kick oid).. oftewel niet side-chainen.
Wel kun je ze aan Ableton syncen.. ik heb zelf een Roland MV en dit syncen ging altijd wel redelijk als je de juiste timing had ingesteld op je midi out poort..

De Roland MV kon ik niet als klankmodule gebruiken als ik em in de pattern/sequencer mode gebruik.. wel kon ik via midi het kanaal bespelen wat geselecteerd was. Maar weet niet of dit ook zo is met de MC909 en 808 (en of je dit wel wilt gebruiken zo) :)

Van de 808 weet ik wel dat je niet alles qua klankinstellingen op het apparaat zelf kunt doen. Ook voor het editen van samples geeft het apparaat geen visuele feedback op een schermpje.. daar heb je de externe software voor nodig die het apparaat via USB aanstuurt en die is niet echt meer compatible met huidige OSen.

De MC909 leek mij ook altijd nog weleens leuk. Maar werkt via (schaars verkrijgbare) SmartMedia kaarten welke tot max 128mb gaan.
Het apparaat is wel uit te breiden tot 256 mb maar als je em uitzet is alles weg.
Je kunt wel via USB projecten/patterns/samples laden saven, dat doe ik op mijn Roland MV ook weleens maar deze verbinding op deze apparaten dateert nog uit het USB 1 tijdperk.. lage snelheid en het duurt best lang voordat er verbinding is gemaakt.
In de Roland MV zit ook een harde schijf, dat werkt wel fijner bij het opslaan en laden.. Maar merk zelf ook dat ik er steeds minder mee werk.. wel leuke dingen mee gedaan in het verleden. Om eerlijk te zijn vind ik Ableton in de sessionmode met een paar leuke controllers toch echt veel meer fun.

Ik lees dat je veel instrumenten bespeeld en zingt. Kun je dat niet opnemen? Of heb je geen microfoon? Audio opnemen en experimenteren met samples en clipjes daarvan.. :)

Een arrangerkeyboard kan wel leuk zijn maar ben je ook wel snel op uitgekeken vrees ik, tenzij je zelf wat aan de begeleiding kunt bouwen.
Wel leerzaam om met de linkerhand de begeleiding aan te sturen en met rechts een melodie.. maar de akkoorden die je speelt, worden niet altijd even realistisch vertaald qua compositie.. en soms wil je ergens qua compositie naartoe en blijf je zoeken omdat dit niet mogelijk is, de baslijn speelt dan weer in een totaal andere ligging af.

Ik heb zelf een QY700, die kun je volledig programmeren qua begeleiding. Je kunt dan via midi synths aansturen of gewoon dingen in Ableton zelf... kan daar dan ook gelijk dingen sidechainen.. Het was voor mij maar een korte bevlieging omdat de baslijnen niet helemaal deden wat ik verlangde van het apparaat. En heb meerdere dingen (ook keyboards) geprobeerd.. allemaal even beperkt in hoe het een akkoordenschema in een arrangement qua compositie vertaalt.
Hieronder een projectje.. waar ik alleen de linkerhand gebruikte om die QY qua akkoorden aan te sturen.
https://soundcloud.com/macgyvergear/qy700-jam/s-KUrQf

btw.. je kunt trouwens ook via midi een clip transponeren in Ableton.. en als je meerdere tracks 'armed' en de juiste midipoorten/toewijst kun je zelfs 2 klavieren gebruiken of als je een masterkeyboard hebt met een midi-split bv. Kun je bv met je linkerhand een octaaf baslijntje aansturen en met rechts wat akkoorden pakken en experimenteren.. :)

Laatst gewijzigd:
Heel erg bedankt voor je reactie, MarcGyverGear
Hieronder heb ik quotes en reacties geplaatst.

Ik haak even in op de Roland MC vraag . Deze hebben wel een compressor maar kun je niet Key-en via iets externs (kick oid).. oftewel niet side-chainen.
Wel kun je ze aan Ableton syncen.. ik heb zelf een Roland MV en dit syncen ging altijd wel redelijk als je de juiste timing had ingesteld op je midi out poort..

De Roland MV kon ik niet als klankmodule gebruiken als ik em in de pattern/sequencer mode gebruik.. wel kon ik via midi in het kanaal bespelen wat geselecteerd was. Maar weet niet of dit ook zo is met de MC909 en 808 (en of je dit wel wilt gebruiken zo) :)

Van de 808 weet ik wel dat je niet alles qua klankinstellingen op het apparaat zelf kunt doen. Ook voor het editen van samples geeft het apparaat geen visuele feedback op een schermpje.. daar heb je de externe software voor nodig die het apparaat via USB aanstuurt en die is niet echt meer compatible met huidige OSen.

De MC909 leek mij ook altijd nog weleens leuk. Maar werkt via (schaars verkrijgbare) SmartMedia kaarten welke tot max 128mb gaan.
Het apparaat is wel uit te breiden tot 256 mb maar als je em uitzet is alles weg.
Je kunt wel via USB projecten/patterns/samples laden saven, dat doe ik op mijn Roland MV ook weleens maar deze verbinding dateert nog uit het USB 1 tijdperk, lage snelheid en het duurt best lang voordat er verbinding is gemaakt.
In de Roland MV zit ook een harde schijf, dat werkt wel fijner bij het opslaan en laden.. Maar merk zelf ook dat ik er steeds minder mee werk.. wel leuke dingen mee gedaan in het verleden. Om eerlijk te zijn vind ik Ableton in de sessionmode met een paar leuke controllers toch echt veel meer fun.

Nogmaals bedankt voor je uitleg.
Begin nu toch wel mijn twijfels te krijgen over die mc's, alhoewel ik met vooral de 505 heerlijke tijden heb beleefd!

Ik lees dat je veel instrumenten bespeeld en zingt. Kun je dat niet opnemen? Of heb je geen microfoon? Audio opnemen en experimenteren met samples en clipjes daarvan.. :)

Een arrangerkeyboard kan wel leuk zijn maar ben je ook wel snel op uitgekeken vrees ik, tenzij je er zelf wat aan de begeleiding kunt bouwen.
Wel leerzaam om met de linkerhand de begeleiding aan te sturen en met rechts een melodie.. maar de akkoorden die je speelt, worden niet altijd even realistisch vertaald qua compositie.. en soms wil je ergens qua compositie naartoe en blijf je zoeken omdat dit niet mogelijk is, de baslijn speelt het dan weer in een totaal andere ligging af.

Jazeker (om even te reageren op de 1e alinea); daar wil ik mij ook meer mij bezig gaan houden.
Hierbij zou ik trouwens ook nog een track als voorbeeld willen laten horen (deze track had ik achteraf gezien eigenlijk als track 1 op mijn cd willen plaatsen), https://soundcloud.com/tivolica/09-beyond

Ik heb zelf een QY700, die kun je volledig programmeren qua begeleiding. Je kunt dan via midi synths aansturen of gewoon dingen in Ableton zelf... kun daar ook gelijk dingen sidechainen.. Het was voor mij maar een korte bevlieging omdat de baslijnen niet helemaal deden wat ik verlangde van het apparaat. En heb meerdere dingen (ook keyboards) geprobeerd.. allemaal even beperkt in hoe het een akkoordenschema in een arrangement qua compositie vertaald.
Hieronder een projectje.. waar ik alleen de linkerhand gebruikte om die QY qua akkoorden aan te sturen.
https://soundcloud.com/macgyvergear/qy700-jam/s-KUrQf

btw.. je kunt trouwens ook via midi een clip transponeren in Ableton.. en als je meerdere tracks 'armed' en de juiste midipoorten/toewijst kun je zelfs 2 klavieren gebruiken of als je een masterkeyboard hebt met een midi-split bv. Kun je bv met je linkerhand een octaaf baslijntje aansturen en met rechts wat akkoorden pakken en experimenteren.. :)

Nogmaals bedankt voor je uitleg.
Vind deze zeer nuttig en wil dit dan ook gaan proberen toe te passen.

Hey Robi, no problemo :)

Heb nog even geluisterd naar die link op SC. Ik vind hem wel nice maar voor mijn gevoel past 1 toon niet in de baslijn, maar soms kan een lage toon ook vertekenen, dus kan er naast zitten hoor.. :)
Het heeft wel een aparte sfeer iig.. dit klink wel veel meer als 1 geheel, je inzending voor de contest zitten ook fijne stukken tussen maar de balans tussen sferen vind ik hier veel beter iig, je bent iig behoorlijk creatief bezig.
Misschien is deze writersblock waar je nu even mee kampt ook om te keren tot iets positiefs.. even je horizon verbreden en ook gewoon even terugkijken. :)

Ik heb zelf ook een MC505 gehad maar had er toen niet zo heel veel tijd voor, is ook al 13 jaar terug ofzo.. ik vond em niet zo heel goed klinken herinner ik me nog, net als de MC303.. ook daarvoor nog gehad, samen met de QY700 in diezelfde periode. Uiteindelijk die laatste dus weer teruggekocht door de leuke herinneringen. Qya klanken vind ik de QY700 ook niet heel erg jevanhet maar het compose ding dus wel heel vet.
Persoonlijk vond ik de MC909 en 808 ook meer interessant omdat ze gewoon beter klinken dan die andere MC grooveboxen. Ook is het fijn dat je stereosamples kunt maken, klinkt al stukken ruimtelijker.. :) Maar eigenlijk is Ableton ook gewoon een sampler natuurlijk (hehe) :D Ik denk ook dat het aan en uit kunnen zetten van parts op de MCs het meest part of the fun is. En de grid sequencing met drums is leuk.

Misschien is dit een beetje oud nieuws maar heb je weleens gekeken naar de Launchpad? Ik ben daardoor gezwicht voor Ableton ooit ;)

Video hieronder wordt in spiegelbeeld weergegeven ;) maar laat iemand zien die redelijk versmolten is met de workflow van het ding.. misschien weet ie ook wel van te voren waar ie naartoe wil natuurlijk, maar het hebben van directe recall van clips en zo individuele dingen met elkaar combineren kan soms verhelderend werken bij het bouwen aan een track :)

Als je ook gridsequencing wil (zoals op de MC) zijn er trouwens ook templates voor de Launchpad beschikbaar.. of je kan kijken naar een tweedehands Push, Heb zelf de 1 en 2 maar die is de meerprijs niet echt waardig vind ik.
De tweedehands waarde van de 1 geeft je echt heel veel waar voor je geld ;)
Hieronder bv de gridsequencing op een Push 1

Laatst gewijzigd:
Hey Robi, no problemo :)

Heb nog even geluisterd naar die link op SC. Ik vind hem wel nice maar voor mijn gevoel past 1 toon niet in de baslijn, maar soms kan een lage toon ook vertekenen, dus kan er naast zitten hoor.. :)
Het heeft wel een aparte sfeer iig.. dit klink wel veel meer als 1 geheel, je inzending voor de contest zitten ook fijne stukken tussen maar de balans tussen sferen vind ik hier veel beter iig, je bent iig behoorlijk creatief bezig.
Misschien is deze writersblock waar je nu even mee kampt ook om te keren tot iets positiefs.. even je horizon verbreden en ook gewoon even terugkijken. :)

Bedankt voor je feedback over deze track.
Vind van mezelf dat ik theoretisch veel beter onderlegd moet gaan raken.
Wil mijn muziek niet off-tune (kakafonisch) meer laten klinken.
En daarom wil ik ook ondermeer met de kwintencirkel gaan werken.
Wat creativiteit betreft is het niet echt een probleem bij mij, maar het moet allemaal natuurlijk wel kloppen.

Ik heb zelf ook een MC505 gehad maar had er toen niet zo heel veel tijd voor, is ook al 13 jaar terug ofzo.. ik vond em niet zo heel goed klinken herinner ik me nog, net als de MC303.. ook daarvoor nog gehad, samen met de QY700 in diezelfde periode. Uiteindelijk die laatste dus weer teruggekocht door de leuke herinneringen. Qya klanken vind ik de QY700 ook niet heel erg jevanhet maar het compose ding dus wel heel vet.
Persoonlijk vond ik de MC909 en 808 ook meer interessant omdat ze gewoon beter klinken dan die andere MC grooveboxen. Ook is het fijn dat je stereosamples kunt maken, klinkt al stukken ruimtelijker.. :) Maar eigenlijk is Ableton ook gewoon een sampler natuurlijk (hehe) :D Ik denk ook dat het aan en uit kunnen zetten van parts op de MCs het meest part of the fun is. En de grid sequencing met drums is leuk.

Misschien is dit een beetje oud nieuws maar heb je weleens gekeken naar de Launchpad? Ik ben daardoor gezwicht voor Ableton ooit ;)
Ableton Launchpad Tutorial - How To Play - Sessions - YouTube

Bedankt voor de link.
Ben eigenlijk best wel benieuwd naar de Launchpad en QY700 (heb zelf ooit een RS7000 gehad. prachtige bak!).
Heb zelf momenteel een Akai APC40 en Roland D2.
Inplaats van laatstgenoemde zou ik wellicht een 307 of 808 gaan willen nemen. maar hier ben ik nog niet helemaal over uit.

Video hieronder wordt in spiegelbeeld weergegeven ;) maar laat iemand zien die redelijk versmolten is met de workflow van het ding.. misschien weet ie ook wel van te voren waar ie naartoe wil natuurlijk, maar het hebben van directe recall van clips en zo individuele dingen met elkaar combineren kan soms verhelderend werken bij het bouwen aan een track :)
Live looping - an original song made with Ableton Live and Novation Launchpad - YouTube

Als je ook gridsequencing wil (zoals op de MC) zijn er trouwens ook templates voor de Launchpad beschikbaar.. of je kan kijken naar een tweedehands Push, Heb zelf de 1 en 2 maar die is de meerprijs niet echt waardig vind ik.
De tweedehands waarde van de 1 geeft je echt heel veel waar voor je geld ;)
Hieronder bv de gridsequencing op een Push 1

Ableton Push 1 Tutorial Part 2: Making Beats - YouTube

Nogmaals. bedankt voor de links.
Zal deze zeker nog goed gaan bekijken!

Hey, een APC40 is ook goede tool voor Ableton :mega: Dat bedoel ik dus met iets om Ableton aan te sturen en zo compositie/arrangement met elkaar te combineren. Je kunt dan net zolang experimenteren en verder perfectioneren met verschillende patterns in de session-mode tot het lekker loopt.
Een Launchpad voegt naast de APC40, behalve meer tracks onder je handen hebben, niet zoveel meer toe.. Gebruik em ook zelf er nog weleens erbij om gewoon wat meer keuze te kunnen hebben.

De RS7000 heb ik ook ;) maar wilde die niet aan je opdringen.. ;)
Vind het zelf een super sequencer, maar als sampler wel een beetje beperkt.
Ik grijp afentoe nog weleens naar werken met alleen hardware. Die RS dus, Roland MV en nog phrase sampler + hard-disk recorder maar met Ableton is het natuurlijk wel heel luxe, vooral met die total recall.

Een MC 808 is tov die 909 trouwens wel beter qua opslag medium.. compactflash,(max 1gb).. alleen de pads zijn weer niet velocity sensitive.. en ik vraag me sowieso af hoet het draait qua nieuwer OS.

Het composer ding qua kwintencirkel ben ik niet zo heel erg mee bezig als ik speel maar je kunt het idd allemaal op basis van die theorie toetsen.. :)

Hey, een APC40 is ook goede tool voor Ableton :mega: Dat bedoel ik dus met iets om Ableton aan te sturen en zo compositie/arrangement met elkaar te combineren. Je kunt dan net zolang experimenteren en verder perfectioneren met verschillende patterns in de session-mode tot het lekker loopt.
Een Launchpad voegt naast de APC40, behalve meer tracks onder je handen hebben, niet zoveel meer toe.. Gebruik em ook zelf er nog weleens erbij om gewoon wat meer keuze te kunnen hebben.

De RS7000 heb ik ook ;) maar wilde die niet aan je opdringen.. ;)
Vind het zelf een super sequencer, maar als sampler wel een beetje beperkt.
Ik grijp afentoe nog weleens naar werken met alleen hardware. Die RS dus, Roland MV en nog phrase sampler + hard-disk recorder maar met Ableton is het natuurlijk wel heel luxe, vooral met die total recall.

Momenteel gebruik ik de APC40 niet zoveel.
Ook aangezien deze vooral voor in de Session-view gebruikt schijnt te worden (en ik ook meer werk in de Arrangement-view).

Die RS7000 vond ik destijds helemaal top (nu wel iets verouderd).

Verder ben ik ook nog wel benieuwd naar de Novation Circuit.

Een MC 808 is tov die 909 trouwens wel beter qua opslag medium.. compactflash,(max 1gb).. alleen de pads zijn weer niet velocity sensitive.. en ik vraag me sowieso af hoet het draait qua nieuwer OS.

Het composer ding qua kwintencirkel ben ik niet zo heel erg mee bezig als ik speel maar je kunt het idd allemaal op basis van die theorie toetsen.. :)

Zou zelf ook de voorkeur geven aan een MC-808.
Ook aangezien die MC-909 behoorlijk prijzig is.

Wil nog het volgende gaan schrijven.

Zelf heb ik een vorm van ASS (autismespectrumstoornis) en voor een klein deel ook nog ADD (zonder de H).
Wellicht zou het kunnen zijn dat ik hierdoor bepaalde melodieën niet altijd goed herken en daardoor off-tune / kakafonisch kan klinken in mijn muziek.
In ieder geval voel ik me soms echt een ongeleid projectiel en soms weet ik echt totaal niet wat ik wil en waar ik mee bezig ben.
Mijn ratio kan hierdoor erg overstemd worden door emotie, gevoelens etc.

Back